• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165461
+
-

طعم خوب سبزی‌های تازه

سعیده مرادی

در فصل تابستان خوردن غذاها و خوراک‌های سبک که اغلب از سبزی‌های تازه و مقوی تهیه می‌شوند به قول معروف حسابی به دل می‌نشیند و در این گرما می‌چسبد؛ غذاهایی که در عین حال که سبک هستند و نسبتاً سریع آماده می‌شوند، دارای ارزش غذایی زیادی بوده و حسابی مقوی هم هستند. در ادامه با دستور پخت برخی از این غذاهای مناسب برای فصل تابستان آشنا می‌شویم.

خوراک بادمجان و نخود

طرز تهیه
ابتدا پیاز را خلالی خرد کرده و داخل یک تابه سرخ کنید. سپس سیر، فلفل دلمه‌ای قرمز، بادمجان و زردچوبه را به آن اضافه کنید. برای یک دقیقه خوب هم بزنید تا مواد کاملاً مخلوط شوند و بعد سس قرمز را اضافه کنید. دوباره مواد را هم زده و در قابلمه را ببندید تا با درجه حرارت کم به‌مدت 15دقیقه بپزد. مرتب یا حداقل تا زمانی که فلفل دلمه‌ای و بادمجان نرم و لطیف شوند، آنها را هم بزنید. در ادامه نخود، عدس، ورقه‌های فلفل قرمز و کشمش را اضافه کنید. بگذارید 5دقیقه دیگر بجوشد. مواد را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. این غذا را همراه با آب آن و کمی گشنیز سرو کنید.


نان، اسفناج و کنگر فرنگی

طرز تهیه
در ابتدا هر دو طرف نان‌ها را با روغن چرب کنید. گریل فر را با درجه متوسط روشن کرده و نان را روی توری داخل فر قرار دهید و 5دقیقه گریل کنید تا نان‌ها برشته شوند. بعد از اینکه نان‌ها برشته شدند، روی آنها برگ‌های اسفناج، کنگر فرنگی و گوجه فرنگی‌ها را قرار دهید. سپس کمی نمک و فلفل روی مواد بریزید و به‌مدت 2تا 3دقیقه داخل فر قرار دهید تا کمی پخته و مواد طلایی شوند. درصورت تمایل، با سس پیتزا سرو کنید.
نکته:  برای مزه‌دار‌کردن کنگر فرنگی، آب یک عدد لیموترش، 2قاشق غذا‌خوری روغن زیتون، یک‌قاشق چای‌خوری نمک، یک‌قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، 2حبه سیر خرد شده و مغز کنگر فرنگی را داخل یک ظرف ترکیب کنید تا کنگر شما مزه‌دار شود.


اسفناج، انگور و ژامبون

طرز تهیه
ابتدا یک تابه مناسب انتخاب کرده و داخل آن را با کمی روغن زیتون چرب کنید. سپس ژامبون‌ها را داخل تابه قرار داده تا کمی پخته و برشته شوند. در ادامه ژامبون‌ها را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن‌شان گرفته شود. در این فاصله، انگورها را از وسط دو‌نیم کنید. سپس سرکه، شکر قهوه‌ای، نمک و فلفل را داخل ظرفی ریخته و به‌مدت 30ثانیه حرارت دهید تا گرم شوند. در یک کاسه بزرگ نیز برگ‌های اسفناج و انگورهای نصف‌شده را با هم مخلوط کنید. در ادامه مایع گرم شده را مخلوط اسفناج و انگور اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم و با انگور و گردو سرو کنید.


آب‌دوغ خیار

طرز تهیه
ابتدا ظرف مناسبی انتخاب کرده و ماست را به همراه خیار خرد شده در آن ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس بقیه مواد را داخل ظرف ریخته و به همراه ماست و خیار هم بزنید. مخلوط آب دوغ خیار را به‌مدت یک‌ساعت در بیرون یخچال نگه دارید تا جاافتاده‌تر شود. اگر هنگام خوردن دوست داشتید خنک‌تر باشد می‌توانید به‌مدت نیم‌ساعت در داخل یخچال نگه دارید یا از چند قالب یخ کوچک استفاده کنید. حتماً هم برای خوردن آب دوغ خیار از نان خشک استفاده کنید، چون نان تازه داخل مواد خمیر می‌شود و طعم آن را خوشمزه نمی‌کند.
نکته: هنگام اضافه‌کردن نان خشک می‌توانید پیازچه‌های خرد شده را هم اضافه کنید و اجازه دهید 10دقیقه نان خشک و پیاز‌چه در مواد بماند و بعد میل کنید.


رولت نان و پنیر و سبزی

طرز تهیه
در ابتدا نان‌های فرانسوی را به دونیم تقسیم کرده و آنها را در کیسه فریزر قرار  دهید که کمی عرق کرده و نرم شوند تا حین رول‌کردن خرد نشوند. بعد نان‌ها را مانند ساندویچ از سمت کناری آنها تا انتها برش زده و بعد لبه انتهایی‌شان را بریده و خمیر آن را در آورید و نان را به‌طور کامل باز کنید. سپس چندبار وردنه را روی نان‌ها بکشید تا صاف و به راحتی رول شوند. در ادامه پنیری را که به وسیله گوشتکوب له شده است را باید روی نان مالید. بعد سبزی خرد‌شده را روی آن ریخته و از کنار کاملاً رول کنید. سپس کمی رول را فشار داده و درون یک کیسه فریزر قرار داده و به‌مدت یکی دو ساعت داخل یخچال بگذارید تا کمی استراحت کند. سپس با یک چاقوی تیز آن را به اندازه‌های دلخواه برش ‌بزنید. در نهایت رول‌ها را در ظرف مورد نظرتان سرو کرده و با سبزی و تربچه تزئین کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید