• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16534
+
-

شهر در رسانه‌ها

حملات زودهنگام علیه افشانی

روزنامه «شرق» در گزارشی به حملات زودهنگام جناح راست علیه شهردار جدید تهران پرداخته است؛ این گزارش با اشاره به حملات تند اصولگرایان علیه محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، نوشته: «در نخستین گام فقط 2روز پس از انتخاب محمدعلی افشانی، در‌حالی‌که هنوز حکم تأیید او به‌‌‌صورت‌رسمی امضا نشده بود، 2مطلب تند و انتقادی در 2رسانه اصولگرا منتشر شد که می‌توان آنها را نقطه آغاز حملات و انتقادات به شهردار دانست.» شرق در این‌باره به 2گزارش خبرگزاری فارس تحت عنوان «شهرداری که از پستوهای حزب اعتماد ملی خارج شد» و نیز گزارش سایت مشرق با عنوان «آیا افشانی دومین قربانی شورای پنجم خواهد بود؟» اشاره کرده و با تأکید بر جهت‌گیری‌های سیاسی شورای پنجم به‌عنوان یک آفت، می‌نویسد: «اگرچه بعد از یک سوزن به اصولگرایان، لازم است اصلاح‌طلبان جوالدوزی هم به‌خودشان بزنند و متوجه باشند چطور دارند زمینه بهره‌برداری رقیب و نارضایتی مردمی را فراهم می‌کنند.»



افشانی، پاسخگوی باندها و لابی‌ها نخواهد بود

روزنامه «آرمان» با سعید شریعتی از اعضای حزب اتحاد ملت گفت‌وگو کرده است. وی در اشاره به نقاط مثبت رفتاری و عملکردی شهردار جدید تهران گفته که «سهم‌خواهی و موضوعات این‌چنینی برایشان(افشانی) معنا ندارد بلکه به منافع جمعی مردم شهر فکر می‌کنند نه به سهم دادن به گروه‌ها و جریانات، لابی‌ها و باندها.» وی هرگونه فشار بر شهردار در زمینه تغییر مدیران را کاملا برخلاف اصول حکمرانی خوب دانسته که اصل پاسخگویی را نقض می‌کند: «تغییرات باید مبتنی بر ارزیابی و کارنامه عملکرد همکاران شهرداری باشد که اگر فردی تا‌کنون کارکرد مطلوبی داشته است، فارغ از وابستگی‌های جناحی و جریانی حفظ خواهد شد و اگر هم فردی با ارزیابی شهردار جدید، عملکرد نامطلوبی داشته باشد و در مسیر برنامه‌هایی که شهردار باید اجرا کند انگیزه نداشته باشد، طبعا در این میان دست شهردار برای تغییرات باز است.»



بافت ناهمگون قومیتی، ریشه آسیب‌های اجتماعی در بومهن

روزنامه «ایران» از آسیب‌های اجتماعی شهر «بومهن» گزارش داده و با یک استاد دانشگاه درباره ریشه این آسیب‌ها گفت‌وگو کرده است؛ به گفته بهنام زنگی، این شهر 90هزار نفر جمعیت دارد اما تنها 10 تا 20درصد این جمعیت بومی است. او با اشاره به مهاجرپذیری بومهن می‌گوید که این شهر هویت واحد و یکپارچه ندارد. این بافت ناهمگون، علت اصلی رشد آسیب‌های اجتماعی است. این فعال اجتماعی با اشاره به گسترش حاشیه‌نشینی و اعتیاد در این شهر، می‌گوید با توجه به اینکه بومهن در شاهراه اصلی عبور و مرور تهران و مازندران است. همین ظرفیت می‌تواند به مقصد گردشگری تبدیل شود و ریه تنفسی برای تهران باشد. آنطور که زنگی گفته، طرح «بوم شهر اقوام ایرانی» درصورت اجرا، می‌تواند بومهن را به الگویی برای شهرهای مهاجرپذیر کشور تبدیل کند که عامل تنوع قومیتی را به‌عنوان سرمایه اجتماعی و فرهنگی به‌کار گرفته و از آن برای اشتهار و توسعه فرهنگی شهر استفاده کرده است.



الگوی لندن، مناسب برای سم‌زدایی از بودجه تهران

روزنامه «دنیای اقتصاد» برای سم‌زدایی از بودجه شهرداری تهران، فرمول «لندن» را پیشنهاد داده است که «اعمال همین روش ساده اما کارآمد در تهران می‌تواند به نفع بودجه شهرداری و بازار مسکن تمام شود.» دنیای اقتصاد در تشریح فرمول «لندن» آورده است: «شهرداری لندن از یک فرمول عادلانه برای دریافت شارژ شهری از مالکان - مالیات محلی بر ملک - استفاده می‌کند. نرخ شارژ شهری لندن، از نسبت هزینه‌های نگهداشت شهر به ارزش روز کل املاک مسکونی موجود در شهر محاسبه می‌شود. شارژ شهری تهران - عوارض نوسازی- به شکل وارونه تعریف شده و فرایند اخذ آن معیوب است. سهم این عوارض در بودجه پایتخت یک دهم سایر شهرهای دنیاست.» بنابر این گزارش، اجرای این الگو در بسیاری از شهرهای دنیا نشان می‌دهد مدیریت شهری می‌تواند حتی تا ۱۰۰درصد هزینه‌های شهر (هزینه‌های نگهداشت شهر) را از محل شارژ شهری یا مالیات محلی بر املاک تأمین کند.



٤چالش پیش روی شهردار

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به 4چالش پیش روی شهردار هفدهم تهران پرداخته است؛ سعید غفرانی، نخستین و اصلی‌ترین چالش پیش روی شهردار جدید تهران را چالش مالی شهرداری دانسته و وضعیت مالی شهرداری تهران را «بحرانی» توصیف کرده است. به اعتقاد نویسنده، «ترافیک و آلودگی» دومین چالش پیش روی افشانی است. «رعایت قانون و مصوبات شهرداری در ساخت‌وسازهای شهری» به‌عنوان سومین چالش شهردار جدید تهران است: «انتظار می‌رود تأکید شهردارتهران بر اجرای دقیق طرح تفصیلی و جامع تهران در بخش ساخت‌وساز باشد.» چهارمین چالش مورد اشاره یادداشت روزنامه اعتماد، «نوسازی بافت‌های فرسوده» است که بنابر این نوشته در وضعیتی بحرانی قرار دارد: «البته در این مسیر باید دولت نیز آستین همت بالا بزند و همپای شهرداری کمر همت برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران ببندد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید