• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 13 تیر 1401
کد مطلب : 165200
+
-

شهردار تهران با حضور در صحن پارلمان شهری، گزارشی از عملکرد ۱۰ماهه و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ارائه داد

مدیریت تهران، احترامی است نه التماسی

گزارش
مدیریت تهران، احترامی است نه التماسی

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

شهردار تهران دیروز برای ارائه توضیحات درخصوص برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده تهران و همایش بین‌المللی جلب فرصت‌های سرمایه‌گذاری، به صحن شورای شهر آمده بود که در ادامه گزارشی از عملکرد 10ماه و یک روز فعالیتش داد و گفت که برای کارکردهای خود افق بلند ۱۰ساله را به‌عنوان چشم‌انداز درنظر گرفته‌ایم و به‌دنبال نوسازی شهر هستیم. علیرضا زاکانی تأکید کرد: «بازپیرایی و نوسازی شهر اول با هدف نیازهای مردم و دوم ایمنی شهر، انجام می‌شود و در این رویکرد با تأکید بر معماری ایرانی - اسلامی، هویت جدیدی برای شهر تهران ایجاد خواهد شد.» او همچنین با تأکید بر 3کلمه «خدمت، مشارکت و پیشرفت» آنها را محور تمام کارها در شهرداری تهران دانست.
به گزارش همشهری، این روزها در حوزه مدیریت شهری، برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده تهران و همایش بین‌المللی جلب فرصت‌های سرمایه‌گذاری 2موضوع مهمی هستند که رئیس پارلمان شهری قبل از شروع جلسه در جمع خبرنگاران به آنها اشاره کرد و گفت: «با برگزاری چنین نمایشگاه و همایش‌هایی به شهر، شهرداری و مردم کمک می‌شود و سرمایه‌گذاران هم جذب و از مشارکت سود می‌برند.» مهدی چمران ادامه داد: «در نشست با شهرهای خواهرخوانده، از تجارب استفاده می‌شود که چگونه می‌توان به یکدیگر کمک کرد و امیدواریم نتایج مثبتی داشته باشد.» شهردار تهران هم برپایی نمایشگاه خواهرخوانده‌های شهرها را ماحصل تلاش 10ماهه در پایتخت دانست و گفت که افق و دیدگاهی در شهر دنبال می‌کنیم که مابه‌ازای آن همایش جلب سرمایه‌گذاری است. همچنین ۱۳شهر و 5سازمان بین‌المللی در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده دعوت شده‌اند که این نمایشگاه انعکاس توانمندی‌های مدیریت شهری برای فراهم‌کردن زمینه مشارکت است.

توسعه شهر، پروژه کلان شهرداری
توسعه شهر با استفاده از عرصه‌های کالبدی پیرامونی 325 ایستگاه مترو و ایستگاه‌های بی‌آرتی، برنامه بلندمدت شهرداری تهران است که سکاندار پایتخت در جریان ارائه گزارش عملکرد به آن اشاره و عنوان کرد: «تا شعاع حداکثری ۸۰۰متر پیرامون ایستگاه‌ها پارسل‌ها و سلول‌ها هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته است. این طرح اقدامی بزرگ در شهر محسوب می‌شود که ابعاد بسیار بزرگی دارد؛ به‌اندازه‌ای که 49.2درصد پارسل‌های شهر تهران را در برخواهد گرفت و اگر ایستگاه‌های بی‌آرتی مؤثر را نیز وارد مدار بررسی و کارکردی کنیم حدود 62.2درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شود و ازاین‌رو شاید بزرگ‌ترین کلان‌پروژه‌ای باشد که در دستور کار داریم.»

فعال‌شدن 5هزار دستگاه اتوبوس
حمل‌ونقل عمومی ازجمله نیاز شهر و شهروندان است. شهردار تهران در جلسه دیروز با بیان اینکه در بهترین شرایط حدود 7هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت وجود دارد که بیش از 4هزار دستگاه آن فعال است، عنوان کرد: «امروز تعداد زیادی از اتوبوس‌ها از مدار خدمت‌رسانی خارج شده‌اند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم 3هزارو350دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم که 900 تا 1000دستگاه تعهد دولت است.» زاکانی همچنین گفت که تلاش می‌کنیم با افزایش 150درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی تا پایان امسال تعداد اتوبوس‌های فعال را به 5هزار دستگاه برسانیم. اقدامی که قطعا در کاهش بار ترافیک معابر و آلودگی هوای پایتخت مؤثر خواهد بود.

تکمیل خطوط مترو با 281هزار میلیارد تومان
کسب منابع برای توسعه زیرساخت‌های شهری هم هدف دیگر شهرداری تهران است که زاکانی در توضیح این هدف گفت: «در تهران از ۲۵۳کیلومتر مترو برخورداریم اما در خطوط 8، 9، 10 و 11 در ابتدای مسیر هستیم. به‌طورکلی برای تکمیل خطوط هفت‌گانه به ۷۰هزار میلیارد تومان و برای خطوط جدید هم به 211هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درصورت تأمین منابع می‌توانیم تکمیل خطوط را از 20سال به 5سال تقلیل دهیم.»

 مسکن، بزرگ‌ترین مشکل مردم
شهردار تهران با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین مشکل مردم مسکن است، گفت: «اکنون برای 9میلیون‌و800هزار نفر از جمعیت ثابت پایتخت حدود 3میلیون‌و300هزار خانه نیاز است که هم‌اکنون یک میلیون واحد کمبود داریم.» اجاره‌نشینی 51درصد جمعیت تهران، خالی بودن 300هزار واحد مسکونی و... آمارهای دیگری بودند که توسط شهردار تهران اعلام شد و او به نهضت مسکن‌سازی اشاره و عنوان کرد که قرار است قرارگاه مسکن، سالانه ۱۸۰هزار مسکن را کارسازی کند و امروز ۱۲۰هزار واحد بین ۲۲منطقه تقسیم شده است. کاهش زمان صدور پروانه برای تسریع در ساخت هم موضوع دیگری است که زاکانی به آن اشاره و عنوان کرد: «به‌طور میانگین مدت‌زمان صدور پروانه ۳۶۰روز است که وعده داده بودیم به کمتر از 2ماه برسد که در برخی مناطق به 2ماه و در برخی مناطق به 5ماه رسیده است.»

 تغییر پهنه و رفع موانع
بازبینی شهر در کمیسیون ماده5 و ارائه طرح‌های موضوعی هم عملکرد موفق دیگری است که به‌گفته شهردار تهران منجر به رونق ساخت‌وساز در برخی از بافت‌ها شده است. زاکانی به خیابان قزوین اشاره کرد و گفت: «این خیابان حدود 30کیلومتر است که با تغییر پهنه، زنده شد و ده ونک، فرحزاد و اسلام‌آباد هم نیازمند چنین رویکرد و تغییری هستند.»

تونل یادگار امام امسال عملیاتی می‌شود
شهردار تهران با بیان اینکه تونل شهید احمد متوسلیان در آخرین شورای ترافیک تهران مصوب شد، گفت: «در بررسی‌های نظری به نتایج نهایی رسیده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این پروژه را به‌زودی شروع کنیم. تونل یادگار امام هم امسال عملیاتی می‌شود و در تونل شهید شوشتری هم بخشی از تملکات شروع شده و پیگیر هستیم تا این محور به آزادراه تبدیل شود.»

 پیگیری 963 واگن برای پایتخت
 به‌گفته زاکانی از سال۹۵ ظرفیت 1050دستگاه واگن برای مترو مدنظر بود که تکلیف قانونی آن روی زمین ‌مانده است. او همچنین گفت که مجوز ۶۳۰دستگاه واگن اخذ و کارسازی انجام شده اما ورود واگن‌ها حداقل یک سال و نیم تا 2 سال طول می‌کشد. شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: «۱۱۳دستگاه واگن را از طریق مشارکت وزارت کشور و سازمان برنامه‌وبودجه پیگیری کردیم که برای این کار ۷۷میلیون یورو مصوب شده است و از طریق مپنا هم در حال پیگیری برای تأمین 220دستگاه واگن هستیم.» زاکانی به پرشدن انبارهای مترو هم اشاره کرد و گفت که با تأمین اعتبار 800میلیاردتومانی بخشی از انبارها پر شده است و در حال انعقاد قراردادی با شرکت‌های واگن‌سازی زنجان، اراک و تهران برای بازسازی واگن‌ها هستیم.

 افتتاح 1500هکتار فضای سبز تا پایان سال
زاکانی با بیان اینکه اسفند امسال 1500هکتار  فضای سبز افتتاح و بهره‌برداری می‌شود، گفت: «در فضای سبز داخل شهر، پارک‌ها را افزایش می‌دهیم البته توسعه فضای سبز در مناطقی مانند منطقه10 که با فقر فضای سبز مواجه هستند، در اولویت قرار دارد و در منطقه۱۳ هم ۱۱هکتار فضای سبز به‌زودی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.»


مدیریت شهر احترامی است
پس از پایان گزارش عملکرد توسط شهردار  پایتخت، اعضای شورای شهر تهران مواردی چون ضرورت وجود قانون جامع پایتخت، ترافیک و آلودگی شهر، کاهش فاصله شمال و جنوب، اولویت‌دار شدن پروژه‌ها، توجه ویژه به شهر آفتاب، جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های شهری و... را مطرح کردند و علیرضا زاکانی به آنها پاسخ داد و گفت که مدیریت ما التماسی نبوده بلکه احترامی است.

  مهدی چمران: پروژه شهید احمد متوسلیان ضرورتی ندارد.
  علیرضا زاکانی: این پروژه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شهرداری هزینه‌ای نمی‌کند
  مهدی اقراریان: قانون جامع مدیریت پایتخت جایگزین مدیریت التماسی شود.
  علیرضا زاکانی: مدیریت ما احترامی است نه التماسی و پیش رفتن براساس قانون جامع پایتخت زمانبرخواهد بود.
  ناصر امانی: چرا عملکرد افق چشم‌انداز ۱۰ساله ترسیم شده است؟
  علیرضا زاکانی: افق چشم‌انداز ۱۰ساله سلیقه فردی نیست بلکه الزام قانونی ما به شمار می‌رود و ما از این الزام قانونی فرصت خلق کرده‌ایم.

نظر
تفکر قوی مدیریت جهادی را ادامه دهیم
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

 آنچه دوستان در صحن شورا به‌عنوان آرزوهای بزرگ یاد کردند را آرزوی بزرگ ارزیابی نمی‌کنم؛ با اینکه شورای شهر محل نظارت است؛ به این معنا که همه اعضای شورا حق دارند جایی که کار اشتباه انجام می‌شود، نقد کنند و جایی که کار درستی صورت می‌گیرد، حمایت کنند. نکته قابل توجه این است که فضای شورا، فضای سریال گالیور نشود که با ناامیدی، نشدن و به سرانجام نرسیدن برخی از کارها را تحت عنوان کلمات کلیدی نظیر آرزوهای بزرگ پوشش دهیم. اینها آرزوهای بزرگ نیست؛ چراکه در ادوار گذشته هم افرادی نظیر قالیباف ثابت کردند این قبیل امور شدنی است. درحقیقت در عمق ناباوری بسیاری از افراد، این اقدامات در حضور افرادی نظیر رئیس فعلی شورای اسلامی شهر تهران اتفاق افتاد و تجربیات آن دوران هم قابل استفاده است. عبرت گرفتن از گذشته و استفاده از تجربیات شهرداری تهران به‌ویژه در زمان قالیباف، اهمیت دارد. اگر به دوره مدیریت جهادی اشاره می‌کنیم منظور دوره‌ای نیست که زمانی آغاز شود و در وقت تعیین‌شده به پایان برسد، بلکه این سبک از مدیریت یک تفکر است.

نگاه
باز‌شدن قفل‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

شهری که 4سال در سکون بوده نیازمند مدیریتی با تلاش مضاعف است. شهردار تهران روز گذشته در صحن شورای شهر تهران گزارشی در مورد برخی اقدامات در حوزه‌های مختلف دادند که این اقدامات قابل تحسین است؛ البته شورا نقدها و تذکراتی را نیز دارد. شورای شهر و شهرداری در کنار یکدیگر شهر را اداره می‌کنند لذا در بیان نظرات در صحن شورا می‌بایست با دقت نظر عمل کرد. بعضا نکاتی مطرح می‌شود که به‌نظر نادیده‌گرفتن تلاش‌های پرسنل خدوم شهرداری است. اظهارنظرها به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که گویی در طول این 11ماه اقدامی در حوزه‌های ماموریتی صورت نگرفته است. بسیاری از اقدامات در مدیریت ارزشمند 12ساله حاصل تلاش چند سال بوده و برخی از طرح‌ها در سال‌های آخر به نتیجه رسیدند بنابراین نباید به‌نحوی صحبت کنیم که مردم فکر کنند این شورا و شهرداری در این 11ماه کاری را به انجام نرسانده‌اند. در عین حال، سرمایه‌گذاری فقط بحث مالی نیست و می‌بایست از استعدادهایی که در بین جوانان، نخبگان و فعالان اقتصادی وجود دارد، کمال استفاده را کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید