• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164930
+
-

درخواست صاحبان صنایع کنسرو برای واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها

سندیکای صنایع کنسرو کشور در نامه‌ای که به امضای 114شرکت و واحد تولیدی عضو این سندیکا رسیده، از معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تظیم بازار خواستند با توجه به تغییرات هزینه تولید محصولات کنسروی، قیمت 2 محصول تعزیراتی این صنعت مورد تجدید نظر قرار گیرد. در بخشی از این نامه که رونوشت آن در اختیار همشهری قرار گرفته، ده‌ها شرکت تولیدکننده محصولات غذایی و کنسروی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه «مستندات و ادله متقن» در زمینه هزینه‌های تولید در جلسات کارشناسی، درخواست کرده‌اند 2محصول رب گوجه فرنگی و کنسرو تن‌ماهی  «از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج یا دست‌کم در کوتاهترین زمان اجازه افزایش قیمت منطقی برای آنها صادر شود.» اعضای سندیکای صنایع کنسرو در بخشی از این نامه با اشاره به تبعات تثبیت قیمت این اقلام بدون درنظر گرفتن رشد هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده، تداوم وضع موجود را موجب «بر هم خوردن تعادل بازار، نادیده گرفتن اصل عرضه و تقاضا، زیان تولید کننده، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، کمبود کالا در بازار و کاهش کیفیت محصولات تولیدی» دانسته‌اند. گزارش‌های میدانی و همچنین اظهارات فعالان بازار حاکی از آن است که در 2ماه گذشته عرضه این دو محصول به بازار دچار اختلال بوده و بعضی از شرکت‌ها از تولید یا عرضه محصول خودداری کرده‌اند.
مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها از برندهای شناخته‌شده خبری نیست و با کم‌شدن تعداد قوطی‌های رب شرکتی در سوپرماکت‌ها بخشی از تقاضای مصرف به سمت رب‌های خانگی رفته و باعث افزایش شدید قیمت این محصولات تا کیلویی 100هزار تومان شده است.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با همشهری با تأیید کاهش عرضه رب در فروشگاه‌ها، این مشکل را ناشی از بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده در زمینه قیمت این محصول عنوان کرد. محمد میررضوی گفت: با وجود ارائه آنالیز قیمت مواداولیه تولید رب گوجه‌فرنگی و کنسرو تن‌ماهی  به سازمان حمایت برای تعیین قیمت جدید، این سازمان 2 ماه است که تولیدکنندگان را در بلاتکیلفی گذاشته و قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کند، این در حالی است که قیمت تمامی آیتم‌های تأثیرگذار در تولید طی یک‌سال اخیر به‌شدت رشد داشته و عرضه محصول با قیمت قبل برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

جزئیات هزینه تولید 2محصول
خرداد ماه برخی خبرگزاری‌ها از موافقت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با افزایش 15درصدی قیمت تن‌ماهی خبر دادند اما دبیر سندیکای صنایع کنسرو این موضوع را تکذیب و اعلام کرد برای تن‌ماهی از سوی سازمان حمایت سقف قیمت تعیین شده و فروش بالاتر از این سقف ممنوع است. به‌گفته میررضوی این سقف برای انواع ساده 35هزار تومان تعیین شده است. در بخشی از نامه سندیکای صنایع کنسرو در زمینه هزینه تولید 2محصول تن‌ماهی  و رب آمده است که با توجه به سقف قیمت تعیین شده برای تن‌ماهی، قیمت تولید‌کننده این محصول باید 27.660تومان باشد، حال آنکه با توجه به افزایش قیمت مواداولیه، نهاده‌ها و هزینه‌های تولید ازجمله رشد 50درصدی بهای ماهی تن، قیمت تمام‌شده این محصول در خوش‌بینانه‌ترین حالت 29.500تومان است. درخصوص کنسرو رب گوجه فرنگی نیز این سندیکا بر این اعتقاد است که با درنظر گرفتن قیمت کنونی مواداولیه و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید قیمت تولید‌کننده 43هزار تومان و قیمت مصرف‌کننده 54.900تومان درج شود، درحالی‌که نرخ کنونی تولید‌کننده 31.500تومان و قیمت برای مصرف‌کننده 39.800تومان است. البته به‌نظر می‌رسد قیمت اعلام‌شده میانگین قیمت رب گوجه فرنگی در بازار باشد چراکه قیمت تولیدات برخی برندها که هم‌اکنون در بازار نایاب هم هستند بیش از 40هزار تومان برای قوطی‌های 800گرمی است.
سندیکای صنایع کنسرو پیش از این نیز با توجه به اصلاح نرخ ارز و تغییر قیمت روغن برای صنایع از افزایش قیمت کنسروهای مبتنی بر روغن خبر داده و افزایش بهای کنسرو تن ماهی را تا حدود 50هزار تومان برآورد کرده بودند. با توجه به افزایش 50درصدی قیمت خرید ماهی تن، به‌نظر می‌رسد با وجود افزایش هزینه در تمامی محصولات دارای روغن، بیشترین تغییرات قیمت شامل حال کنسرو تن ماهی باشد، این درحالی است که دی‌ماه سال گذشته تن ماهی و رب گوجه فرنگی به‌عنوان دو محصول تعزیراتی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شدند.

توصیه مقام معظم رهبری
تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور، امکان کنترل و تثبیت قیمت مواداولیه تولید وجود ندارد در این نامه از دولت خواسته‌اند با عنایت به توصیه مقام معظم رهبری، به جای حضور مستقیم و جزئیات امر تولید، هدایت، نظارت و حمایت از تولید و بهبود محیط کسب‌وکار را مدنظر قرار دهد تا در نهایت، حمایت از مصرف‌کننده نه از راه‌ افزایش فشار بر تولیدکنندگان بلکه از مسیر مهار تورم و افزایش قدرت خرید مردم تحقق یابد. شرکت‌های تولیدی مهرام، صنایع غذایی بهروز، شرکت شیلانه، کشت و صنعت روژین‌تاک، شرکت زرین صنعت خوشبخت، صنایع غذایی قدس خراسان، کشت و صنعت شاداب خراسان، شرکت دریان‌دشت، صنایع غذایی چین‌چین، شرکت صنایع غذایی سمیه، صنایع غذایی همدانیان به همراه شرکت‌های تولیدی دیگری از قبیل اروم‌ادا، طبیعت، بهدیس، مائده، خوشگوار، شنگر، ماهوند خراسان، بهشاد، کدبانو، کنسروسازی یاران، صنایع غذایی مشکات و ده‌ها واحد تولیدی دیگر فعال در زمینه صنایع غذایی دیگر از امضاکنندگان این نامه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید