• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16492
+
-

کارگران هپکو: کارخانه را راه بیندازید، حقوق نمی‌خواهیم

اعتراض‌های کارگران هپکوی اراک همچنان ادامه دارد؛ واگذاری‌های نادرست، بزرگ‌ترین تولید‌کننده ماشین‌های راهسازی خاورمیانه را به نابودی کشانده است

کار
کارگران هپکو: کارخانه را راه بیندازید، حقوق نمی‌خواهیم


کارگران کارخانه هپکوی اراک برای چهارمین روز متوالی در اعتراض و اعتصاب به‌سرمی‌برند؛ اعتراض‌هابیش از آنکه به عدم پرداخت دستمزد معوق باشد ناشی از بلاتکلیفی کارخانه است. کارگران هپکو برای آنکه صدای خود را به مسئولان برسانند، از 3روز پیش تا حالا حوالی خط راه‌آهن شمال - جنوب جمع شده و آن را بسته‌اند. خبرنگار همشهری به میان این کارگران رفته و توانسته با بعضی آز انها صحبت کند و از ماجرای اعتراض‌ها بپرسد.

نزدیک به 1000کارگر اطراف خط راه‌آهن شمال جنوب کشور به چشم می‌خورند. خطی که از جنوب غرب تا شمال شرق کشور امتداد دارد و روزانه مسافران زیادی را جابه جا می‌کند اما از 3روز پیش  این خط راه‌آهن با چالش مواجه  شده است. روزهای اول و دوم کارگران تا ظهر خط را می‌بستند و بعد از آن حرکت قطارها ادامه داشت. اما از روز گذشته حضور کارگران هپکو روی ریل‌ها شبانه‌روزی شده و قطارها در قم متوقف شده‌اند. بعضی قطارها هم که تا نزدیکی اراک آمده‌اند مجبور شده‌اند، بازگردند. کارگران که بعضی با خانواده‌هایشان اینجا حضور پیدا کرده‌اند هر کدام به کاری مشغولند. عده‌ای نماز می‌خوانند. بعضی‌ها بساط ناهار را روی ریل پهن کرده‌اند و بقیه هم گوشه و کنار نشسته‌اند. به گفته یکی از کارگران با سابقه هپکو ظاهرا این تجمع و اعتراض تا زمان اتخاذ یک تصمیم مشخص برای حل مشکل آنها، ادامه خواهد داشت. او که به گفتن نامش تمایلی ندارد می‌گوید تا‌کنون به هر جا فکرش را کنیم نامه نوشته‌ایم و اعتراض کرده‌ایم اما کسی گوشش بدهکار نبوده و هر کس به اراک آمده تنها صحبت کرده و رفته است.» از علت این اعتراض‌ها و سابقه‌اش که می‌پرسیم حرف‌های جالبی می‌زند. «سال86 که شرکت هپکو به بخش خصوصی واگذار شد، 2280دستگاه موجودی داشت. آن موقع سهم بالایی از شرکت را به آقایی به نام عطاریان به قیمت 73میلیارد تومان فروختند. اما همان موقع این بلوک 60.7درصدی از سهام هپکو، 700میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود. این مالک جدید در بدو ورودش 23میلیارد وام بانکی گرفت و این طوری بخشی از پول دولت را داد. یعنی از این جیب به آن جیب. این را هم بگویم که این آقا همان سال اول 50میلیارد تومان سود خالص کسب کرد. بعد به‌خاطر اینکه سهامدار عمده بود توانست با فشار روی دیگران پول نقد را با اسم سود سهام از شرکت بیرون بکشد و سپس به اسم توسعه و گسترش از بانک وام‌های کلان بگیرد که اقساط‌شان را پرداخت نکرد. این وام‌ها به علاوه وام اولیه که گرفته بود باعث شد هپکو زیر بار 70میلیارد تومان بدهی برود.»



می خواهند زمین را بگیرند

آنطور که این شاهد عینی می‌گوید سال 91کارگران شرکت متوجه طرح مالک و شرکای اصفهانی‌اش می‌شوند که قصد داشتند زمین‌های کارخانه را که 110هکتار است بکوبند و به جایش مجتمع تجاری و تفریحی بسازند. پیچیدن این خبر باعث می‌شود از سال 91و 92اعتراض‌ها شروع شود. سال 92سهام هپکو را در بورس عرضه کردند که خریداری پیدا نشد. اما یک نفر که حالا هم مالک شرکت است قرار شد با پرداخت 12میلیارد تومان شرکت را در دست بگیرد. «چون شرایط کارخانه بحرانی بود، سازمان خصوصی‌سازی‌ به فرد جدید اعلام کرد به جای پرداخت 12میلیارد تومان به این سازمان، 10میلیون تومان پرداخت کند و 11میلیارد و 990میلیون تومان را در شرکت خرج کند. این آقا 10میلیون تومان را داد اما دیگر خبری از بقیه پول نشد و این طوری با 10میلیون تومان همه کاره هپکو شد. کسی که معلوم نیست از کجا آمده و هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت و تولید شرکت ندارد و همه توصیه‌ها را رد می‌کند. آنطور که ما فهمیده‌ایم ایشان هم می‌خواهد راه همان قبلی‌ها را برود و برنامه‌اش کوبیدن شرکت و استفاده از زمین‌هاست.»


   پیکر نیمه‌جان  هپکوی اراک

کارخانه‌ای که روزگاری 2400دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و راهسازی تولید می‌کرد حالا به تیراژ تنها 8دستگاه در سال رسیده و این یعنی نابودی کامل. هپکو که سال 53و با هدف مونتاژ ماشین‌آلات در اراک تاسیس شد بعد از انقلاب تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌های راهسازی در خاورمیانه شد و البته یکی از مجهزترین و به‌روزترین دستگاه‌ها را هم داشت. در دهه 60و 70 خورشیدی، شرکت‌های بزرگ اروپایی و ژاپنی مثل لیبهر آلمان، ولووی سوئد و کوماتسوی ژاپن و چندین برند معتبر دیگر همکاری نزدیکی با هپکو داشتند و این انتقال دانش باعث شده بود تولیدات کارخانه کیفیت بالایی داشته باشند و اوضاع حسابی رو به راه باشد. واگذاری به بخش خصوصی اما بلایی بود که به جان هپکو افتاد. به گفته نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی، بعد از بازداشت مالک اول، هپکو تنها با پرداخت 10میلیون تومان به فردی رسید که بعدا معلوم شد بدهکار بانکی و مالیاتی بوده و حتی مجوز خروج از کشور هم نداشته است. حالا کارگرانی که چند‌ماه است حقوق نگرفته‌اند و از بین رفتن هپکو را می‌بینند تنها چاره را در اعتراض و اعتصاب دیده‌اند بلکه با این کار، توجه مسئولان را به پیکر نیمه جان هپکو و خانواده تقریبا 1000نفری کارگرانش جلب کنند.


   هپکو به زندگی بر می‌گردد

رئیس هیأت مدیره و سهامدار فعلی هپکو چند روز پیش گفته بود: برنامه‌های جدید هیچ منافاتی با سابقه تولیدی و کاری شرکت هپکو  در گذشته ندارد، زیرا تداوم تولید محصولات پیشین شرکت در قالب برنامه کوتاه‌مدت دیده شده است.احمدپور می‌گوید: 60درصد اعتبار مورد نیاز برای تولید 3هزار دستگاه ماشین‌آلات‌راهسازی وزارت را ه و ترابری از محل صندوق توسعه ملی، 15درصد از سوی شرکت هپکو و 25درصد از سوی وزارت راه تأمین خواهد شد. وی همچنین افزود: شرکت هیدرو اطلس با 40سال سابقه فعالیت در حوزه تولید ماشین آلات راهسازی با تکیه بر دانش علمی و تجربه کافی از سوی سازمان صنعت و معدن استان و سازمان خصوصی‌سازی، به سرمایه‌گذاری در شرکت راضی شده است. اسدالله احمدپور با اشاره به پیگیر‌ی‌های صورت گرفته در طول ما ه‌های گذشته برای احیای این شرکت می‌گوید: راه نجات شرکت هپکو را در قالب 2برنامه بلندمدت و کوتا ه مدت تعریف کرد ه‌ایم و دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید محصولات جدید در بخش برنامه‌های بلندمدت شرکت است.
رئیس هیأت مدیره شرکت هپکو درباره برخی شایعه‌ها مبنی بر اینکه سهامدار فعلی شرکت در پی فروش اموال آن است، به همشهری می‌گوید: شرکت هپکو هم‌اکنون هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و... دارد. این رقم بیشتر از اموال شرکت است. اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این‌باره که سهامدار فعلی با ورشکسته کردن شرکت در پی اموال شرکت است، صحت ندارد.
وی می‌افزاید: شرکت هپکو شرکتی ورشکسته و مشمول ماده 141است و برای احیا و برگشت به چرخه صنعت نیازمند همکاری همه جانبه دولت و پیگیری مسئولان استان است. بنابراین پیشنهاد می‌دهم همه افرادی که دلسوزانه خواستار احیای صنعت استان مرکزی ازجمله هپکو هستند، به جای دامن زدن به شایعه‌‌ها پا به میدان بگذارند و با نظر کارشناسانه، به ما در احیای این صنعت کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید