خبر: شرکت راهآهن، اطلاعیه شماره2 کمیسیون عالی سوانح درخصوص سانحه قطار مشهد - یزد را منتشر کرد که در آن خطاهای انسانی شامل عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدمرعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس بهعنوان عامل اصلی وقوع سانحه معرفی شده است.
نقد: خطاهای انسانی شاید بتواند یک اطلاق عام برای تقصیرها باشد؛ اما خطاکار اصلی، سیستم سیاستگذاری در بالادست این عوامل انسانی است که با نظارت حداقلی، شرایط را برای افزایش نقش تعیینکننده رفتار نیروی انسانی در اتفاقات مهیا کرده است. آیا در حملونقل ریلی رانندگان قطار آزادانه سرعت سیر را تغییر میدهند و شرکتهای پیمانکاری توسعه و تعمیر زیرساختهای ریلی، امور را به خواست نیروی کار خود انجام میدهند؟
جای خالی مقصران اصلی
در همینه زمینه :