احیای دیرهنگام وزارت بازرگانی
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از موافقت هیات وزیران با تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد و دلیل آن را تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمتها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاستگذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدیتر از مصرفکننده اعلام کرد.
احیای دوباره وزارت بازرگانی پس از 11 سال آنهم پس از چندبار مخالفت نمایندگان مجلس با لایحه پیشنهادی دولت پیشین، نشان میدهد که همچنان تشکیل وزارتخانه جدید یک ضرورت از نگاه قوه مجریه است. با این حال سؤال اصلی اینجاست که وزارت بازرگانی قرار است کنترل کننده قیمتها و ناظر بر بازار باشد، یا تسهیل کننده کسب و کارها و رونق بخش تجارت داخلی و خارجی؟ بدیهی است تشکیل دوباره یک وزارتخانه با اهداف متضاد و ماموریتهای متناقض در امر تجارت داخلی و بینالمللی باعث نخواهد شد تا دولت به مراد مطلوب خود برسد. از این جهت انتظار میرود به جای تعجیل در احیای دیرهنگام وزارت یادشده و اضافه شدن یک صندلی دیگر به صندلی دولت، ابتدا اهداف و ماموریتها درست تعریف و تبیین شود.