• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164645
+
-

آماده‌باش جاماندگان مسکن دولتی برای ثبت‌نام جدید

مهلت نهایی پالایش اطلاعات مربوط به متقاضیان نهضت ملی مسکن تا 15تیرماه تمدید شده و بعد از آن قرار است همزمان با اجرای نهضت خانه‌سازی برای متقاضیان واجد شرایط فعلی، راه ثبت‌نام برای جاماندگان نهضت ملی مسکن و متقاضیان جدید نیز باز شود.
به گزارش همشهری، تعداد کل متقاضیان مسکن دولت (اعم از اقدام ملی و نهضت ملی) به 5میلیون‌ و490هزار و 166نفر می‌رسد که در فاز نخست پالایش اطلاعات، 3میلیون ‌و360هزار نفر  از کل متقاضیان از نظر 3شرط «فرم ج سبز»، «نداشتن سابقه مالکیت» و «عدم‌استفاده از تسهیلات دولتی حوزه مسکن» حائز شرایط مشارکت در مسکن دولتی و در فاز بعدی باید با ارائه مدارک، مدت‌زمان لازم برای سکونت در شهر مورد تقاضا را اثبات کرده و وارد فرایند افتتاح حساب و معرفی به پروژه مربوطه شوند. پیش ‌از این، معاونت مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی اعلام کرده بود که پس از پایش اطلاعات متقاضیان فعلی، چنانچه در آینده متقاضیان جدیدی برای ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن باشند، درخصوص بازگشایی سامانه ثبت‌نام  تصمیم‌گیری خواهد شد؛ اما به‌تازگی، وزیر راه‌ و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها، خواستار تسریع در پالایش اطلاعات و فراهم آوردن شرایط برای متقاضیان جدید و آغاز ثبت‌نام شده است.

حذف متقاضی با تأخیر در تشکیل پرونده
وزیر راه‌ و شهرسازی در نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن، از تمدید مهلت نهایی پالایش طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵تیر خبر داد. رستم قاسمی در نشست با مدیران کل راه‌ و شهرسازی استان‌ها درخصوص بررسی روند اجرای عملیات طرح نهضت ملی مسکن و گزارش آن به رئیس‌جمهوری اعلام کرد: در 2هفته آینده جلسه شورای‌عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار خواهد شد که در آن جلسه عملکرد وزارت راه‌ و شهرسازی درخصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن به تفکیک استان‌ها گزارش می‌شود. قاسمی گفت: پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵تیرماه تمدید شده است و استان‌ها باید توجه داشته باشند متقاضیانی که با مکاتبه نسبت به تعیین تکلیف مدارک خود اقدامی نکنند با هماهنگی شورای استان از ادامه طرح، کنار گذاشته شوند تا متقاضیان بیشتری امکان حضور در اجرای طرح را پیدا کنند. وی تصریح کرد: بعد از ۱۵تیرماه سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به‌مدت ۱۵روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده، امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.

چراغ سبز به انبوه‌سازان خوشنام
همزمان با آغاز طرح نهضت ملی مسکن، مسائلی در مورد ورود شرکت‌های خارجی به‌خصوص از چین برای احداث پروژه‌های مسکونی بلندمرتبه مطرح شد. همچنین ماجرای تهاتر نفت با احداث ساختمان نیز داغ شده بود که البته هیچ‌کدام به نتیجه‌ای نرسید. در ادامه، مقرر شد پروژه‌های نهضت ملی مسکن با توان داخلی و توسط سازندگان و شرکت‌های ایرانی احداث شود و آن گونه که وزیر راه‌وشهرسازی تأکید می‌کند: هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان پیمانکاران و انبوه‌سازان خوشنام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد.

فرصت 2هفته‌ای برای افتتاح حساب
وزیر راه‌وشهرسازی درخصوص افتتاح حساب متقاضیان پالایش و تأیید شده که به بانک معرفی شده‌اند، گفت: مدیران کل راه‌وشهرسازی دقت کنند که حداکثر زمان لازم برای افتتاح حساب متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها ۲هفته است که باید این زمان رعایت شود تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت لازم را پیدا کند. به‌نظر می‌رسد این تأکید قاسمی برای رعایت مهلت 2 هفته‌ای متقاضی برای افتتاح حساب، بیش از هر چیز برای نظم‌بخشی به برنامه‌ریزی‌ها و تشخیص متقاضیان واقعی و توانمند باشد. به‌خصوص که وعده داده است: با برنامه‌ریزی و سرعت دهی به‌کار، درصدد هستیم تا پایان شهریور ماه، اجرای فونداسیون واحدهای طرح نهضت ملی مسکن از ۲میلیون واحد عبور کند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین، اولویت نخست مدیران کل راه‌ و شهرسازی را اجرای طرح‌های حمایتی عنوان کرد و گفت: در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد، نهایت همکاری با مردم انجام شود تا بدون تراکم، خودشان نسبت به ساخت‌وساز اقدام کنند.

پاشنه آشیل نهضت خانه‌سازی
دولت سیزدهم از ابتدای کار، برای اجرای قانون جهش تولید عزم جدی داشته و باوجود برخی از ناهماهنگی‌ها در پیشبرد نهضت ملی مسکن، همچنان تلاش می‌کند تا پیشرفت اجرای این نهضت را به برنامه‌ریزی‌های ابلاغ شده برساند. در این شرایط، جدای از اهمیت آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ها که قرار است تا پایان تابستان از 2میلیون واحد عبور کند، نکته قابل ‌توجه تضمین تداوم این عملیات اجرایی با تأمین به‌موقع آورده‌های نقدی است. آمار مربوط به افتتاح حساب متقاضیان در بانک که اخیراً از سوی محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن به پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی اعلام شده حاکی از آن است که در طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون ۴۷۶هزار و۸۲۳نفر از متقاضیان واجد شرایط در بانک افتتاح حساب کرده‌اند و در مجموع ۱۶هزار و۹۰۰میلیارد تومان آورده متقاضیان به بانک واریز شده است؛ یعنی به‌طور میانگین سرانه واریز آورده نقدی هر متقاضی حدود 35.4میلیون تومان بوده و در بهترین حالت فقط یک دور از آورده نقدی توسط همه کسانی که حساب باز کرده‌اند، واریز شده است. در این شرایط با توجه به اظهارات اخیر پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مبنی بر اینکه هم‌اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیون تومان است، هر متقاضی باید حدود 8مرحله آورده، حدود 40میلیون تومانی واریز کند و چنانچه بخش زیادی از متقاضیان توانایی استمرار واریز آورده را نداشته باشند، این اتفاق می‌تواند به معطل شدن پروژه‌ها منجر شود. 
بر همین اساس است که به‌نظر می‌رسد دولت باید در کنار تلاش‌هایی که برای آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ها انجام می‌دهد، تمهیداتی نیز برای استمرار در عملیات اجرایی آنها بیندیشد که به هر دلیلی، اتفاقات طرح مسکن مهر و تعطیلی عملیات اجرایی گریبانگیر نهضت ملی مسکن نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید