• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164633
+
-

آرام‌ترین ماه کرونا در ایران

کمترین میزان فوتی‌ها از زمان شیوع پاندمی در کشور در خرداد ماه 1401 ثبت شد

با اینکه آمار ابتلا به کرونا از ابتدای هفته 2برابر شده و از 136 نفر در روز شنبه به 352 نفر تا روز گذشته رسیده، اما شرایط نزولی بیماری در کشور طی 3ماه ابتدایی سال ثابت بوده است. طی این مدت تغییر چندانی در افزایش فوتی‌ها وجود نداشته و مرگ‌ها همچنان تک رقمی است. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که فوتی‌ها از 1286نفر در فروردین به 375نفر در اردیبهشت و 99نفر در خرداد (کمترین میزان فوتی‌ها از زمان شیوع پاندمی در کشور) رسیده است. در میان دیگر کشورها هم ایران در رده 23 ایستاده و بیشترین آمار به کشورهای تایوان، روسیه، ایتالیا، برزیل، شیلی، استرالیا، مکزیک، تایلند و یونان تعلق دارد. این در حالی است که با روند نسبتا ثابت بیماری و آمار کمِ فوتی‌ها در کشور، منجر به اظهارنظرهایی درباره پایان پاندمی شده است.  به گفته محمدمهدی گویا، رئیس  مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر  وزارت بهداشت «نظریه پایان پاندمی کووید-19، هنوز مورد تأیید صاحب‌نظران سلامت دنیا نیست و حتی ممکن است تغییر در ساختار این ویروس، باعث بروز همه‌گیری دیگری در کل دنیا شود.» وضعیت بیماری در برخی کشورها هم مسئله مطرح شده از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر را تأیید می‌کند. همین حالا هم تعدادی از کشورها از جمله آمریکا، هندوستان، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، اندونزی، مکزیک، پرتغال، شیلی، پرو و تایوان با شیوع موج جدید بیماری مواجه شده‌اند. هر چند وضعیت فعلی به اندازه قبل خطرناک و مرگبار نیست اما افزایش جمعیت بیماران جدید در این کشورها در مقایسه با 2ماه اخیر، باید مورد توجه قرار بگیرد. در پرتغال و برزیل آمار بیماران از ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار نفر در اردیبهشت به بیش از یک میلیون نفر در خرداد رسیده است. همچنین تعداد بیماران تایوانی هم در این مدت 2برابر شده که 2میلیون نفر گزارش می‌شود. بیشترین افزایش تعداد بیماری در خرداد هم مربوط به آمریکا (۳میلیون و ۲۶۰هزار نفر)، کره‌شمالی (۲میلیون ‌و۱۹۶هزار نفر) و تایوان (۲میلیون‌ و۱۴۶هزار نفر) است. البته روند کاهشی میزان فوتی در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت در تمام کشورها وجود داشته و تنها در برزیل مواردی از افزایش مرگ ثبت شده است. میزان فوتی‌ها از اردیبهشت به خرداد در کشور چین از ۵۶۴نفر به ۷نفر، در ایران از ۳۷۵نفر به ۹۹نفر و در ترکیه از ۲۹۳نفر به ۷۵نفر رسیده است. میزان متوسط نرخ رشد فوتی در دنیا هم از ابتدای 1401 کاهش داشته و در فروردین
 07/0 درصد، در اردیبهشت 04/0 درصد و در خرداد به 03/0 درصد بوده است. این شرایط باعث توصیه متخصصان حوزه بهداشت نسبت به شیوع دوباره بیماری‌ است که ممکن است مانند گذشته بحرانی نشود اما می‌تواند همچنان منجر به افزایش موارد ابتلا و تداوم مرگ‌ها شود.
 براین اساس رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در کارگاه ملی «نهایی‌سازی‌ برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)» درباره وضعیت کرونا در جهان و پیش‌بینی درباره آینده این بیماری می‌گوید: «اکنون بسیاری تصور می‌کنند که پاندمی کووید-۱۹ در حال پایان است، اما این نظریه هنوز مورد تأیید صاحب‌نظران سلامت دنیا نیست. آنها معتقدند که راه طولانی تا پایان این اپیدمی وجود داشته و هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی درباره ویروس کووید-19 وجود ندارد.» به‌گفته گویا، ممکن است این ویروس تغییراتی در ساختار خود داشته باشد و منجر به بروز یک پاندمی دیگر در دنیا شود: «کووید-۱۹، یک تجربه بسیار تلخ اما پربازه و گرانبها برای صاحب‌نظران علوم پزشکی، دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی و تصمیم‌گیرندگان سیاسی دنیا بوده است. در دوران کرونا همه به یک نتیجه واحد رسیدیم که بحث سلامت، زیرساخت ابعاد دیگر توسعه در دنیا را تشکیل می‌دهد و زمانی که سلامتی به خطر بیفتد، زیرساخت‌ها و ساخت‌های اجتماعی دنیا هم دچار آسیب خواهند شد. مجموع این شرایط بر روابط بین کشورها، مسافرت‌ها و تجارت‌ها تأثیر گذاشته، خسارت‌های سنگینی به بار می‌آورد و به آموزش دانش‌آموزان هم لطمه وارد می‌کند.» این مسئول به روزهایی اشاره می‌کند که در پیک‌های متولی کرونا بیمارستان‌ها، مملو از بیماران کووید-۱۹ بودند و تخت برای سایر بیماری‌ها به‌ندرت پیدا می‌شد: «طی این مدت تمام مراکز بهداشتی به‌صورت چند شیفته کار می‌کردند. بیماران به‌صورت سرپایی هم ویزیت می‌شدند و تمام فعالیت‌ها روی پاسخ‌دهی به کووید-۱۹ متمرکز شده بود. در دوران کرونا، خسارت‌های سنگین و عظیمی به بخش آموزش و پرورش، تحصیلات دانشگاهی، صنعت و مسافرت‌ کشور وارد شد که شاید زمان طولانی برای جبران آن طول بکشد.» به‌گفته گویا، پاندمی کرونا این نکته را ثابت کرد که باید برای آینده آماده بود، آینده‌‌ای که ممکن است بسیار به ما نزدیک باشد و همه‌گیری دیگری ممکن است رخ بدهد. او با تأکید بر اهمیت آینده‌نگری جدی نسبت به حوزه سلامت، می‌گوید: «باید سناریوهای مختلفی برای خود تعیین کنیم. اقدامات هر بخش در همه‌گیری جدید مشخص شود تا بخش‌های مختلف کشور در هنگام بروز آن غافلگیر نشوند، نیروی انسانی آسیب نبیند و در نهایت پاسخگوی صحیحی برای کل دنیا باشیم‌.»

این خبر را به اشتراک بگذارید