• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164597
+
-

آیین‌نامه قبلی سهام عدالت به‌دلیل رعایت نشدن صرفه و صلاح سهامداران لغو شد

تغییر سبک مدیریت سهام عدالت

تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد که قرار است روش مدیریت سهام عدالت تغییر کند و به جای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، تعاونی‌های سهام عدالت
عهده دار این مسئولیت شوند. دیروزدر همین رابطه رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از لغو آیین‌نامه قبلی سهام عدالت با دستور دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.
به گزارش همشهری، هم‌اکنون ارزش کل سبد سهام عدالت به‌دلیل رشد ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس به رقم 800هزار میلیارد تومان رسیده ‌ و این میزان سهام هم‌اکنون در اختیار 49میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت است.افزایش ارزش سهام عدالت بحث‌های مختلفی را در مورد مدیریت این میزان دارایی به‌وجود آورده است چرا که مدیریت نا صحیح این میزان دارایی می‌تواند صرف‌نظر از آثار اقتصادی، چالش‌های اجتماعی نیز داشته باشد.
در چنین شرایطی طبق آیین‌نامه‌ای که در دولت قبل تصویب شده قراربود مدیریت این دارایی‌ها از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود اما حالا آنطور که دیروز رئیس فراکسیون سهام عدالت خبر داد مصوبه قبلی لغو شده ‌ وقرار است آیین‌نامه جدیدی برای مدیریت سهام عدالت تهیه و تدوین شود.

لغو آیین‌نامه قبلی
مهدی سعادتی، رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس گفت:آیین‌نامه قبلی سهام عدالت توسط دادستانی کل کشور غیرقانونی اعلام شد و قرار شد در کمیسیون امنیت ملی یک فرصت یک ماهه داده شود که آیین‌نامه جدید سهام عدالت با هماهنگی کانون سهام عدالت تهیه شود.
او با تأکید بر اینکه آیین‌نامه قبلی توسط دادستانی، سازمان بازرسی و مراجع امنیتی به‌دلیل مغایریت با سیاست‌های کلی لغو شده است افزود:
آیین‌نامه قبلی سهام عدالت با سه فرمان مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت مغایرت داشت و منجر به تضییع حقوق مردم، عدم‌رعایت صرفه و صلاح سهامدار و انحراف از قانون می‌شد در نتیجه این آیین‌نامه لغو و قرار شد، آیین‌نامه جدید سهام عدالت تدوین شود.
او با تأکید بر اینکه هر ابلاغیه‌ای حتماً باید هماهنگ با سیاست‌های اصل ۴۴ و فرمان مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت باشدتأکید کرد: هر آیین‌نامه‌ای که تهیه شود، اتاق تعاون، وزارت تعاون، اتحادیه‌های تعاونی وزارت اقتصادو سازمان بورس به‌عنوان ناظرخواهند بود و با همکاری تعاونی‌های سهام عدالت تدوین خواهد شد.
رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس با بیان اینکه متأسفانه در گذشته برخی به اموال و دارایی‌های سهامداران عدالت طمع کرده بودند و ۱۱ شرکت از سبد(پرتفوی) سهام عدالت را خارج کردند گفت: قراراست کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و مسئله اینکه چرا تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان از سرمایه سهامداران مظلوم عدالت به هر بهانه‌ای برداشته شده و در حساب‌های دولت نگهداری شده تعیین تکلیف شود.دردولت قبل چند شرکت سودده مانند پالایشگاه شازند، پتروشیمی کرمانشاه و شرکت ملی حفاری از سبد سهام عدالت حذف شد.

دلایل لغو آیین‌نامه
اطلاعات موجود نشان می‌دهد ریشه اصلی اختلافاتی که منجر به لغو آیین‌نامه قبلی شده به نحوه اداره و تعیین ترکیب اعضای هیأت مدیره شرکت‌های مشمول سهام عدالت بازمی‌گردد.
طبق آیین‌نامه قبلی، قرار بود بخشی از سهام عدالت به‌صورت مستقیم و بخشی دیگر به‌صورت غیرمستقیم آزاد شود.در روش مستقیم سهامداران خود به‌طور مستقیم امکان فروش سهام خود را دارند اما در روش غیرمستقیم سهام در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه قبلی بخش زیادی از سهام مشمولان سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد این شرکت‌ها قادرند خود راسا نماینده سهام عدالت را درهیأت مدیره شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت مشخص کنندکه به‌نظر می‌رسد این موضوع مورد اعتراض نمایندگان مجلس و فراکسیون سهام عدالت قرار گرفته و منجر به لغو آیین‌نامه قبلی شده است.
چرا که به زعم آنها مردم باید به‌طور مستقیم در تعیین نماینده سهام عدالت در هیأت مدیره شرکت‌های مشمول نقش داشته باشند درحالی‌که طبق آیین‌نامه قبلی این اختیار به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی داده شده بود.در چنین شرایطی فراکسیون سهام عدالت در تلاش است با تدوین آیین‌نامه جدید مدیریت سهام عدالت را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سلب و به تعاونی‌های سهام عدالت واگذار کندو از این طریق نقش مردم را در تعیین نمایندگان هیأت مدیره شرکت‌های مشمول سهام عدالت افزایش دهد.گویا در روش جدید قرار است، مشمولان سهام عدالت از طریق تعاونی‌ها و در جریان برگزاری یک مجمع عمومی، رئیس تعاونی را مشخص کنند و بعد از آن رئیس تعاونی از حق رأی در هیأت مدیره شرکت‌های مشمول سهام عدالت برخوردار شود.
رئیس فراکسیون سهام عدالت دیروز در همین رابطه گفت: سهامداران عدالت در واقع ۱۵۰۰ جایگاه در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب می‌کنند و این فرصت برخی از دولتمردان در دولت قبل را وسوسه کرده بود و قصد داشتند به این موقعیت دست‌اندازی کنند. درحالی‌که مقام معظم رهبری در موضوع آزادسازی سهام عدالت تأکید کردند که باید این شرکت‌ها با حضور مردم و به‌دست مردم اداره شود.
او افزود:در بحث سهام عدالت و نحوه اداره آن همانند جنگ بین دو دیدگاه از اسلام اشراف‌گری و اسلام پابرهنه‌ها است که طبق سیاست‌های کلی می‌گوییم، باید پابرهنه‌ها یعنی همان دارندگان سهام عدالت در اداره آن نقش داشته باشند و ما از رئیس‌جمهور انتظار داریم اگر کسی بخواهد قانون را زیر پا بگذارد با او مقابله کند.
او با بیان اینکه رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم به صراحت اعلام کرد که آقای رئیس‌جمهور به‌شدت روی سهام عدالت و مشارکت مردم حساس هستند تأکید کرد:‌ استمرار و اجرای آیین‌نامه قبلی سهام عدالت با سه فرمان مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت مغایرت داشت و منجر به تضییع حقوق مردم و انحراف از قانون می‌شد.

افزایش نقش تعاونی‌ها
بررسی‌ها نشان می‌دهد برای اینکه نظر مجلس تامین شود و شیوه اداره سبد سهام عدالت تغییر کند باید نقش تعاونی‌ها در اداره سبد سهام عدالت تقویت شود تا از این طریق مردم نیز در اداره شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت حضور دارند مشارکت کنند. به‌گفته رئیس فراکسیون سهام عدالت اکنون در سراسر کشور بیش از ۳۵۰ تعاونی سهام عدالت در حال فعالیت هستند و در آیین‌نامه جدید این تعاونی باید در راس و محور اصلی کار قرار بگیرند. او با بیان اینکه شورای بورس در دولت قبل به‌دنبال کمرنگ کردن نقش تعاونی‌ها بود تأکید کرد: تاکنون سرمایه‌ای به تعاونی‌های سهام عدالت داده نشده بود ولی قرار است از این پس مدیریت سبد سهام عدالت در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شود.
سعادتی با اشاره به سیاست‌های رهبری در آزادسازی سهام عدالت، تأکید کرد: ایشان با تصدی‌گری دولت در سهام عدالت مخالفت کردند و در بندهای ۳ و ۴ نامه آزادسازی تأکید کردند که باید کار را به‌دست مردم بدهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید