• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164298
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2Nng
+
-

شهردار تهران از گروه صنعتی مپنا و پروژه خط 6مترو بازدید کرد

قطار پرسرعت تکمیل خطوط 6و 7و ساخت خط 11

مدیریت‌شهر
قطار پرسرعت تکمیل خطوط 6و 7و ساخت خط 11

شرکت مپنا که نخستین فعال حوزه ساخت و توسعه شبکه‌های ریلی در کشور به‌حساب می‌آید، احداث یکی از 4خط جدید متروی تهران (خطوط 8، 9، 10و 11) را برعهده گرفته است. این اقدام در تفاهم میان شهرداری تهران و مپنا انجام می‌شود که راهکاری مختلف برای تامین منابع مالی آن، از جمله تهاتر نفت و مجوزهای بارگزاری در قالب طرح تفصیلی درنظر گرفته شده است. در همین راستا، صبح روز پنجشنبه -۲ تیر ۱۴۰۱- علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در مجتمع مپنا از بخش‌ها و خطوط مختلف تولیدی این گروه صنعتی ازجمله خط تولید لکوموتیو بازدید کرد.
به گزارش همشهری، در بازدید شهردار تهران از کارخانجات و بخش‌های مختلف شرکت مپنا، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متنوع و گسترده این مجموعه صنعتی - علمی مطرح کشور و خاورمیانه که با ماموریت‌های مدیریت شهری در ارتباط بودند، مورد بررسی میدانی قرار گرفت؛ ازجمله روند تولید لوکوموتیوها، اتوبوس‌های برقی، موتورسیکلت برقی و...
توسعه خطوط ریلی درون‌شهری (مترو) و استفاده و توسعه حمل‌ونقل پاک از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بازدید شهردار تهران از گروه صنعتی مپنا پیرامون آن تبادل‌نظر شد. همچنین مباحثی از قبیل شروع قطعه نخست خط ۱۱ توسط شرکت مپنا، تولید ۲۱۰ دستگاه واگن مترویی، احداث پایانه دولت‌آباد در خط ۶ و... به‌عنوان پروژه‌های همکاری مشترک شهرداری تهران و شرکت مپنا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شبکه مطلوب مترو با خط 6
شهردار تهران پنجشنبه همچنین برای اطلاع از آخرین وضعیت احداث و تکمیل ایستگاه‌های میانی خط ۶ متروی تهران، در ایستگاه متروی تربیت‌مدرس حضور پیدا کرد. بر این اساس، علاوه بر بررسی روند تکمیل ایستگاه‌های کارگر، ولیعصر(عج)، شهدای هفتم‌تیر و بهار شیراز مرتبط با این خط، زاکانی جلسه‌ای با معاونان و مدیران شهری در حوزه حمل‌ونقل داشت تا نیازمندهای اصلی فعلی به بحث گذاشته شود.
 4ایستگاه مذکور قرار است با تامین منابع مالی لازم در سال‌جاری افتتاح شود تا مسیری به هم پیوسته در خط ۶ در اختیار شهروندان قرار گیرد. شهردار تهران در پایان این بازدید با تأکید بر این نکته که تکمیل خط ۶ مترو ازجمله اولویت‌های برنامه اجرایی شهرداری تهران است، گفت: «افتتاح ایستگاه‌های باقیمانده از خط ۶ نه‌تنها بهره‌وری این خط را به حد موردانتظار در طراحی‌های اولیه می‌رساند، بلکه به‌دلیل ایستگاه‌های تقاطعی که این خط با سایر خطوط داشته و خواهد داشت، مطلوبیت استفاده از کل شبکه مترو را نیز ارتقا خواهد بخشید.»

آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه غربی خط 7مترو از مهر ماه
جدا از تلاش‌های جدی برای تکمیل خط 6مترو، تکمیل و توسعه خط 7نیز جزو اولویت‌های فعلی مدیریت شهری به‌حساب می‌آید؛ چراکه از طریق ایستگاه‌های این خط، بسیاری از شهروندان به حمل‌ونقل زیرزمینی دسترسی پیدا می‌‌کنند. از سوی دیگر، اینطور که خبر می‌رسد با تکمیل مطالعات پایه پروژه احداث مسیر و ایستگاه‌های بخش توسعه غربی خط 7مترو، به‌نظر می‌رسد عملیات اجرایی این طرح از مهرماه سال‌جاری قابلیت آغاز دارد؛ پروژه‌ای که شامل حدود 5کیلومتر مسیر و 3ایستگاه می‌شود.
محمود یوسفی، مجری خط 7مترو در این رابطه گفت: «انتظار داریم مطالعات مربوط به بخش توسعه غربی خط 7تا مردادماه تکمیل شده و متعاقب آن با تجهیز کارگاه پروژه، در مهرماه بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم.»
او در توضیح بر خی مشخصات پروژه توسعه غربی این خط گفت: «به غیر از ایستگاه بزرگراه شهید اشرفی‌اصفهانی که در مرز مناطق 2و 5قرار دارد، 2ایستگاه دیگر، یعنی ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی (در محدوده خیابان سیمون بولیوار) و ایستگاه جنت‌آباد در منطقه 5قرار دارند. تکمیل بخش مذکور، عملاً تعداد ایستگاه‌های خط 7را به 25ایستگاه و طول مسیر را به 32کیلومتر افزایش می‌دهد. برای تامین مالی پروژه هم بیشتر روی روش‌های تهاتر زمین برنامه‌ریزی شده است تا پیشبرد عملیات اجرایی با پشتوانه منابع مالی مطمئن‌تری دنبال شود.»
یوسفی اضافه کرد: «اگر بتوان منابع مالی را به‌موقع تامین کرد، ظرف مدت 3سال می‌توان مسیر توسعه غربی خط 7را با 3ایستگاه تکمیل و تحویل شهروندان پایتخت داد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید