• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164201
+
-

7 جلد درباره فرهنگ روستای «دماب»

7 جلد درباره فرهنگ روستای «دماب»

آیین معرفی کتاب «دُماب» تالیف یدالله میرزایی و با پژوهش سمیرا میرزایی و شهرداد میرزایی، به‌عنوان اثری در حوزه ایرانشناسی و مطالعه مناطق ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش همشهری، کتاب «دُماب» مجموعه پژوهش‌هایی درباره فرهنگ و تاریخ روستای دُماب از توابع استان اصفهان است که در 7 جلد منتشر شده است، این کتاب شامل ۷کتاب درخصوص ثبت مظاهر فرهنگی، آداب و رسوم، گویش، تبار و سایراجزای فرهنگ یکی از روستاهای استان اصفهان است. در این آیین یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد حضور داشت که در سخنرانی از این کتاب گفت: «چندی پیش با مطالعه کتابی که به ویژگی‌ها و سیر تاریخی روستاهای کشور پرداخته بود نیاز به تالیف کارهای فاخر در حوزه ثبت فرهنگ روستاهای کشور را احساس کردم و با مطالعه مجموعه دماب ضرورت توسعه این اقدام را بیش از پیش دانستم.ضروری است تا اقدام مولف مجموعه «دُماب» در سطح کشور گسترش یابد و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آماده است تا از مولف این مجموعه حمایت کند و شیوه کار و تجربیات مولف در سراسر کشور توسعه یابد.» وی با عنوان این مطلب که تالیف و انتشار دانشنامه‌هایی نظیر «دُماب» در ثبت و نگهداشت میراث فرهنگی روستاهای کشور مفید است، اظهار امیدواری کرد که بتوان برای تعداد کثیری از روستاهای کشور مجموعه‌ای نظیر دانشنامه «دُماب» تدوین کرد.
محمدرضا زائری، رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین معرفی کتاب «دُماب» نیز گفت:
« افزایش تعلق به خاک درواقع ترویج فرهنگ و گفتمان مقاومت است. کتابخانه ملی از آنجایی که در جایگاه استانداردسازی قرار دارد، بر خود وظیفه می‌داند که با برگزاری مراسمی مانند معرفی دایره‌المعارف روستایی دماب، الگو و نمونه‌ای برای سایر تدوین تاریخ و فرهنگ روستاهای ایران ارائه کند. وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات فرهنگی ناشی از بر هم خوردن توازن‌هاست، یکی از توازن‌های بر هم خورده توازن جمعیت شهری و روستایی است که این عدم‌توازن ناشی از افزایش درآمد نفتی کشور در دهه۳۰ و توسعه شهرنشینی بوده است.» سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر از دیگر سخنرانان این مراسم بود، وی در صحبت هایش از علاقه به وطن گفت و اینکه علاقه به وطن باید حاصل از معرفت باشد، دوست داشتن تصنعی سبب بروز ناسیونالیسم می‌شود اما دوست داشتن ناشی از معرفت ارزشمند است.موضوع حفظ و نگهداری از فرهنگ و میراث فرهنگی دچار پیچیدگی است و درباره نحوه برخورد و مواجهه با آن اتفاق نظری وجود ندارد.
وی یادآور شد: «ظرفیت‌های فراوانی در روستاهای کشور وجود دارد و هر روستای کشور مانند «دُماب» دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است که باید به همه آنها توجه کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :