• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164046
+
-

مهلت یک‌ماهه برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج

مریم سرخوش، روزنامه‌نگار

وزارت بهداشت، براساس مهلت تعیین‌شده از سوی مجلس شورای اسلامی، موظف شد تا یک ماه آینده کم و کیف اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی مصرفی و تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج را تعیین تکلیف کند. قرار بود صندوق حمایت از این بیماران، از ابتدای امسال تشکیل شود تا بودجه 5هزار میلیاردی آن تخصیص پیدا کند. اما هنوز آیین‌نامه این صندوق از سوی هیأت وزیران تصویب نشده و آنها همچنان مشکلات متعددی را در تامین دارو و هزینه‌های درمانی متحمل می‌شوند. روز گذشته زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در صحن علنی مجلس که با طرح سؤال از وزیر بهداشت برگزار شد، اعلام کرد: «وزارت بهداشت طی چند سال اخیر در تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات پیش‌‌بینی‌شده برای حوزه سلامت ناکارآمد بوده است؛ یعنی همان مقدار منابعی که دولت به حوزه سلامت اختصاص داده، منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نشده است.» به‌گفته شیخی، سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص بودجه به بیماران خاص و صعب‌العلاج را منوط به تشکیل صندوق حمایت از این بیماران اعلام کرده اما تاکنون این امر محقق نشده است: «بررسی‌‌های کمیسیون نشان می‌دهد درخصوص بهره‌مندی بیماران مشمول از اعتبارات پیش‌بینی‌شده سازوکار مشخصی تعیین نشده است. با توجه به تأخیر پیش آمده در تصویب اساسنامه صندوق باید چگونگی پرداخت هزینه‌های این بیماران تعیین تکلیف شود.» او همچنین از مهلت یک‌ماهه به وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف وضعیت این بیماران هم خبر داد: «وزارت بهداشت لازم است در مرحله اول در یک ماه آینده گزارشی از موانع ساختاری، نهادی و فرایندی موجود در حوزه بیماران صعب‌العلاج و نادر تدوین و به کمیسیون بهداشت و درمان ارائه کند. همچنین این وزارتخانه موظف است گزارشی از کم و کیف اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج را که در شمول فهرست بیمه قرار دارند، ظرف مدت یک ماه آینده تهیه و تقدیم کمیسیون بهداشت و درمان کند. بیمه سلامت کشور هم باید طی یک ماه آینده درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبارات پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال۱۴۰۱ به تفکیک جامعه هدف هر یک از این 2گروه بیماری گزارش دقیقی به کمیسیون بهداشت و درمان ارائه کند.»‌ از سوی دیگر، همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره انتقادات مطرح‌شده به وزارت بهداشت درباره حمایت‌نشدن بیماران خاص و صعب‌العلاج به همشهری گفت: «نه درباره بیماران خاص که برای بیماری‌های معمولی هم به‌دلیل کمبود دارو، مردم با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. برای رفع مشکلات مربوط به حوزه دارو، طبق صحبت‌های انجام‌شده با وزیر بهداشت، سیاستگذاری، اقدام و اجرا بر عهده وزارت بهداشت است.» این نماینده مجلس همچنین درباره اینکه اگر تا یک ماه آینده برای تعیین تکلیف وضعیت بیماران خاص و صعب‌العلاج اقدامی از سوی وزارت بهداشت انجام نشود، اقدام بعدی چه خواهد بود، افزود: «مجلس پیگیر رفع مشکلات و آشفتگی‌‌های بازار داروست اما سیاستگذاری در این‌باره باید از سوی دولت انجام شود. تمایل مجلس به طرح سؤال در صحن برای وزرای مختلف زیادشده و آنها باید بدانند که این وضعیت زنگ خطری برای کنترل مشکلات و چالش‌های موجود است. ما در حوزه دارو به‌دلیل سیاستگذاری‌های فعلی با معضل روبه‌رو هستیم. 
صنعتگران و کارخانه‌های دارویی بلاتکلیف مانده‌اند. اگر حمایت از تولیدکننده نباشد، کمبود دارو همچنان ادامه خواهد داشت.» به‌گفته او، یکی از چالش‌‌ها، مباحث متعددی بود که درباره حذف یا حذف‌نشدن ارز ترجیحی وجود داشت و در نهایت تصمیم‌‌گیری شد که این ارز حذف شود. حالا باید سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت به‌گونه‌ای پیش برود که پوشش بیمه‌‌ای داروها افزایش پیدا کند و بیماران متحمل هزینه نشوند. سامه‌یح در پاسخ به این سؤال که آیا حذف کامل ارز ترجیحی با توجه به مشکلات صنایع دارویی و کمبودهای تولید منجر به بحرانی‌شدن بازار دارویی کشور نمی‌شود، افزود: «درباره صنایع دارویی باید حمایت‌ها ادامه داشته باشد و اصلاح قیمت‌‌گذاری‌ها صورت بگیرد. تولیدکنندگان باید بتوانند مبلغ خرید مواداولیه را تامین کنند. هر میزان خریدی که تاکنون با ارز ترجیحی انجام می‌شده، اکنون باید 7برابر آن‌ به‌صورت مبلغ ریالی تامین شود. اگر کارخانه‌ای چنین توانایی‌ای داشته باشد، درنهایت به سود کارخانه و تولیدکننده خواهد بود. قطعا در این مسیر برخی کارخانه‌های ضعیف حذف خواهند شد و دیگر تولیدکنندگان بسیار قوی‌ می‌شوند.»
البته با اینکه هنوز صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج راه‌اندازی نشده، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز گذشته در صحن علنی مجلس، آن را یکی از افتخارات مجلس و دولت برای حل معضل این بیماران عنوان و بر پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تأکید کرد. به‌گفته عین‌اللهی؛ «اساسنامه مربوط به بیماران صعب‌العلاج تدوین و گروه‌های تحت پوشش در 3گروه با ۲۹بیماری مشخص شده است. بسته خدمتی مربوطه نیز آماده شده و در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد. با تصویب صندوق بیماران صعب‌العلاج یکی از افتخارات مجلس و دولت، حل معضل بیماران صعب‌العلاج خواهد بود و با اجرای بسته خدمتی و پوشش هزینه مناسب، پرداخت از جیب مردم در این بیماری‌های پرهزینه کاهش خواهد داشت.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید