• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163952
+
-

عده‌ای عملکرد موفق شهرداری تهران را سیبل شایعات و اخبار کذب قرار داده‌اند و خبر از رفتن علیرضا زاکانی می‌دهند

پشت‌پرده شایعه‌سازی علیه شهرداری

گزارش
پشت‌پرده شایعه‌سازی علیه شهرداری

شهردار تهران به دولت می‌رود؛ خبری در مرز واقعیت یا شایعه؟ موضوعی که به باور خیلی‌ها به‌ویژه نمایندگان مردم در پارلمان شهری، منشأ آن در موفقیت‌های عملکرد مدیریت شهری است؛ آنهایی که وظیفه اصلی‌شان نظارت بر عملکرد شهرداری است و در واکنش به خبرهای مطرح شده در این خصوص می‌گویند: «این خبرسازی‌ها با هدف ضربه زدن بر پیکر شهر از طریق ایجاد اختلال در فرایند خدمت‌رسانی به شهروندان، بازنشر می‌شود.» در همین ارتباط پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران به همشهری می‌گوید: «عده‌ای از طریق سرمایه‌گذاری در شایعه‌پراکنی تلاش می‌کنند نقاط قوت شهرداری تهران عنوان نشود یا نقاط قوت را ضعف نشان می‌دهند و نقاط ضعف را بزرگ‌نمایی می‌کنند.»

نشانه‌گیری اقدامات مثبت
برای تحلیل درست اهداف شایعات اخیر مطرح‌شده درباره استعفای علیرضا زاکانی از سکانداری پایتخت یا رفتن او به دولت، به مرداد سال گذشته برمی‌گردیم؛ زمانی که اعضای شورای شهر ششم وارد خیابان بهشت شدند و سوگند یاد کردند و برای معطل نماندن خدمت‌رسانی در شهر بلافاصله به بررسی گزینه‌های مطرح برای سکانداری شهر تهران پرداختند و در نهایت علیرضا زاکانی را با اکثریت آرا انتخاب کردند و او پس از تأیید وزارت کشور، شهریور 1400رسماً شهردار پایتخت شد. برگزاری نشست با شهرداران و معاونان مناطق، بازدیدهای سرزده و شبانه، دیدار با مردم و... سبب احصای مشکلات شد و زاکانی برای برون‌رفت از مسائل موجود تشکیل قرارگاه را در دستور کار گذاشت و نخستین قرارگاه هم با هدف شناسایی و رفع مشکلات اجتماعی راه‌اندازی شد و ساماندهی کلونی‌های آسیب اعم از جمع‌آوری معتادان متجاهر در محله هرندی صورت گرفت. پس از آن قرارگاه‌های ایمنی، مسکن، حمل‌ونقل و ترافیک و... یکی پس از دیگری به همت شهرداری تهران شکل گرفت و حضور ارگان‌ها و نهادهای دیگر در این قرارگاه‌ها سبب هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف شد و این رویکرد تا حدودی وضعیت نابسامان پایتخت را بهبود بخشید؛ به‌گونه‌ای که امروز شاهد لبخند رضایت بر چهره اهالی برخی از محله‌ها ازجمله هرندی هستیم. اورهال اتوبوس‌ها و متروها هرچند اندک انجام شده، اما مدیریت شهری اعلام کرده که برای رسیدن به وضعیت مطلوب، زمان نیاز است؛ زیرا  آن چیزی که تحویل گرفته‌اند، مطلوب نبوده؛ به‌طور نمونه به جای دست‌کم 7500دستگاه اتوبوس فعال و سرحال، اتوبوسرانی تنها با 2500اتوبوس تحویل‌شان داده شده است؛ به همین‌خاطر، تامین ناوگان موردنیاز از راه تهاتر، منابع دولتی و ساخت داخلی، مدتی طول می‌کشد و اقدامات حدودا در ابتدای پاییز 1401یعنی همزمان با شروع سال تحصیلی جدید به ثمر می‌نشیند.
ساخت مسکن استطاعت‌پذیر و اجرای پروژه‌های توسعه محلی و... دیگر اهداف مدیریت شهری در راستای رضایتمندی شهروندان است. با این حال، درست زمانی که شهر تهران آماده خروج از بعضی مشکلات شده، خبر رفتن شهردار تهران به دولت یا استعفای او منتشر می‌شود؛ خبری که به‌گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران شایعه‌ای بیش نیست، اما سبب تشویش اذهان عمومی شده و جو اجتماعی را مسموم کرده است.

بازار شایعه داغ است
وظیفه شهرداری تهران ارائه خدمات به شهروندان در حوزه‌های حمل‌ونقل، فنی و عمران، معماری و شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و... است و انتشار شایعات سبب تزلزل خدمت‌رسانی به شهروندان می‌شود و ایجاد نارضایتی می‌کند. ترند شدن شایعات و اخبار غیرموثق مختص این دوره مدیریت شهری نیست و در ادوار گذشته هم چنین مواردی وجود داشته است. نمونه بارز آن مربوط به اردیبهشت سال 93است که شایعه استعفای محمدباقر قالیباف، شهردار وقت مطرح شد، اما او در خیابان بهشت ماند. مهر 97هم ماجرای استعفای محمدعلی افشانی، شهردار وقت تهران رسانه‌ای شد و بازتاب این شایعه توقف خدمات مجموعه شهرداری بود که گلایه‌مندی شهروندان را به همراه داشت. آن زمان، حتی با اینکه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال افشانی می‌شد، اما هم خود او و هم اعضای شورا تا آنجا که امکان داشت در برابر قانون ایستادگی کردند که نتیجه‌اش اختلال در امور شهری بود؛ بنابراین اکنون سؤال اینجاست که چطور عده‌ای وقتی ‌چیزی مشخصا اعلام نشده و از سوی سخنگوی شهرداری و شورا، استعفای زاکانی تکذیب و کارها بر روال معمول انجام می‌شود، اصرار بر تمام شدن ماجرا دارند. به‌نظر می‌رسد کسانی که عملکرد زاکانی در مدیریت شهری به مذاقشان خوش نیامده قصد دارند از طریق انتشار اخبار کذب، ترمز خدمت‌گزاری در پایتخت را بکشند. آنچه مسلم است اینکه شهردار تهران خود را خدمتگزار مردم می‌داند.

ناخرسندی از موفقیت شهرداری
انتشار چنین شایعاتی قطعاً سبب تشویش اذهان عمومی از یک‌سو و کاهش خدمت‌رسانی توسط نیروها و مجموعه شهرداری از سوی دیگر می‌شود؛ بنابراین نباید از نیت سوء عده‌ای که قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، غفلت کرد. افرادی که منفعت شخصی‌شان در مشکلات شهری است و از رضایتمندی شهروندان ناخرسند می‌شوند؛ چراکه به‌گفته نایب‌رئیس شورای شهر تهران عده‌ای از طریق سرمایه‌گذاری در شایعه‌پراکنی تلاش می‌کنند نقاط قوت شهرداری تهران عنوان نشود یا نقاط قوت را ضعف نشان می‌دهند و نقاط ضعف را بزرگ‌نمایی می‌کنند.
پرویز سروری شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را استراتژی دشمن می‌داند و می‌گوید: «در این‌ رابطه عده‌ای فریب‌خورده داخلی هم که توان دیدن موفقیت و عملکرد خوب مدیریت شهری را ندارند با دشمنان هم‌پیمان می‌شوند و به این شایعات دامن می‌زنند. به‌هرحال باید بپذیریم ما در مصاف خیلی سنگین تبلیغاتی قرار داریم و واقعیت این است که باید قوی باشیم و بتوانیم در یک فرایند مناسب عملکردهای مثبت شهرداری را به مردم منتقل کنیم.» او از عبارت لجن‌پراکنی استفاده می‌کند و ادامه می‌دهد: «پاسخ شایعات باید بهنگام داده شود. آنچه روشن است اینکه دشمن دشمنی می‌کند و انتظاری جز این نیست، اما نیروهای انقلابی باید برنامه‌ریزی منسجم و منظمی در بیان عملکردهایشان داشته باشند و از این طریق به لجن‌پراکنی معاندان و دشمنان پاسخ دهند.»

تزلزل در ارائه خدمات
مدیریت شهری در کمتر از 10ماه عملکرد خوبی در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی به شهر و شهروندان داشته است؛ ازاین‌رو ایجاد تزلزل با توسل به شایعه‌پراکنی بهترین گزینه برای کسانی است که مقابل مدیریت شهری ایستاده‌اند.
به‌گفته ناصر امانی ایجاد تردید و ایجاد تزلزل در هر مدیریتی به‌ویژه مدیریت شهری تهران به شهروندان، شهر و مجموعه شهرداری آسیب می‌زند. این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا معتقد است این 3ضلع مثلث (شهر، شهروندان و مجموعه شهرداری) منفک از یکدیگر نیستند و در زمان انتشار چنین اخبار بی‌پایه و اساسی قطعاً هر 3ضلع دچار آسیب می‌شوند. او شفاف‌سازی و اظهارنظر روشن را بهترین راهکار برای مقابله با چنین شرایطی می‌داند و می‌گوید: «مجموعه شهرداری تهران با اظهارنظر روشن می‌تواند این موضوع را تعیین‌تکلیف و به ابهامات پاسخ دهد و مانع از ایجاد تزلزل در خدمت‌رسانی به شهر و شهروندان شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید