• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163908
+
-

پرورش بچه‌های ماهر

مهارت‌آموزی به کودکان شانس کارآفرین شدن آنها را افزایش خواهد داد

گزارش
پرورش بچه‌های ماهر

تابستان بهترین فرصت برای یادگرفتن و تمرین مهارت‌هایی است که بچه‌ها معمولا کمتر در مدرسه و سال تحصیلی با آن مواجه می‌شوند. برخی تجربیات و آموختن مهارت‌ها مختص کودکی است و آنقدر مهم و ارزشمند است که نباید زمان را از دست داد. بخشی از آنها تجربیاتی ساده است، ‌بسیار ساده اما مهم و لذتبخش که نکته‌های مهمی در دلش قرار دارد. بچه‌ها هرقدر که کوچک‌تر و کم‌سن‌تر باشند، نیازشان به آموزش مستقیم هم کمتر است و باید در دل بازی و تجربه به شکلی غیرمستقیم به کسب مهارت پرداخته و لذت ببرند. راهکارهای متعددی وجود دارد که با کمک آنها تعطیلات و روزهای فراغت فرزندان‌مان با کم‌ترین هزینه و به شیوه‌ای سودمند پر می‌شود.

اولین قدم‌ها برای مهارت
 برای آموختن پیشرفته مهارت‌ها بهترین گزینه حضور در کلاس مربیان متخصص است اما برای تجربه کردن و آشنایی با قدم‌های اولیه یک مهارت در سنین کودکی، دوستان و آشنایان، والدین و حتی مطالب و فیلم‌های آموزشی در فضای مجازی نیز مفید خواهند بود. برای تشویق کودکان به کسب بیشتر مهارت و استمرار در کارشان می‌توان محصولات تولید شده آنها را خریداری کرد تا هم سر ذوق آمده و ادامه دهند و هم با مفهوم قیمت‌گذاری، فروش، تخفیف، پس‌انداز و... آشنا شوند. آنها یاد می‌گیرند بدون زحمت، سودی حاصل نمی‌شود. در ادامه به برخی مهارت‌های ساده اما سودمند برای کودکان اشاره شده است.

چوب و چسب و چکش
با توجه به سن کودک‌تان و توانایی‌هایش می‌توانید ابزار مورد نیاز برای یک نجاری ساده را در اختیارش قرار بدهید. برای کودکان کوچک‌تر می‌توان از قطعات برش‌خورده چوب که از نجاری‌ها قابل تهیه است و چسب چوب بهره جست. بچه‌ها خوب می‌دانند چگونه با این ابزار خلاقیت‌شان را به‌کار گیرند و چه چیزی بسازند. حتی با کمک چوب بستنی‌ها و در کنار هم قرار دادن آنها با نخ‌های محکم یا چسب چوب می‌توان خانه یا اشیایی ساده ساخت و آنها را رنگ کرد. با کمی جست‌وجو در فضای مجازی ایده‌های خوبی برای ساخت به ذهن‌تان می‌رسد که می‌توانید در اختیار کودکان قرار دهید.

نخ و سوزن و پارچه
فعالیت‌هایی که نخ و سوزن و پارچه وجه اشتراک‌شان است زیادند. باتوجه به سن بچه‌ها و علاقه‌مندی آنها می‌توان با هزینه‌ای اندک وسایل مورد نیاز این فعالیت‌ها را در دسترس‌شان قرار داد.نمددوزی، گل‌دوزی، شماره‌دوزی، ‌روبان‌دوزی و... ازجمله این مهارت‌ها هستند.  به‌جز اینها دوخت ساده لباس برای عروسک یا دوختن دکمه افتاده یا درز شکافته لباس نیز در همین فهرست قرار می‌گیرند. دست گرفتن سوزن، هدایت آن روی پارچه، توجه به الگو و هماهنگی با آن و... کمک بزرگی بر افزایش دقت و تمرکز بچه‌ها می‌کند و آنها در پایان کار از خلق یک اثر خوشحال و خرسند خواهند بود. اگر پسربچه‌ها به دوخت و دوز علاقه نشان دادند آنها را منع نکنید، اینها مهارت‌های مورد نیاز یک زندگی است.

خاک و بذر و گلدان
دست کم همه بچه‌ها یک مرتبه دانه لوبیا را لابه‌لای دستمال کاغذی مرطوب گذاشته و مراحل جوانه زدنش را دیده‌اند. مشاهده این مراحل و کشف اتفاقات تازه برای بچه‌ها لذت بخش است. با چند گلدان کوچک، کمی خاک مناسب و چند بذر، فرصت کاشت و نگهداری از گیاهان را به‌راحتی می‌توان برای بچه‌ها فراهم کرد. کاشت سبزی و استفاده از آن همراه با غذا و خیساندن دانه برخی گیاهان مانند گندم و استفاده از جوانه آن نیز تجربه بسیار لذت‌بخشی برای کودکان است. بچه‌ها با پرورش گیاه، صبوری و مراقبت برای رسیدن به هدف را آموخته و با مفهوم مسئولیت آشنا می‌شوند.

رنگ و مداد و کاغذ
بیشتر بچه‌ها هم نقاشی می‌کشند و هم کتاب می‌خوانند.می‌توان از ترکیب این دو علاقه‌مندی، به مهارت تازه‌ای دست یافت. به بچه‌ها پیشنهاد دهید برای داستانی که شنیده‌اند یا کتابی که خوانده‌اند تصویر‌سازی‌ کنند، تصاویری متفاوت با آنچه در کتاب دیده‌اند. می‌توان با استفاده از تکنیک کلاژ نیز برای کتاب‌ها، جلد طراحی کرد. تصویرگری، ‌خلاقیت بچه‌ها را رشد داده و مهارت آنها را در درک و خلق یک مفهوم افزایش می‌دهد.

کاغذ و مداد و کلمه
«نمی‌دانم چه چیزی بنویسم» یکی از پرتکرارترین جملاتی است که بسیاری از دانش‌آموزان در درس انشاء داشته و دارند.آنها که بیشتر کتاب می‌خوانند نوشتن به‌مراتب برایشان آسان‌تر است پس یکی از پیش‌نیازهای نوشتن، مطالعه است.حتی اگر کسی نویسنده هم نشود باز به مهارت نوشتن در زندگی‌اش نیاز دارد.یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شروع این کار، خلاصه‌نویسی کتاب و روزانه‌نویسی و ثبت اتفاقات روزانه است. با مکرر نوشتن، مهارت‌های نگارشی، ‌جمله‌بندی، تمرکز و خلاقیت بچه‌ها ارتقا یافته و شاید بتوانند به مرور خالق داستان‌های کوتاه شوند.

مکث
چرا آموختن مهارت مهم است

آموختن مهارت، اعتمادبه‌نفس بچه‌ها را افزایش می‌دهد و آنها احساس کفایت و سودمندی می‌کنند مخصوصا اگر از آن مهارت برای کمک به دیگران، بهره‌برداری شخصی یا حتی کسب درآمدهای کوچک استفاده کنند. مهارت‌آموزی قدرت خطرپذیری کودکان در مواجهه با کارهای جدید را بالا می‌برد، آنها را با برخی مشاغل آشنا می‌کند و متوجه علایق خودشان برای انتخاب گرایش تحصیلی و شغل در آینده می‌شوند. کودکانی که برای کسب مهارت وقت می‌گذارند افرادی ماهر، خلاق و انتخاب‌گر خواهند شد. یکی از نکات مهم در انتخاب و آموزش مهارت‌ها، عدم‌تفکیک جنسیتی مهارت است. یادگیری و پرداختن به بسیاری از مهارت‌ها را باید فارغ از جنسیت نگاه کرد، ‌هم دخترها می‌توانند نجاری و کار با چوب را تجربه کنند و هم پسرها دوخت و دوز را. کسب مهارت در دوران کودکی نقش پررنگی در ترسیم مسیر شغلی و کسب درآمد در بزرگسالی دارد. بازار کار معمولا برای مهارت آموخته‌ها فراهم است. قرار نیست همه مسیرهای کسب درآمد و اشتغال از دانشگاه یا رشته‌های تئوری آغاز شود، دانستن حداقل یک مهارت در کنار تخصص‌های دانشگاهی ارزش‌افزوده‌ای است که اگر از دوران کودکی روی آن سرمایه‌گذاری شود بدون نتیجه نخواهد ماند. افراد کارآفرین نیز همگی در فنون و مهارت‌هایی تسلط داشته و آن را پرورش داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید