• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163718
+
-

ضرورت الگوسازی از اسوه‌های انقلاب و دفاع‌مقدس

یادبود
ضرورت الگوسازی از اسوه‌های انقلاب و دفاع‌مقدس

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید چمران معتقد بود خداوند اگر ما را دوست داشته باشد توفیق شهادت نصیب‌مان می‌کند.
به‌گزارش پایگاه خبری شهر، مهدی چمران در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت شهید مصطفی چمران؛ با بیان اینکه ۳۱خردادماه سالگرد شهادت شهید چمران است، گفت: شهید چمران طرحی را در نظر گرفت و از شمال رودخانه کرخه پلی را ایجاد و شبانگاه دهلاویه را آزاد کرد که برای نیروهای عراقی بسیار گران تمام شد؛ چراکه مجبور شدند همانگونه که دکتر چمران پیش‌بینی کرد از سوسنگرد تا دهلاویه عقب‌نشینی کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به‌دنبال این اقدام جاده آسفالته سوسنگرد به دهلاویه به‌دست نیروهای ایرانی افتاد و این برای عراق بسیار سخت بود. هر شب حمله می‌کرد تا دهلاویه را پس بگیرد و هیچ‌گاه موفق نشد؛ شب‌های سختی در این منطقه گذشت. ۳۱خردادماه شب بسیار سختی بود و نیروهای زرهی به منطقه حمله کردند و نیروهای ما تا صبح در حال جنگ بودند و دشمن بدون اینکه بتواند قدمی بردارد، عقب‌نشینی کرد.
رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه شهید چمران صبحگاه آن روز از این حادثه بسیار ناراحت شد، گفت: شهید ایرج رستمی در این روز به شهادت رسید و دکتر چمران، در روز ۳۱خرداد پس از این عملیات، تصمیم گرفت شهید سیداحمد مقدم‌پور را به جای شهید رستمی انتخاب و معرفی کند که سابقه نظامی خوبی داشت؛ شهید مقدم‌پور به همراه یکی از کارمندان صنایع دفاعی در کنار دکتر چمران به جبهه رفت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهیدچمران پس از سخنرانی کوتاه خود که درخصوص شهید رستمی با این مضمون که «خداوند شهید رستمی را دوست داشت که او را برد؛ اگر ما را هم دوست داشته باشد می‌برد» در خاکریزی که در منطقه وجود داشت به شهادت رسید، خاطرنشان کرد: «اولین خمپاره درست پشت ‌سر شهید مصطفی چمران فرود آمد و خمپاره دوم پشت پای شهیدچمران به زمین نشست و خمپاره سوم به شهید چمران و مقدم‌پور اصابت کرد و منجر به شهادت آنها شد.»
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با پرداختن به اینکه برخی می‌گویند شهیدچمران ترور شده چون قرار بوده به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، گفت: برخی گفتند عده‌ای از منافقین از پشت به شهیدچمران حمله کردند و او را به شهادت رساندند؛ درحالی‌که اینطور نبود و ممکن است بخواهند از ارزش شهادت شهیدچمران بکاهند و آن را به اندازه یک ترور جلوه دهند.
وی ادامه داد: شهیدچمران نظامی ارتشی و سپاهی نبود و به‌صورت داوطلبانه و با حکم حضرت امام خمینی(ره) به همراه مقام معظم رهبری به جبهه جنگ رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را تشکیل داد. شهیدچمران پس از انتصاب در وزارت دفاع، سازمان صنایع دفاعی را تأسیس کرد و پیوندی بین دانشگاه و صنایع نظامی در این سازمان ایجاد شد و امروز شاهد این هستیم که این سازمان دستاوردهای بزرگی را طراحی می‌کند.
چمران با اشاره به اینکه تمام تصاویر و دست‌نوشته‌های شهیدچمران جمع‌آوری و نگهداری شده است، خاطرنشان کرد: این دست‌نوشته‌ها موضوع‌بندی و کتبی بر این اساس منتشر شده که نخستین کتاب، «بینش و نیایش» بود و کتاب «لبنان» نیز دیگر کتاب شاخصی است که براساس دست‌نوشته‌های شهیدچمران منتشر شده است. کتاب «کردستان» نیز بر اساس دست‌نوشته‌های این شهید به چاپ رسیده است؛ «عشق و حماسه و عرفان» هم مبتنی بر دست‌نوشته‌های متعدد در طول دفاع‌مقدس جمع‌آوری و منتشر شده است. کتاب «خدا بود و دیگر هیچ نبود» بیش از یکصد بار تجدید چاپ شده است. «روزه» با تأکید بر سخنرانی‌های شهیدچمران در قالب کتاب مکتوب، گویا و دیجیتال نیز در دستور کار قرار گرفته که به چاپ برسد. چمران ضمن ابراز خرسندی از پرداختن به شهید سپهبد سلیمانی به‌عنوان یک الگو، گفت: برای شخصیت‌های مختلف در دنیا الگوسازی می‌کنند و ما بزرگ‌ترین اسوه‌ها و الگوهای خود را به فراموشی می‌سپاریم.
او با بیان اینکه به‌دلیل شیوع کرونا برنامه‌ای در 2سال گذشته به مناسبت سالگرد شهادت شهیدچمران برگزار نشد، خاطرنشان کرد: در دهلاویه به‌دلیل اینکه شرایط مناسب نبود، برگزار نشد و برنامه‌های تهران نیز مختصر بود.
وی با اشاره به اجرای برنامه در اول تیرماه در خانه موزه شهیدچمران با حضور فرماندهان ستاد جنگ‌های نامنظم، تصریح کرد: همچون روال سال‌های قبل این برنامه برگزار می‌شود.
  برنامه اصلی بزرگداشت شهیدچمران فردا دوشنبه 30خردادماه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود. در دانشگاه دفاع ملی و سازمان صنایع دفاع نیز برنامه‌ای در همین زمینه برگزار خواهد شد.
  سه‌شنبه 31خردادماه در وزارت دفاع برنامه‌ای برگزار خواهد شد و روز چهارشنبه یکم تیرماه نیز در مجلس شورای اسلامی و پس از اذان مغرب، برنامه‌ای در خانه موزه شهیدچمران برگزار می‌شود.
  پنجشنبه در محل بهشت زهرا(س) مزار شهیدچمران، ایستگاه صلواتی برپا خواهد شد و در شهرستان‌هایی شامل یزد، اصفهان، مشهد و دهلاویه نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید