• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163645
+
-

کشف مولکولی که وزن را کاهش می‌دهد

با کشف جدید دانشمندان می‌توان امیدوار بود که روزی واقعا قرص لاغری‌ با مجوزهای لازم به بازار بیاید

پزشکی
کشف مولکولی که وزن را کاهش می‌دهد

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

محققان مولکولی را در خون شناسایی کرده‌اند که در آزمایش روی موش‌ها حین ورزش تولید شده و می‌تواند به‌طور مؤثری مصرف غذا و چاقی را کاهش دهد. این کشف جدید درک ما را از فرایندهای فیزیولوژیکی که زمینه‌ساز تعامل بین ورزش و گرسنگی است، بهبود می‌بخشد.
به گزارش سایتک دیلی، دانشمندان کالج پزشکی بیلور با همراهی چند مؤسسه تحقیقاتی این یافته‌ها را در مجله نیچر منتشر کردند. دکتر یونگ ژو، استاد اطفال، تغذیه و زیست‌شناسی مولکولی و سلولی، درباره این یافته هیجان انگیز گفت: ثابت شده است که ورزش منظم به کاهش وزن، تنظیم اشتها و بهبود مشخصات متابولیک کمک می‌کند، به‌ویژه برای افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند. اما اگر ما بتوانیم مکانیسمی را که ورزش از طریق آن این فواید را ایجاد می‌کند، درک کنیم می‌توانیم بسیار بهتر و راحت‌تر به افراد برای بهبود سلامت‌شان کمک کنیم. جاناتان لانگ، استادیار پاتولوژی در دانشکده پزشکی استنفورد و محقق این مؤسسه، گفت: ما می‌‌خواستیم بفهمیم ورزش در سطح مولکولی چگونه کار می‌کند تا بتوانیم برخی از مزایای آن را درک کنیم؛ به‌عنوان مثال، افراد مسن یا ضعیف که نمی‌توانند به اندازه کافی ورزش کنند، ممکن است روزی از مصرف دارویی سود ببرند که می‌تواند به کاهش سرعت پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی یا سایر شرایط کمک کند.
ژو، لانگ و همکارانشان تجزیه و تحلیل جامعی از ترکیبات پلاسمای خون موش‌‌ها پس از دویدن شدید روی تردمیل را انجام دادند. مهم‌ترین مولکول القا شده یک اسید آمینه اصلاح شده به نام Lac-Phe بود. اینها از لاکتیک که مسئول احساس سوزش در عضلات پس از ورزش است و فنیل آلانین، اسید آمینه‌ای که یکی از بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها است، سنتز می‌شود. در موش‌‌های مبتلا به چاقی ناشی از رژیم غذایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، دوز بالای Lac-Phe مصرف غذا را در مقایسه با موش‌‌های تحت کنترل تا حدود 50درصد در مدت 12ساعت کاهش داد بدون اینکه بر حرکت یا مصرف انرژی آنها اثر بگذارد. وقتی Lac-Phe به‌مدت 10روز برای موش‌ها تجویز شد، مصرف غذای تجمعی و وزن بدن را کاهش داد و تحمل گلوکز را بهبود بخشید. محققان همچنین آنزیمی به نام CNDP2را شناسایی کردند که در تولید Lac-Phe دخیل است که آزمایشات نشان داد موش‌‌های بدون این آنزیم در یک رژیم ورزشی به اندازه گروه کنترل در همان برنامه تمرینی وزن کم نکردند.
نکته جالب این است که تیم تحقیقاتی همچنین به‌دنبال فعالیت بدنی در اسب‌های مسابقه و انسان، افزایش قابل توجهی در سطوح Lac-Phe پلاسما را پیدا کردند. داده‌های یک گروه ورزشی انسانی نشان داد که ورزش‌‌های سرعتی بیشترین افزایش را در Lac-Phe پلاسما ایجاد کردند و به‌دنبال آن تمرین مقاومتی و سپس تمرین استقامتی. لانگ گفت: این نشان می‌دهد که Lac-Phe یک سیستم قدیمی و حفاظت شده است که تغذیه را تنظیم می‌کند و با فعالیت بدنی در بسیاری از گونه‌های حیوانی مرتبط است. ژو گفت: گام‌های بعدی ما شامل یافتن جزئیات بیشتر در مورد این است که چگونه Lac-Phe تأثیرات خود را در بدن ازجمله مغز واسطه می‌کند. ما می‌خواهیم بدانیم چطور این مسیر تمرینی را برای مداخلات درمانی تعدیل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید