• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163618
+
-

ترامپ علیه پنس؛ پنس علیه ترامپ

هواداران ترامپ در جریان حمله به کنگره قصد دارزدن معاونش، مایک پنس را داشته‌اند

جهان‌نما
ترامپ علیه پنس؛ پنس علیه ترامپ

کمیسیون تحقیق درباره حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا که به «کمیسیون ۶‌ژانویه» معروف شده، در ادامه نشست‌های خود به بررسی نقش مایک پنس در وقایع روز 6ژانویه 2021 در واشنگتن پرداخته است. به گزارش دویچه‌وله، کمیسیون تحقیق در جمع‌بندی خود گزارش داده که دونالد ترامپ از چندین روز قبل از این تاریخ، مایک پنس را تحت فشار قرار داده بود تا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده و زمینه را برای بازشماری آرا فراهم کند.
مایک پنس آن زمان معاون دونالد ترامپ بود و در روز حمله به ساختمان کنگره، در نشست کنگره برای تأیید انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود. نشست کنگره برای تأیید رسمی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک جلسه تشریفاتی است که به ریاست معاون ریاست‌جمهور برگزار می‌شود. ترامپ ادعا می‌‌کرد اعلام پیروزی جو بایدن، نتیجه تقلب انتخاباتی و دستکاری در شمارش آرا بود و از معاون خود خواسته بود جلوی برگزاری نشست ششم ژانویه کنگره را بگیرد. شکایت‌های ترامپ در مورد تقلب در انتخابات در دادگاه‌های مختلف آمریکا رد شده بود و او تنها شانس خود برای ماندن در قدرت را همکاری مایک پنس می‌دانست. گزارش کمیسیون تحقیق نشان می‌دهد که ترامپ در روزهای منتهی به ششم ژانویه فشار بر مایک پنس را به‌صورت مستقیم و از طریق برخی حامیان و مشاورانش افزایش داد و یک روز قبل از نشست مشترک کنگره در دیدار با معاون اولش کوشید او را برای به رسمیت‌نشناختن نتیجه انتخابات قانع کند.
برنی تامپسون، رئیس کمیسیون تحقیق درباره روابط ترامپ و پنس در روزهای بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید: ترامپ از مایک پنس خواسته بود کاری را انجام دهد که پیش از آن هیچ یک‌ از معاونان رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا انجام نداده بودند.
مایک پنس که در دوره همکاری با ترامپ بارها وفاداری‌اش به او را نشان داده بود، با وجود فشارها و تهدیدها با این استدلال که مطابق قانون معاون رئیس‌جمهوری در جلسه تأیید نتیجه انتخابات نقشی تشریفاتی دارد، از موضع‌گیری علیه پیروزی جو بایدن خودداری کرد. بررسی‌های کمیسیون ششم ژانویه حاکی است مایک پنس و مشاورانش برخلاف نظر ترامپ به این نتیجه رسیدند که قانون اساسی آمریکا اختیار به رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات را به معاون رئیس‌جمهوری نمی‌دهد و هیچ مبنای قانونی برای چنین اقدامی وجود ندارد.
ششم ژانویه سال‌۲۰۲۱ حامیان افراطی دونالد ترامپ، در جریان یورش به ساختمان کنگره آمریکا شعار می‌دادند: «مایک پنس را دار بزنید.» رهبران این حمله بی‌سابقه تحت‌تأثیر سخنان ترامپ قرار داشتند که مدعی بود معاون اول او حق و وظیفه دارد نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را به چالش بکشد. در نشست کمیسیون تحقیق شاهدان متعددی گفتند که مایک پنس در روز حمله به کنگره با کمک محافظانش به محل امنی منتقل شد که فقط چند متر با مهاجمانی فاصله داشت که خواستار به دار آویختن او بودند.

ترامپ و تحریک هواداران در روز حمله
گزارش کمیسیون تحقیق نشان می‌دهد دونالد ترامپ همچنان با تکیه بر آرای حقوقدان‌های انگشت‌شماری که تفسیر متفاوتی از قانون اساسی آمریکا دارند، بر اختیارات معاون رئیس‌جمهور برای به رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات پافشاری می‌کرد و فشار بر مایک پنس را افزایش می‌داد. بر این پایه ترامپ نه‌تنها در سخنرانی‌ها و پیام‌های توییتری به تحت فشار قرار‌دادن مایک پنس ادامه می‌داد، بلکه به‌گفته یک شاهد عینی در یک گفت‌وگوی تلفنی او را به‌خاطر امتناعش به باد ناسزا گرفت.
دونالد ترامپ چند ساعت پیش از برگزاری نشست ششم ژانویه در جمع هوادارانش در ایالت جورجیا مدعی شد سرنوشت سیاسی‌اش در دست مایک پنس قرار دارد و ابراز امیدواری کرد او نظر خود را تغییر دهد. همین مسئله باعث شد هوادارانش در حمله به کنگره، خواستار به دار کشیدن مایک پنس شوند.
برنی تامپسون معتقد است حمله‌های مکرر رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به معاونش زمینه‌ساز درخواست هوادارانش برای به دار آویختن مایک پنس و برپایی نمادین چوبه دار مقابل ساختمان کنگره بوده است.
کمیسیون تحقیق که تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار سند درباره حمله به کنگره را بررسی و با بیش از هزار شاهد گفت‌وگو کرده، در نشست قبلی خود ترامپ را مسئول حمله هوادارانش به ساختمان کنگره و تحریک آنها به شورش معرفی کرد. این کمیسیون ترامپ را متهم کرد که به‌دنبال «کودتا» بوده است.
یک شاهد در سومین نشست کمیسیون تحقیق گفت که با وجود نزدیک‌شدن مهاجمان به ساختمان کنگره و اصرار مأموران امنیتی برای خارج‌کردن مایک پنس، او با این استدلال که خروجش از ساختمان کنگره فرار تلقی می‌شود، بر ماندن در آنجا و به سرانجام رساندن نشست مشترک برای تأیید نتیجه انتخابات پافشاری کرد.
به این ترتیب، معاون اول ترامپ با ماندن در کنگره و پس از چند ساعت وقفه ریاست نشست مشترک را بر عهده گرفت و زمینه تأیید رسمی جو بایدن به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا را فراهم کرد. مایک پنس پیش از ظهر ششم ژانویه و قبل از رفتن به ساختمان کنگره در نامه‌ای دلایل عدم‌همراهی با دونالد ترامپ را شرح داده و مهم‌ترین علت آن را سوگند برای حفاظت از قانون اساسی ایالات متحده عنوان کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید