• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180571
+
-

تقلای مایک پنس برای عبور از ترامپ

معاون اول سابق رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان یکی از گزینه‌های انتخابات 2024 تلاش می‌کند تا جایگاه سیاسی خود را بازتعریف کند

دریچه
تقلای مایک پنس برای عبور از ترامپ

مایک پنس، معاون اول سابق رئیس‌جمهور آمریکا که نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 مطرح شده، راه دشواری در پیش دارد. در فضای سیاسی آمریکا، همیشه مایک‌ پنس را یک فرد «وفادار» خوانده‌اند. اما روزی رسید که او مجبور شد تا میان وفاداری به رئیسش و وفاداری به قانون اساسی آمریکا یکی را انتخاب کند. او دومی را انتخاب کرد و ناگهان خود را در یک وادی تازه دید؛ وادی‌ای که به‌لحاظ سیاسی او را کاملا منزوی کرده است.
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، مایک پنس در برابر درخواست ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات مقاومت کرد و همین باعث شد او در حلقه سیاستمداران محافظه‌کار طرد شود. اکنون کسانی که مایک پنس را از نزدیک می‌شناسند می‌گویند که او این روزها تلاش می‌کند تا جایگاهش را در حزب جمهوریخواه احیا کند؛ به‌ویژه نزد کسانی که هنوز معاون اول سابق را به‌خاطر مقاومت در برابر درخواست ترامپ برای رد کردن نتیجه انتخابات نبخشیده‌اند. پولیتیکو می‌نویسد: «وقتی با خدمت‌کردن به یکی از منفورترین و تفرقه‌اندازترین روسای‌جمهور آمریکا خود را زیر بار انبوهی از دروغ دفن کرده باشید، بازگشت به‌خود و بازتعریف هویت سیاسی‎تان کار راحتی نیست.» به اعتقاد ناظران، مایک پنس به‌دنبال راهی برای برقراری ارتباط میان دو جناح حزب جمهوریخواه است؛ میان جناح راست سنتی که می‌خواهند از ترامپ عبور کنند و حامیان دوآتشه رئیس‌جمهور سابق.
در این میان نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی برای مایک پنس، نه دلچسب است و نه ناامیدکننده. گفته شده، در حزب جمهوریخواه، غیراز طیفی که از او به‌عنوان سیاستمدار جناح سنتی حزب حمایت می‌کنند، گروهی هم هستند که حداقل هنوز درباره او تصمیم نگرفته‌اند.
اما بزرگ‌ترین نگرانی پنس تسلط ترامپ بر حزب جمهوریخواه است؛ عاملی که باعث می‌شود تا شانس او به‌شدت تحلیل رود؛ به‌ویژه اینکه به‌گفته برخی منابع مطلع، ترامپ تاکنون چندبار درخواست پنس برای دیدار و رفع اختلافات گذشته را رد کرده است. پولیتیکو نوشته: برخی از متحدان پنس امیدوارند که او از حضور در انتخابات 2024 صرف‌نظر کند تا سرخورده نشود. برخی حتی به او پیشنهاد دادند که در انتخابات ایالتی شرکت کرده و به نمایندگی سنا رضایت دهد، اما مسئله اینجاست که جاه‌طلبی‌های سیاسی پنس فراتر از نشستن بر کرسی مجلس سناست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید