• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163588
+
-

چتر مدعیان حقوق بشر بر سر تروریست‌ها

در برابر دوگانگی رفتاری کشورهای غربی در حمایت از تروریست‌های معاند ایران باید بصیرت سیاسی داشت

گزارش
چتر مدعیان حقوق بشر بر سر تروریست‌ها

یکی از تناقض‌های آشکار در ادبیات و رفتار کشورهای مدعی حقوق بشر این است که خود، محور پرورش و بازتولید تفکر و نیروهای تروریستی هستند اما به‌صورت متوالی اعلامیه‌های حقوق بشری علیه کشورهای دیگر صادر می‌کنند. همچون کشور سوئد که بستر و سنگرگاه تروریست‌های معاند و جاسوسان است؛ اما بلندگوی دمکراسی، حقوق بشر و حفظ حقوق انسانی از دست آنها نمی‌افتد. نمونه‌های این گروهک‌ها و تروریست‌ها یا جاسوسان نیز زیاد است؛ حبیب فرج‌الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال، احمدرضا جلالی، جاسوس دوتابعیتی یا منافقین کوردل؛ جالب است که کشورهایی همچون سوئد، دانمارک، بلژیک، کانادا یا فرانسه و بریتانیا که فریاد تظلم‌خواهی و حقوق بشر سرمی‌دهند خانه پرورش تروریست‌هایی هستند که اتفاقا آشوب و بحران در کشور ما را به‌وجود آورده‌اند. برای نمونه حبیب فرج‌الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال که ششمین دادگاه وی روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، شهروندی سوئدی‌تبار است که از امکانات این کشور برای عملیات تروریستی علیه ایران استفاده می‌کرده است؛ بمبگذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمبگذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمبگذاری در اداره محیط‌زیست، بمبگذاری در انتقال خط لوله‌های نفت و حمله تروریستی به مراسم شروع هفته دفاع‌مقدس در شهر اهواز و نیز ده ها اقدام دیگر  ازجمله اتهامات چعب است که درواقع از سال1383 فعالیت‌های تروریستی خود را تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی ازجمله موساد و عربستان سعودی و در چتر حمایتی سوئد به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و هنوز دادگاه و تفهیم اتهام وی در کشور ادامه دارد. بدیهی است که گروهک تروریستی الاحوازیه به‌سرکردگی اسیود، فقط در سال۱۳۸۴، 10مورد عملیات تروریستی انجام داده که منجر به شهادت تعداد زیادی از هموطنان شده است. اسیود که مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح فعالیت‌های آن گفته بود که «آنها یک گروهک پان‌عربیست و تجزیه‌طلب هستند که از زمان شروع جنگ ایران و عراق فعال بودند و از دنباله‌های خلق عرب به سرپرستی شبیر خاقانی محسوب می‌شوند و سپس نیروهای جوان‌تر دیگری جایگزین افراد سابق در جریان‌های گذشته خلق عرب شده‌اند و اقدامات خرابکارانه انجام می‌دهند» بالاخره در ترکیه دستگیر و از 28دی سال گذشته تا 24خرداد سال‌جاری 6 جلسه دادگاه وی برگزار شده است؛ سردسته گروهکی که از کشورهای مدعی حقوق بشر برای عملیات خرابکارانه در جمهوری اسلامی ایران تربیت و تغذیه شده است و حتما در رؤیای ایجاد «ایرانستان کوچک» بوده‌اند!  یا احمدرضا جلالی که یک جاسوس ایرانی سوئدی‌تبار است و اکنون در بازداشت به سر می‌برد، نمونه‌های روشن‌تری از جاسوسانی هستند که مستقیم از امکانات انگلیس، سوئد، هلند، بلژیک و دانمارک استفاده و از آنجا برای عناد با جمهوری اسلامی ایران گسیل می‌شدند. 

دستگیری بی‌گناهان
در مقابل اما همین کشورها، افراد بی‌گناه را به جرم‌های واهی و تنها برای پرونده‌سازی‌ و صرفا در راستای مقابله سیاسی با ایران، دستگیر و شکنجه می‌کنند. حمید نوری یکی از همین افراد بی‌گناه بود که با پرونده‌سازی‌‌های واهی منافقین و تحت حمایت کشور سوئد دستگیر و البته به حبس ابد محکوم شد. این رفتار دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر تنها تناقضی آشکار و البته عجیب است؛ به باور کاظم غریب‌­آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر«مگر یک کارمند سازمان زندان‌های ایران(حمید نوری) چقدر ظرفیت قضایی دارد که 100 جلسه دادگاه برای محاکمه او تشکیل دادند؟ آن هم در کشوری که مقر گروهک تروریستی منافقین است. جز آنکه این رفتار برخاسته از رویکرد خصمانه سوئد است.» 

تعریف متضاد از تروریسم 
ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر سیاست بین‌الملل و دیپلمات سابق در این زمینه به همشهری گفت:«رویکرد کشورهایی همچون سوئد، دانمارک، کانادا و در کل کشورهای مدعی حقوق بشر در زمینه طرح مسئله تروریسم دقیقا در راستای منافع ملی آنها و موقعیت ژئوپلتیکی آنها قابل بررسی است. در واقع اگر بخواهیم رفتارهای دوگانه این کشورها را بررسی کنیم باید به منظومه فکری آنها در زمینه چیستی و کیستی تروریسم نگاه کنیم؛ چرا که آنها در تلاش هستند مولفه‌های تصنعی برای خود در حیطه ژئوپلتیکی ایجاد کنند. از این‌رو هر مقاومتی علیه منافع آنها تروریسم و در مقابل هر نیروی مخالف و اپوزیسیونی در برابر کشورهایی که با آنها عناد دارند همچون ایران به‌عنوان ناجی حقوق بشر تعریف می‌شود. در واقع رفتار دوگانه آنها از همین مسئله ناشی می‌شود. ازاین‌رو لازم است که این آشفتگی در گفتمان سیاسی حاضر برای افکار عمومی روشن شود تا نسبت به رفتارهای دوگانه کشورهایی همچون سوئد یا دانمارک که بستر پرورش تروریست‌ها شده‌اند تبیین‌گری صورت پذیرد چرا که افکار عمومی نباید در تله ادبیات برساخته آنها گرفتار شود.»  به اعتقاد ظهره‌وند کشورهایی همچون سوئد به‌عنوان زیرمجموعه کشورهای غربی پیشرو در زمینه عناد و جدال و تقابل با جمهوری اسلامی ایران وظیفه تربیت، حمایت و پرورش عناصر تروریستی را دارند که مستقیم به ایران ضربه بزنند. این رویکرد در قاموس رفتار منفعت‌طلبانه آنها معنی می‌شود. در این راستا عجیب نیست که کشور فرانسه منافقین را حمایت می‌کند یا دادگاهی در سوئد حمید نوری، یک کارمند بازنشسته ایرانی را حبس می‌کند و در مقابل گروهک تروریستی حرکت‌النضال را تقویت می‌کند. این رویکردهای دوگانه در راستای همان تقویت مولفه‌های تصنعی ژئوپلتیکی است که اتفاقا در منظومه فکری و سیاسی کشورهای غربی به درستی تعریف شده تا از نیروهای مخالف برای اهداف تقابلی خود با جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید