• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163538
+
-

آنچه باید از عضلات مرکزی بدن بدانید

حسن موسوی

انجام فعالیت‌های روزمره مانند خم‌شدن برای پوشیدن کفش یا برداشتن یک بسته، چرخش برای نگاه‌کردن به پشت سر یا تمیز‌کردن زمین، کارهای پیش پا‌افتاده‌ای هستند که به قدرت عضلات مرکزی ما متکی هستند. ماهیچه‌های مرکزی بدن خود را به‌عنوان زنجیری محکم تجسم کنید که بالا و پایین تنه شما را به هم وصل می‌کنند. چه در حال پوشیدن کفش باشید چه در حال تمیز‌کردن زمین، نیروی لازم یا از عضلات مرکزی نشات می‌گیرد یا از میان این عضلات جریان می‌یابد.
عضلات مرکزی دو وظیفه اصلی دارند: محافظت از ستون فقرات در برابر فشار و انتقال نیرو از پایین تنه به بالاتنه و برعکس.
عضلات مرکزی بدن با ظرافت و پیچیدگی خاصی قادر به حفظ ساختار قامتی بدن ما هستند. داشتن یک هسته قوی و پایدار به ما کمک می‌کند تا از آسیب‌دیدگی جلوگیری کنیم و بهترین عملکرد بدنی را داشته باشیم. گروه عضلات مرکزی بدن ما مانند یک جعبه‌ استوانه‌ای شکل بالا و پایین و دور تا دور شکم و ستون فقرات‌مان را در بر گرفته‌اند. این جعبه ۲۹ جفت عضله در خود جای داده است.
عضلات مرکزی بدن شامل دیافراگم، عرضی شکمی، مورب شکمی، مربع کمری، راست‌کننده ستون مهره‌ها، سرینی و کف لگنی می‌شوند. هنگامی که این سیستم عملکرد درستی داشته باشد، به انتقال مؤثر نیرو در زنجیره‌ حرکتی منجر می‌شود.
از نظر مکانیکی ضعف در عضلات هسته مرکزی بدن، باعث وقفه در انتقال انرژی از تنه و اندام‌های انتهایی به یکدیگر شده که این امر منجر به کاهش عملکرد ورزشی، بی‌ثباتی در ستون فقرات و افزایش احتمال آسیب می‌شود.
بنابراین ما برای ایجاد حرکت به ثبات در ستون فقرات نیازمندیم و این ثبات به قدرت، توان، استقامت و تعادل در عضلات مرکزی وابسته است. در نتیجه عضلات مرکزی بدن برای ایجاد یک سطح اتکای باثبات و انجام هر حرکت بدنی ضروری هستند. عضلات مرکزی ما را در حالت ایستاده نگه می‌دارند، به بازوها و پاهای ما نیرو می‌دهند و حتی می‌توانند به تنظیم تنفس و عملکرد مثانه هم کمک کنند. یک هسته قوی، ساختار قامتی مناسبی را برای ما به ارمغان می‌آورد و می‌تواند به ما کمک کند تا از برخی از دردهای آزاردهنده مانند درد گردن و درد کمر که ناشی از ساختار بدنی نامناسب است نجات یابیم. داشتن هسته قوی به شما کمک می‌کند تا هنگام دویدن یا راه رفتن فرم صحیح را حفظ کنید. عضلات مرکزی قوی به لگن و کمر اجازه می‌دهد تا با تکان‌خوردن کمتر و صرف انرژی کمتر راندمان حرکتی ما را افزایش دهد.
هسته‌ قوی، به‌وجود آورنده قدرت در طول زندگی ماست؛ چرا که ساختار قامتی ما را تثبیت می‌کند یا تعادل‌مان را افزایش می‌دهد. پس به جای اینکه در کهنسالی قامتی خمیده داشته باشیم، یا شانه‌های افتاده و درد کمر و… صاف و تنومند خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید