• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163520
+
-

از هیچ حریفی نمی‌ترسم

امیرمحمد یزدانی بعد از کسب نقره جهان در سال گذشته، امسال در وزنی بالاتر به‌دنبال مدال طلاست او می‌گوید با همه حریفانم در این وزن قبلا کشتی گرفته‌ام

از هیچ حریفی نمی‌ترسم

امیرمحمد یزدانی، نایب‌قهرمان جهان در وزن 65کیلوگرم در سال2021 به محض بازگشت از مسابقات جهانی تغییر وزن داد. او برای اینکه شانس حضور در مسابقات جهانی را در وزن جدیدش داشته باشد، طبق چرخه انتخابی تیم ملی کارش را از مسابقات قهرمانی کشور آغاز کرد. نایب‌قهرمان جهان در مسابقات کشوری در وزن 70کیلوگرم به مدال برنز رسید و راهی تورنمنت یاشاردوغو شد. یزدانی در ترکیه جیمز گرین آمریکایی دارنده مدال نقره و برنز جهان را شکست داد تا نشان دهد به‌سرعت در حال پیشرفت در وزن جدیدش است. او هفته پیش در جام تختی که به میزبانی تنکابن برگزار شد، توانست تمام رقبایش را شکست دهد و در کشتی فینال نیز حریف ارمنستانی خودش را که عنوان‌دار جهان و اروپا بود، شکست داد و به مدال طلا رسید. در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی نامی از امیرمحمد یزدانی و وزن 70کیلوگرم دیده نمی‌شود و به‌نظر او را باید برای جهانی صربستان2022 انتخاب‌شده بدانیم. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این کشتی‌گیر می‌خوانید.

   امسال کار خودت را از ابتدا یعنی مسابقات کشوری آغاز کردی. شرایط چطور بود؟
بعد از مسابقات جهانی تغییر وزن دادم و طبق چرخه انتخابی تیم ملی برای انتخاب نفرات 10وزن شرایطی وضع شده بود که نخستین‌بار داشت اجرا می‎شد. مثلا نفر اول مسابقات کشوری به قهرمانی آسیا می‌رفت. من در قهرمانی کشور سوم شدم و مجوز حضور در جام تختی را کسب کردم. البته بعد از مسابقات کشوری به مسابقات رنکینگ یاشاردوغو رفتم که آن هم جزئی از چرخه انتخابی بود. در ترکیه خدا را شکر کشتی‌های خوبی گرفتم و توانستم اول شوم.

   در جام تختی هم کشتی‌های خوبی گرفتی. نظر خودت چیست؟
بله، به‌جز کشتی اول که هنوز با جو سالن و شرایط آشنا نشده بودم، کشتی‌های خوبی گرفتم. با 2‌حریف ارمنستانی کشتی گرفتم که جو سالن واقعا در عملکردم تأثیر داشت. در کشتی فینال هم مقابل حریف ارمنی که عنوان‌دار جهان و اروپا بود، قرار گرفتم و تماشاگران برایم سنگ‌تمام گذاشتند. جو سالن و تشویق تماشاگران خیلی روی من تأثیر دارد. با تشویق تماشاگران روحیه گرفتم و توانستم حریفم را شکست دهم.

   پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی هم از جایگاه کمیته فنی پایین آمده بود و از کنار تشک تو را راهنمایی می‌کرد. قبل از کشتی هم با تو صحبت کرده بود؟
بله، از نظر آنالیز همیشه روی رقبای خارجی کار می‌کنیم و آقاپژمان از این جهت خیلی به من کمک می‎کنند. من هم طبق برنامه کادر فنی با آنالیزی که انجام می‌دهند، کشتی می‌گیرم. در فینال جام تختی هم همینطور بود. نکاتی را به من گوشزد کردند تا توانستم پیروز شوم.

   با اینکه تازه به وزن 70کیلوگرم آمده‌ای به‌نظر وزنت باز هم بالا رفته و به‌زودی باید منتظر تغییر وزن دیگری از تو باشیم. درست است؟
بدنم پر کرده و وزنم را بیشتر نشان می‌دهد ولی مشکل وزنی برای کشتی‌گرفتن در 70کیلوگرم ندارم. برای مسابقات جام تختی هم در روز وزن‌کشی 500گرم زیر وزن بودم.

   70کیلوگرم وزن غیرالمپیکی است. تغییر وزن به 74کیلوگرم نخواهی داشت؟
برای جهانی صربستان در 70کیلوگرم دنبال مدال هستم و قطعا برای المپیک هم برنامه داریم و با مشورت کادر فنی بهترین تصمیم را خواهم گرفت. باید شرایط را دید که تا آن موقع چه اتفاقی رخ می‌دهد. یا به یک وزن بالاتر می‌روم یا به وزن 65کیلوگرم برمی‌گردم.

   با توجه به مدال جهانی نروژ توقع‌ها از تو بالا رفته است. فکر می‌کنی در جهانی صربستان بتوانی در وزن جدید روی سکوی جهان بروی؟
در جهانی نروژ با یک اشتباه مدال طلا را از دست دادم ولی حالا تجربه خوبی دارم و با کمک کادر فنی و آنالیز حریفان به بهترین نتیجه در جهانی صربستان فکر می‌کنم. تقریبا با همه مدعیان این وزن کشتی گرفته‌ام و چیزی برای کسب مدال در وزن 70کیلو کم ندارم. از هیچ حریفی نمی‌ترسم و تمام فکر‌ و ذکرم کسب مدال طلا در جهانی صربستان است.

   قبلا بعد از هر پیروزی خوشحالی خاص و جدیدی داشتی ولی در جام تختی کمتر خوشحالی کردی. تغییر رویه داده‌ای؟
الان هم خوشحالی می‌کنم ولی کمتر شده. آن زمان‌ها 19-18سالم بود و طبیعی است که یک پسر 18ساله وقتی در جهانی بزرگسالان مدال می‌گیرد، خوشحالی خاص داشته باشد. در جام تختی هم خوشحالی نکردم و فقط یک دست به سمت تماشاگرانی بلند کردم که 6دقیقه مرا تشویق کرده بودند. دیگر بزرگ شدم و شیطنت‌هایم کم شده است. به‌قول مازندرانی‌ها دیگر جایش نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید