• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163444
+
-

درخشش ابرماه توت فرنگی

سه شنبه شب مردم اغلب نقاط جهان شاهد ماه کامل و بزرگی بودند که به ماه توت فرنگی معروف است

رویداد
درخشش ابرماه توت فرنگی

ابرماه توت فرنگی که از چندی پیش قرار بود در آسمان نمایان شود، سه‌شنبه در ساعت 16:22   به شکل ماه کامل که آن را بدر می‌نامند، رونمایی شد. بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم و منظومه‌شناسی سراسر جهان سه‌شنبه شب به‌ هم پیوستند تا از طلوع ابرماه زیبا بر فراز افق در یک منظره نجومی چشمگیر لذت ببرند. سه‌شنبه هرکسی که به آسمان نگاه کرد ماه کامل را بزرگ‌تر از حد معمول و کمی نارنجی و بسیار روشن دید.
به گزارش تایمز، مدار ماه کامل نیست. نامنظم و تخم مرغی شکل است و می‌تواند تا 406000کیلومتر از زمین دورتر و تا 357000کیلومتر نزدیک به آن باشد. در نزدیکترین فاصله خود به زمین، ماه 30درصد بزرگ‌تر و 17درصد درخشانتر از معمول به‌نظر می‌رسد و هنگامی که این حضیض با ماه کامل مصادف می‌شود، مانند آنچه سه‌شنبه شب اتفاق افتاد، شما پدیده خیره کننده‌ای به نام ابرماه را مشاهده می‌کنید.
البته در هر ماه یک‌بار ماه آسمان به‌طور کامل دیده می‌شود، اما ابرماه‌ها نادرتر هستند و سه تا چهار بار در سال از اردیبهشت تا شهریور رخ می‌دهند. البته ماه توت فرنگی جدید نام خود را از رنگی که ماه در آن شب داشت، نگرفته است. ماه‌های خونی رنگ محبوب در طول ماه‌گرفتگی اتفاق می‌افتند، زمانی که زمین بین ماه و خورشید حرکت می‌کند و ماه قرمز به‌نظر می‌رسد. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که جو زمین، طول موج‌‌های آبی نور خورشید را که از آن عبور می‌کند، پراکنده کرده و اجازه می‌‌دهد فقط طیف قرمز از آن عبور کند، که ماه را به رنگ قرمز کم ‌رنگ تبدیل می‌کند. با این حال یک ماه توت فرنگی همان رنگی خواهد بود که ماه معمولا ظاهر می‌شود، فقط اندازه و درخشندگی آن تغییر خواهد کرد.
نام مستعار ماه توت فرنگی یک نام از قبیله بومی آمریکایی آلگونکوین است، که ابرماه را که پس از فصل کوتاه برداشت توت فرنگی که در همان زمان از سال اتفاق می‌افتد، نامگذاری کردند. به هر حال نام آن هرچه که باشد، این ابرماه در نزدیک‌ترین، کامل‌ترین و درخشان‌ترین حالت خود در آسمان رخ نمایی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید