رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام جزئیاتی از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان میگوید که ۸۰درصد کودکان با نیازهای ویژه، جذب مدارس میشوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امکانات غربالگری برای شناسایی بهتر است. حمید طریفیحسینی با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از بزرگترین و فراگیرترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش است که با مشارکت سایر دستگاهها بیش از 3دهه انجام شده است، گفت: از پوشش 2 تا 3درصدی در سال1373 آغاز کرده و اکنون به پوشش 99.5درصدی دانشآموزان در طرح سنجش رسیدهایم. او اضافه میکند: یکمیلیونو۶۷۰ هزار نوآموز در سال گذشته سنجش شدهاند. یکهزار و 200پایگاه ثابت اولیه، ۸۰۰پایگاه تخصصی و ۴۲۷پایگاه سیار این کار را انجام دادند. حسینی با اشاره به اینکه بهصورت متمرکز، برنامه ما این است که سنجش تا شهریور ادامه یابد و البته پایگاهها برای جاماندهها اوایل مهر هم فعال باشند، عنوان کرد: بخشهای مختلفی در کشور درگیر این کار هستند. این برنامه یک شورای سیاستگذاری دارد و یک ستاد هماهنگی امور سنجش در استانها داریم. وزارت بهداشت و بهزیستی شرکای استراتژیک ما هستند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی 3هدف اصلی را دنبال میکنیم و سرریز کارکرد این برنامه در بخشهای مختلف آموزش و پرورش هم استفاده میشود که سازمان ملی تعلیم و تربیت، معاونت تربیتبدنی و معاونت ابتدایی میتوانند از دادههای سنجش استفاده کنند. افزایش پوشش دانشآموزان با نیازهای ویژه هدف ماست و برای این کار نیازمند تقویت طرح سنجش هستیم. او با بیان اینکه 7گروه را در این سازمان تحت پوشش داریم و امسال 3گروه دیگر اضافه کردیم، گفت: شناسایی بهتر گروههای هدف نیازمند توسعه امکانات است تا بتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم. حسینی ادامه داد: ۸۰درصد کودکان با نیازهای ویژه، جذب مدارس میشوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امکانات غربالگری برای شناسایی بهتر است. در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز معلولیتها نیازمند تشخیص بهنگام هستیم و برنامه ما این است که سال به سال سن سنجش را کاهش دهیم و به دوره مهدکودک برسانیم تا دادههای حاصل را مبنای مداخلات لازم قرار دهیم. او با اشاره به اینکه سومین سیاستی که دنبال میکنیم کیفیتبخشی به امور آموزشی و پرورشی است، عنوان کرد: برای ارائه آموزش باکیفیت نیاز داریم نیمرخی از ویژگیهای جسمانی، استعدادی و خانوادگی دانشآموز را داشته باشیم که سنجش میتواند مبنای برنامهریزی قرار بگیرد. دادههای خوبی به تفکیک مناطق میتوانیم در اختیار قرار دهیم. کوتاهی قد شدید، چاقی، پوسیدگی دندان، سطح سواد خانوادهها و شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها ازجمله متغیرهایی هستند که سنجش میشوند. او با بیان اینکه یکی از برنامههای عملیاتی امسال ما طراحی شبکه جامع هوشمند از پیشگیری، غربالگری، اجرا، مراقبت و ارائه مداخلات است که یک الگوی چندسطحی محسوب میشود، گفت: در این طرح از مدل نظام ارجاع استفاده کردیم و یک سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آمادهسازی داریم. بخشی از شبکه خارج از آموزش و پرورش تعریف میشود و از دستگاههای مربوطه میخواهیم دادههای مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. هر دانشآموز از بدو تشخیص، گروه هدف ماست که میتواند از یکروزگی کودک باشد و نیاز داریم اطلاعات وزارت بهداشت را هم داشته باشیم.
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب :
163139
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/68gzQ
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved