• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163059
+
-

وزنه‌برداری، منتظر رأی دیوان عدالت

بعد از اعتصاب وزنه‌برداران تیم ملی بعضی‌ها پیگیر تشکیل مجمع فوق‌العاده بودند اما رئیس هیأت قزوین می‌گوید پیگیری‌های او به نتیجه نرسیده و تنها راه تغییر مدیریت، تأیید غیرقانونی بودن انتخابات98است

وزنه‌برداری، منتظر رأی دیوان عدالت

15وزنه‌بردار تیم ملی در اعتراض به شرایط نامناسب اردو کنار رفته‌اند، سرمربی تیم ملی که جرمش حمایت از شاگردانش است برکنار شده، رئیس فدراسیون بازنشسته است و از طرفی هنوز پرونده‌ غیرقانونی بودن مجمعی که او را به ریاست رسانده در دیوان عدالت اداری باز است؛ اما هم مسئولان ورزش سکوت کرده‌اند و هم جامعه وزنه‌برداری. روزهای گذشته گفته شد که بعضی از اعضای مجمع پیگیر برگزاری مجمع فوق‌العاده هستند اما این پیگیری‌ها به نتیجه نرسید. تنها امید مخالفان علی مرادی (رئیس فدراسیون) به رأی دیوان عدالت اداری است. مرادی آخرین بار در تیرماه سال1398به ریاست فدراسیون رسید. او از مجمع 43نفره 22رای گرفت؛ کمتر از نصف به اضافه یک. کسانی که این انتخاب را قانونی نمی‌دانستند شکایت کردند، دیوان یک‌بار رأی داد و حالا قرار است این هفته رأی تجدیدنظر اعلام شود. سعید مقامی، رئیس هیأت وزنه‌برداری قزوین و از مخالفان مرادی امیدوار است رأی دیوان به نفع وزنه‌برداری باشد: «این اتفاقات در هر رشته دیگری می‌افتاد، الان مرادی رئیس فدراسیون نبود ولی نه اعضای مجمع واکنشی نشان دادند و نه وزارت ورزش. فقط امیدواریم دیوان، غیرقانونی بودن ریاست مرادی را تأیید کند.»
اعتراض وزنه‌برداران به شرایط اردویی است. آنها بعد از مسابقات قهرمانی جهان که سال پیش برگزار شد، گفته بودند که صبحانه و ناهارشان از خانه به ورزشگاه آزادی می‌آید و حالا هم می‌گویند چرا باید بعد از 3نوبت تمرین، ماکارونی با سویا بخورند یا عدس‌پلو و کوکوی سیب‌زمینی. موضوع فقط غذا نیست. وزنه‌برداران ماساژور و فیزیوتراپ حرفه‌ای هم ندارند. خوابگاه سالن‌ وزنه‌برداری را هم آنهایی که از نزدیک دیده‌اند، می‌دانند چقدر اسفبار است. رسول معتمدی که یکی از ملی‌پوشان معترض است دیروز به ایسنا گفته بود که ایوب‌ موسوی، یکی از هم‌تیمی‌هایش به‌خاطر شرایط بد خوابگاه بیماری پوستی گرفته بود. در کنار همه اینها می‌گویند برخورد محترمانه‌ای هم با وزنه‌برداران نمی‌شود. حرف‌های علی داوودی قهرمان سنگین‌وزن همه را متأسف کرده است، او گفته که بعد از تمرین حاضر نشده‌اند به او آب بدهند!
همه اتفاقات را به ضعف مدیریت مرادی نسبت می‌دهند اما چرا اعضای مجمع و به‌خصوص روسای‌ هیأت‌ها این ضعف را تأیید نمی‌کنند و حاضر نشده‌اند مجمع فوق‌العاده تشکیل بدهند؟ مقامی می‌گوید: «دوره‌های قبل روسای هیأت‌ها روحیه مطالبه‌گری داشتند و دلسوز ورزش‌شان بودند اما در این چند ساله رئیس فدراسیون در انتخابات هیأت‌ها همه کار کرد تا آدم‌های خودش را به ریاست برساند. خیلی از روسای هیأت‌ها چون وامدار مرادی هستند، حاضر نیستند از دینی که بر گردنشان است، دفاع کنند. کار اعضای مجمع نظارت بر کار فدراسیون است. من پیگیر بودم تا مجمع تشکیل شود اما ناامید شدم.» مقامی و دیگر مخالفان ریاست فدراسیون منتظر رأی دیوان عدالت‌ اداری هستند: «تنها امید ما امروز فقط به رأی دیوان عدالت اداری است. دیوان یک‌بار رأی داد و دوباره به تجدیدنظرخواهی رفت. مسلم است کسی که رأی به نفعش نبوده، تجدید نظر داده است. غیرقانونی بودن انتخابات اظهر‌ من‌ الشمس است.»
فدراسیون و مرادی اعتراضات وزنه‌برداران را قبول ندارند. مرادی مدعی شده که فقط چند روز غذایی خارج از منوی کادر فنی به تیم داده شده است. او گفته چرا روزهایی که وزنه‌برداران ماهیچه می‌خوردند چیزی نمی‌گفتند و... بعضی‌ها دفاعیات مرادی را قبول دارند اما مقامی می‌گوید وزنه‌برداران چند سالی صبوری کردند و دیگر تاب نیاوردند: «مشکل امروز و دیروز نیست. پنج‌شش سال است که ناکارآمدی مرادی برای همه عیان شده است اما کو گوش شنوا. در شرع هم اگر 2 آدم عاقل و بالغ شهادت بدهند، حقانیت موضوعی ثابت می‌شود اما دیوار حاشا بلند است و رئیس فدراسیون منکر حرف‌های 15وزنه‌بردار و سرمربی‌ ماخوذ به حیای تیم می‌شود. از نظر ما ورزشکار معتمدترین فرد است. ورزشکاران همه سختی‌ها را تحمل می‌کنند تا به هدفشان که گرفتن مدال در مسابقات است، برسند. اگر الان هم کارد به استخوانشان نمی‌رسید، صدایشان درنمی‌آمد. حرف آنها حق است.»

   معترضان قبلی
وزنه‌برداران تنها کسانی نیستند که حاضر نشده‌اند زیرنظر فدراسیون با مدیریت مرادی کار کنند. مقامی جزو نخستین نفراتی بود که از فدراسیون کناره‌گیری کرد. او پنج‌شش ماه دبیر فدراسیون بود: «بعد از چند ماه کار دیدم فدراسیون به بیراهه می‌رود و کنار رفتم. در این مدت چند نایب‌رئیس زن کنار رفته‌اند، حتی نیروهای خدماتی هم جابه‌جا شده‌اند.» بعد از اعتراض دسته‌جمعی وزنه‌برداران، مرادی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران صحبت کرد. مقامی می‌‌گوید: «اگر یکی از ورزشکاران با این شبکه معاند صحبت کرده بود، الان حکم محرومیت او صادر شده بود ولی با مرادی چه کردند؟ هیچ! بدتر از همه اینکه او دروغ هم می‌گوید. او یک ساعت با این شبکه صحبت کرده و می‌گوید نمی‌دانستم چه شبکه‌ای است.»

   چرا دبیر می‌تواند، مرادی نه؟
سال گذشته برای اعزام به مسابقات قهرمانی جهان فدراسیون مدعی شد که به‌خاطر مشکلات مالی، توانایی اعزام تیم را ندارد. همان موقع بود که وزنه‌برداران هم از شرایط بد اردویی و تغذیه گفتند. مرادی بعد از اعتصاب وزنه‌برداران به خبرنگار خارجی از تفاوتی که مسئولان بین کشتی و وزنه‌برداری می‌گذارند گلایه کرده بود. سال پیش مجلس حدود 10میلیارد تومان به فدراسیون کشتی کمک کرده بود. مرادی معترض است که چرا این کمک‌ها به وزنه‌برداری نمی‌شود. مقامی این اعتراض مرادی را قبول ندارد: «مرادی در مجمع انتخاباتی سال98مدعی شد که بدون وابستگی به پول کمیته و وزارت ورزش، فدراسیون را اداره می‌کند و 31سالن وزنه‌برداری هم در ایران می‌سازد ولی الان برای خرید آب‌معدنی هم پول ندارد. وظیفه رئیس فدراسیون جذب بودجه است. همین جوری به کسی پول نمی‌دهند. اگر مجلس به کشتی کمک می‌کند، به‌خاطر توانایی‌های علیرضا دبیر است. چه دبیر، چه رسول خادم و چه آقای یزدانی‌خرم و آقای طالقانی، توانایی‌ رایزنی و جذب اسپانسر را داشتند و دارند.»

سرمربی جدید
 دیروز فدراسیون در خبری رسمی علی‌حسینی را به‌عنوان سرمربی معرفی کرد. 15ملی‌پوش معترض گفته‌اند تا خواسته‌هایشان برآورده نشود، به تیم ملی بازنمی‌گردند. با توجه به موضع‌گیری  مرادی، بعید است  برای اصلاح مشکلات تیم قدمی بردارد. علی‌حسینی چه کسانی را به اردو دعوت می‌کند؟ آیا نفرات جدید حاضر می‌شوند با توصیف‌هایی که بقیه از شرایط سالن، خوابگاه، تغذیه، مکمل و... کرده‌اند، ملی‌پوش شوند؟ دغدغه اصلی وزنه‌برداری مسابقات قهرمانی جهان است که زمستان در کلمبیا برگزار می‌شود. آیا علی‌حسینی می‌تواند در این چند ماه تیمی را در حد مسابقات جهانی آماده کند؟ شاید دیوان عدالت اداری در روزهای آینده رایی صادر کند که همه‌‌چیز دوباره دستخوش تغییر شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید