• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163054
+
-

ویروس یوفا!

اتحادیه فوتبال اروپا برای درآمد بیشتر به جان بازیکنان افتاده است

ویروس یوفا!

لیگ ملت‌های اروپا در بدترین زمان از لحاظ فوتبالی در حال برگزاری است. تا همین چند وقت پیش از فیفادی به‌علت مصدوم‌هایی که روی دست تیم‌های ملی و باشگاهی می‌گذاشت به‌درست به ویروس فیفا تعبیر می‌کردند و حالا باید سویه جدید این ویروس را ویروس یوفا نامید. اتحادیه فوتبال اروپا در واکنش به اعلام سوپرلیگ از سوی باشگاه‌های بزرگی مثل رئال، بارسا، یوونتوس و 2‌تیم میلانی و تیم‌های مطرح انگلیسی، هوچیگری به راه انداخت و جوی به‌وجود آورد تا همه در برابر آن قد علم کنند و سوپرلیگ را عامل کشتن روح فوتبال بدانند. حالا خود یوفا برای آنکه درآمد مسابقات را به باشگاه‌های بزرگ ندهد و بیشترش را خودش بردارد، به شکل‌های مختلف در حال افزایش تعداد مسابقات است. یوفا تعداد تیم‌های یورو را از 16به 24تیم افزایش داد و مسابقاتی جدید با نام لیگ ملت‌های اروپا راه انداخت که هر 2‌سال یک‌بار در 4‌سطح مختلف برگزار می‌شود. تیم‌های حاضر در سطح «الف» لیگی را تشکیل می‌دهند که شباهت زیادی به طرح سوپرلیگ دارد، یعنی از بهترین تیم‌های فوتبال قاره تشکیل شده است.
یوفا به همین اکتفا نکرده. احیای سومین لیگ باشگاهی اروپایی که قبلا تحت عنوان جام جام‌داران و بعدها جام اینترتوتو برگزار می‌شد، ازجمله طرح‌های درآمدزای تازه یوفا محسوب می‌شود. این لیگ سوم موسوم به لیگ کنفرانس اروپا فصل قبل نخستین دوره‌اش برگزار شد تا پول‌های بیشتری به جیب اتحادیه فوتبال قاره سرازیر شود. باز هم هست؛ یوفا درنظر دارد از دوره بعدی لیگ ملت‌های اروپا را به‌طور مشترک با بهترین تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی برگزار کند.
اگر اسم این سوپرلیگ ملی نیست، پس چیست؟ چه فرقی با سوپرلیگ باشگاهی دارد؟ سوپرلیگ مگر روح فوتبال را نمی‌کشت و تیم‌های کوچک را از بین نمی‌برد؟ مگر نمی‌گفتند تیم‌های کوچک، دیگر فرصت آن را نخواهند یافت تا با بزرگان روبه‌رو شوند و به درآمد برسند و بازیکنان خود را شکوفا کنند و بعدا آنها را با قیمتی خوب بفروشند؟ سوپرلیگ باشگاهی بد است و سوپرلیگ ملی خوب است؟ اگر آرژانتین، برزیل و اروگوئه با آلمان، ایتالیا، انگلیس، پرتغال و فرانسه در یک‌تورنمنت قرار بگیرند، روح فوتبال کشته نمی‌شود و تیم‌های بولیوی، اکوادور، کلمبیا، بلغارستان، رومانی و ایرلند تضعیف نمی‌شوند؟ بازی‌های پرفشار سوپرلیگ باعث خستگی و بالا رفتن احتمال آسیب‌دیدگی بازیکنان می‌شود اما مسابقات لیگ ملت‌ها  بازیکنان را خسته و مصدوم نمی‌کند؟
همین الان ببینید تیم‌های بزرگی مثل انگلیس، فرانسه، آلمان و خیلی‌های دیگر در گروه‌های خود در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند و در رتبه آخر قرار گرفته‌اند. همچنین بازیکنان زیادی دچار مصدومیت شده‌اند. تعداد بازی‌های این فصل بالا و فرسایشی بود. به‌طور مثال بازیکنی مثل مودریچ در آستانه 37سالگی همین حالا در 51مسابقه رسمی در ترکیب رئال و کرواسی بازی کرده. در نخستین بازی تیم ملی فرانسه در این رقابت‌ها امباپه، بنزما و چند بازیکن دیگر دچار مصدومیت خفیف و شدید شدند. اما اینها چیزی نیست؛ پول یوفا برسد و در سفره‌ای که پهن شده، فدراسیون‌ها را هم اندکی از آن سهیم کند، حل است.

طلسم فلیک
آلمان با هانسی فلیک در لیگ ملت‌ها همچنان در حسرت برد به سر می‌برد. آلمان هر 3‌بازی‌اش را در گروه مرگ یک-یک مساوی کرد. تکرار فینال یورو2020بین انگلیس و ایتالیا هم بدون گل تمام شد. ولز در ادامه درخشش در مسابقات ملی به بلژیک فشار زیادی آورد و با اینکه مالکیت توپ کمتری داشت، موقعیت‌های گل بیشتری ساخت و با این تیم پرستاره یک-یک کرد. حریف ایران در جام‌جهانی در این چند سال از رتبه نازل 131رنکینگ فیفا تا رده18خودش را بالا کشیده. گرت بیل که در بازی قبلی ولز با هلند در اواخر بازی به میدان رفت، این‌بار از ابتدا در ترکیب حضور داشت. او در فصل 22-2021برای رئال تنها در 7بازی و 290دقیقه به میدان رفت و یک‌گل به ثمر رساند اما قضیه تیم ملی برایش فرق داشت چون به‌گفته خودش ولز اولویتش بود. او این فصل با پیراهن اژدهایان در 10بازی حاضر بوده و حدود 440دقیقه بازی کرده و 5گل و یک‌پاس‌گل را به نام خودش ثبت کرده است. رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا امشب با 2‌دیدار دیگر بین تیم‌های فرانسه- کرواسی و دانمارک- اتریش ادامه می‌یابد و فرداشب با 4‌دیدار دیگر هفته چهارم مسابقات به پایان می‌رسد تا ادامه بازی‌های گروهی از آخر شهریور‌ماه پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید