• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 163026
+
-

رحمان‌قهرمان‌پور،‌تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل:

آژانس تابع معادلات سیاسی است نه فنی

گفت‌وگو
آژانس تابع معادلات سیاسی است نه فنی

شورای ‎حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه گذشته با تصویب قطعنامه‎ای سیاسی و جهت‎دار، جمهوری ‎اسلامی را به عدم‎همکاری با این نهاد بین‎المللی متهم کرد؛ رویکردی که اگرچه چندان دور از انتظار نبود، اما در شرایط کنونی به ابهام‎ها پیرامون سرانجام گفت‎وگوهای هسته‎ای ایران و 1+4دامن زده ‎‎است.
به‎گزارش همشهری،  اتخاذ رویکردهای دوگانه از سوی طرف‎های غربی همچنان ادامه دارد و تروئیکای اروپایی در بیانیه اخیر خود و با وجود بدعهدی در قبال جمهوری‎اسلامی، همچنان از ادامه مذاکرات سخن می‎گویند و مدیرکل آژانس انرژی ‎اتمی نیز در گفت‎وگو با شبکه خبری «الجزیره» تأکید کرد که «ازسرگیری مذاکرات همچنان عاقلانه‎ترین گزینه است». ‌ رافائل گروسی به این موضوع هم اشاره کرده ‎است که با رسیدن دهم ژوئن (۲۰خرداد)، دقیقاً 3ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین گذشت؛«در تاریخ دهم مارس (۱۹اسفند1400) متن توافق احیای برجام تکمیل و در بحث برداشتن تحریم‌ها، بیش ‎از ۹۹درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بود که می‌شد ظرف یکی، دو روز بر سر آنها توافق کرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و هیأت‌های غربی بود و نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود».

وقتی نگاه فنی آژانس قربانی می‌شود
یک تحلیلگر ارشد مسائل بین‎الملل در این باره به همشهری گفت: از سال 1381که موضوع فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران مطرح شده، همواره آژانس بین‎المللی انرژی‎ اتمی به موازات سیاست‎ و راهبردهای کشورهای غربی حرکت کرده‎ است. البته مقاطعی را می‌توان اشاره کرد که این نهاد بین‎المللی تلاش کرده نگاه فنی و مستقل به پرونده هسته‎ای جمهوری‎اسلامی داشته باشد. رحمان قهرمان‌پور افزود: این درحالی‎است که اگر معدل بگیریم، به این نتیجه می‎رسیم که آژانس بیشتر تابع معادلات سیاسی طرف‎های غربی بوده تا اینکه مستقلانه و فنی تصمیم‎گیری کرده باشد.
وی با اشاره به اهداف بهره‎گیری از اهرم آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی علیه جمهوری ‎اسلامی گفت: به‎نظر می‎رسد هدف طرف‎های غربی از به‎کارگیری اهرم این نهاد بین‎المللی علیه ایران، اعمال فشار هرچه بیشتر بر تهران در جریان گفت‎وگوهای هسته‎ای است. آنها گمان می‎کنند در شرایط کنونی هرچه فشار را بر ایران بیشتر کنند، تهران از مواضع خود عقب‎نشینی خواهد کرد؛ درحالی‌که بررسی‎ها نشان می‎دهد اتخاذ چنین رویکردی از سوی طرف‎های غربی تنها بر پیچیدگی وضعیت موجود افزوده ‎است.

رویکرد همکاری‎جویانه در قبال آژانس
‌ قهرمان‌پور همچنین با اشاره به تلاش جمهوری ‎اسلامی برای تعامل مناسب با آژانس در سال‌های اخیر گفت: ایران از ابتدای طرح پرونده فعالیت‌های هسته‎ای‎اش در آژانس همواره تلاش کرده با اتخاذ رویکرد همکاری‎جویانه، این نهاد بین‎المللی را تا حدی دور از تأثیرپذیری از کشورهای غربی نگه دارد؛ البته اینکه تا چه میزان در این راهبرد موفق عمل کرده‎ایم، نیاز به بررسی و کنکاش جداگانه‎ای دارد.
وی ادامه داد: نکته این است سیاستی که ایران تاکنون در قبال پرونده هسته‎ای در پیش گرفته، دقیقا همان رویکردی نیست که در مواجهه با آژانس اتخاذ کرده ‎است؛ جمهوری‎اسلامی همواره تلاش کرده با آژانس تعامل کند. بر همین اساس هم بوده که واکنش‎های تهران به گزارش‎های این نهاد بین‎المللی تاکنون خیلی تند نبوده و این رویه در سال‌های اخیر مدنظر بوده ‎است.
این کارشناس مسائل بین‎الملل عنوان کرد: جمهوری ‎اسلامی در مقابل فشارهای وارد شده از سوی آژانس، همکاری‎های داوطلبانه یا به ‌اصطلاح فراپادمانی خود را به‎طورکامل قطع نکرده ‎است؛ رویکردی که نشان می‎دهد روابط دوطرف همچنان وارد تنش حداکثری نشده‎ است.

مذاکرات هسته‎ای؛ وضعیت شکننده، نه بن‎بست
‌ قهرمان‌پور همچنین با اشاره به تأثیر قطعنامه اخیر شورای‎ حکام بر وضعیت گفت‎وگوهای هسته‎ای میان ایران و 1+4 گفت: این گزاره که برخی معتقدند قطعنامه اخیر چالش‌های ایجاد شده در مذاکرات را تعمیق می‌کند، به‎نظرم نکته درستی است. واقعیت این است که در مقطع کنونی مذاکرات هسته‎ای وضعیت خوبی ندارد و در شرایط شکننده‎ای به ‎سر می‎برد. وی افزود: اما نکته اینجاست که به‎نظرم تحلیل رفتار جهت‎دار اخیر آژانس به «بن‎بست قطعی» در مذاکرات، چندان درست نیست. اگر بخواهیم براساس شاخص‎های موجود در علم سیاست، عملکرد آژانس را مورد بررسی قرار دهیم، باید اذعان کرد که رفتار این نهاد بین‎المللی یک «متغیر مستقل» نیست، بلکه باید آن را «متغیر وابسته» ارزیابی کرد. این کارشناس مسائل بین‎الملل ادامه داد: این نشان می‎دهد تصمیم‎گیری‎های آژانس بیش ‎‎از هرچیز، تابع مناسبات و معادلات قدرت در خارج از این نهاد است؛ بنابراین باید نظاره‎ کرد که در فضای اصلی، چه اتفاقی می‎افتد و معادلات به کدام سو حرکت می‌کند. با توجه به این، معتقدم اکنون به کاربردن تعبیر «بن‎بست» برای مذاکرات هسته‎ای به‎دلیل رفتار آژانس، چندان دقیق نیست. قهرمان‌پور با بیان اینکه گره‎گشایی از مذاکرات هسته‎ای در بیرون از آژانس باید انجام شود، تأکید کرد: معتقدم اگر چنین شود، آژانس نیز همراهی خواهد کرد، چرا که این موضوع پیش‎تر هم سابقه داشته‎ است. پس‎از دستیابی به توافق برجام در سال2015شاهد بودیم که آژانس پرونده «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‎ای ایران یا همان «مطالعات ادعایی»، موسوم به «PMD» را مختومه کرد. وی اضافه‎کرد: «PMD» یکی از سخت‎ترین و طولانی‎ترین پرونده‌های تاریخ آژانس بود که تغییر معادلات در فضای سیاسی، سبب شد این پرونده نیز به سود جمهوری‎اسلامی ایران مختومه شود؛ این درحالی‎است که در همان مقطع افرادی معتقد بودند این پرونده هیچ‌گاه حل نخواهد شد؛ بنابراین معتقدم اگر ایران بتواند فضای گفت‎وگوهای هسته‎ای را تغییر دهد، رفتار آژانس نیز تغییر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید