• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162885
+
-

نسخه نجات از تب کریمه کنگو

 تب کریمه کنگو چیست و چرا به این عنوان شناخته می‌شود؟ مهرداد حقیقی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، می‌گوید: تب کریمه کنگو نخستین‌بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در منطقه کنگو مشاهده شد و وقتی متوجه شدند که هر دو بیماری، یک منشا دارند و به‌وسیله کنه منتقل می‌شود، نام تب کریمه کنگو را برای آن درنظر گرفتند.
براساس گفته‌های عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این بیماری برای نخستین‌بار در سال ۱۳۷۸ به‌طور رسمی و قطعی در ایران تأیید و شناسایی شد. او می‌گوید تب کریمه کنگو از دام آلوده به انسان منتقل و از انسانی به انسان دیگر قابل سرایت است، این ویروس اگر در بدن دام باشد و آن دام ذبح شود، پس از ۲۴ ساعت بر اثر اسید داخل بدن دام از بین می‌رود. به همین علت است که در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه را پس از ذبح دست‌کم ۲۴ ساعت نگه می‌دارند. پس یکی از توصیه‌های مهم برای پیشگیری از این بیماری، استفاده نکردن از گوشت حیوان تازه ذبح شده است.
مهرداد حقیقی توضیح می‌دهد: متأسفانه در بعضی مناطق بلافاصله پس از اینکه دام ذبح می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روش احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برد. در کشتارگاه‌های صنعتی و مجاز، نظارت‌های بهداشتی وجود دارد و کارکنان برای قطعه‌قطعه کردن گوشت از دستکش، لباس مخصوص و عینک استفاده می‌کنند؛ بنابراین خطر آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو زمانی افزایش می‌یابد که بعضی افراد خارج از کشتارگاه اقدام به ذبح دام می‌کنند. به افراد توصیه می‌کنم با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع این بیماری، در زمان خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.
او به مردم توصیه می‌کند «حتما گوشت خریداری شده را حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگه دارند و سپس مصرف کنند. همچنین از خوردن جگر خام خودداری و پیش از مصرف نیز ۴۸ ساعت آن را در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند.»
عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح می‌دهد: از زمان ورود ویروس تا وقتی علائم اصلی ظاهر می‌شوند معمولا یک تا 5 روز طول می‌کشد و بیشترین دوره کمون ۱۳ روز است؛ ضمن اینکه دمای بسیار بالا در از بین بردن ویروس مؤثر است.
این متخصص بیماری‌های عفونی از فوت میانگین ۳ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری خبر داد که اغلب در فاز سوم ابتلا رخ می‌دهد و عنوان کرد اگر بیماری وارد فاز چهارم یا دوره نقاهت شود، با ادامه مصرف داروها، ضعفش برطرف شده و در طول چند هفته بهبود می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید