• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162844
+
-

منش زندگی از دیدگاه امام‌رئوف

حضرت امام  رضا(ع) فرموده‌اند: بکوشید که زمان‌تان را به 4بخش تقسیم کنید:
1- زمانی برای مناجات با خدا 2-زمانی برای تأمین معاش و کسب روزی 3- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند. 4- ساعتی برای کسب لذت‌های حلال.
با بخش چهارم، توانایی انجام‌دادن سه بخش دیگر را به‌دست می‌آورید. (فقه الرضا علیه‌السلام، ص 337)
همچنین امام‌رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمودند: نزدیک‌ترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش‌رفتار باشد. (صحیفه الامام‌الرضا علیه السلام، ص67) اگر مؤمنی خشمگین شود عصبانیت، وی را از طریق حق بیرون نمی‌برد و اگر شادمانی یابد این خرسندی وی را دچار باطل نمی‌سازد و چون به اقتداری می‌رسد بیشتر از آنچه حق دارد، نمی‌گیرد. (بحارالانوار، جلد 75)
ایشان در احادیثی جداگانه درخصوص اهمیت تامین معاش خانواده فرموده‌اند:‌ کسی که در پی به‌دست آوردن درآمدی برای تأمین معاش عائله‌اش باشد بهتر از مجاهدان در راه خداست. شایسته است مرد بر اهل خانه از لحاظ مخارج زندگی سختگیری نکند تا اینکه آنان مرگ او را از خداوند درخواست نکنند. هر کس به روزی حلال اما کم، خشنود باشد رنجش کمتر و خاندانش در آسایش و آرامش زندگی می‌کنند و خداوند عیوب دنیا و کیفیت رفع آنها را به او می‌آموزد و وی را با سلامتی در بهشت مستقر می‌سازد. (اصول کافی، جلد 8)  امام هشتم درخصوص تلاوت قرآن در خانه و تأثیر آن در شرایط روانی و اقتصادی اهل خانه فرموده‌اند:‌ در خانه‌هایتان برنامه‌ای برای تلاوت قرآن کریم ترتیب دهید به درستی هرگاه در منزلی قرآن خوانده شود امور اهلش سهل و آسان می‌شود و خیر و برکتش بسیارشده و در غیراین صورت اهل خانه در تنگنای فکری و روانی و اقتصادی قرار می‌گیرند. (عده الداعی و النجاح‌الساعی)

این خبر را به اشتراک بگذارید