• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162781
+
-

چشم‎انداز نوین پیش‎روی روابط تهران- دهلی‎نو

امیرعبداللهیان: ترسیم نقشه‎راه همکاری‎های بلندمدت میان 2 کشور، از مهم‌ترین دستورکارهای رایزنی‎ها در سفر به هند خواهد بود

سیاست خارجی
چشم‎انداز نوین پیش‎روی روابط تهران- دهلی‎نو

وزیر امورخارجه   که عصر سه‎شنبه در رأس هیأتی و به‎دعوت همتای هندوستانی خود وارد دهلی‎نو شده بود، دیروز با برخی مقام‎های این کشور دیدار و گفت‎وگو کرد؛ رایزنی‎هایی که دو طرف امیدوارند به ترسیم و نهایی‎کردن نقشه‎راه همکاری‎های بلندمدت تهران و دهلی‎نو بینجامد و چشم‎انداز جدیدی را پیش‎روی تعاملات دوجانبه قرار دهد. به‎گزارش همشهری، نخستین سفر یک مقام دولت سیزدهم (دراین سطح) به هند در شرایطی انجام می‌شود که در روزهای اخیر این کشور شاهد اعتراض‎های گسترده مسلمانان به‎دلیل اظهارات اهانت‎آمیز سخنگوی حزب حاکم علیه مسلمانان در یک برنامه تلویزیونی بوده‎است؛ اظهاراتی که اعتراض کشورهای اسلامی، ازجمله ایران را به‎همراه داشت و سبب شد سفیر هند در تهران به وزارت امورخارجه کشورمان نیز فراخوانده شود. حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود ‌به دهلی‎نو به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: سفر به هند در شرایطی انجام می‌شود که در روزهای اخیر اقدامی خودسرانه دراین کشور ازسوی یکی از افراد حزبی صورت گرفته و به ساحت مقدس پیامبر عظیم‎الشأن اسلام اسائه ادب شده‎است. وی با بیان اینکه از بدو ورود از زبان مقام‎های هند شاهد این گفتار هستیم که این اقدام خودسرانه ازسوی دولت قویا محکوم و مردود اعلام می‌شود، افزود: هند همواره درمسیر همزیستی مسالمت‎آمیز حرکت کرده و همه ادیان در صلح و آرامش زندگی کرده‌اند. مسلمانان نمی‌توانند به‎هیچ‎وجه اسائه ادب به ساحت پیامبر عظیم‎الشأن اسلام را تحمل کنند و درعین‎حال انتظار ما از رهبران هند شنیدن همین جمله بود که همزیستی مسالمت‎آمیز همه ادیان و فرق همان‎گونه که در طول تاریخ در هند شاهد بودیم، در همه مقاطع مورد توجه مسئولان این کشور است و امیدواریم در رایزنی‌هایی که خواهیم داشت، تکرار این جملات را از زبان مقام‎های هند شاهد باشیم.

برنامه‌های سفر
گفت‎وگو با نخست‌وزیر، مشاور امنیت‎ملی و همچنین وزیر امورخارجه هند ازجمله برنامه‌های دیروز امیرعبداللهیان در دهلی‎نو بود و وزیر امورخارجه کشورمان دراین سفر همچنین قرار است از شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز بازدید کند. براساس برنامه‎ریزی‌های انجام شده، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار است درطول اقامت در هند، علاوه‎بر گفت‌وگو با مقام‎های رسمی این کشور، نشست‎ها و دیدارهایی را نیز با علمای مذهبی، مقام‎ها و شخصیت‌های محلی و همچنین تجار و ایرانیان مقیم هند برگزار کند.
اینها درحالی‎است که در شرایط کنونی، روابط دوجانبه ایران و هند وضعیت «بسیار خوبی» دارد و از زمان آغاز به‎کار دولت سیزدهم شاهد گسترش مناسبات همه‎جانبه میان 2کشور، ازجمله در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی بوده‎ایم. ازسوی دیگر براساس توافق‎های انجام شده میان مقام‎های تهران و دهلی‎نو، ترسیم نقشه‎راه همکاری‎های بلندمدت میان 2 کشور یکی از مهم‌ترین دستورکارهای رایزنی‎ها دراین سفر خواهد بود و دوطرف می‎کوشند با نهایی‎کردن این نقشه‎راه، چشم‎انداز نوینی را درپیش‎روی تعاملات دوجانبه ترسیم کنند.

هند، قدرت نوظهور اقتصادی در آسیا
دراین میان موضوع توهین اخیر به ساحت پیامبراسلام(ص) و نقشه راه همکاری آینده 2 کشور از مهم‌ترین محورهای گفت‎وگوی وزیر امورخارجه کشورمان با مشاور امنیت‎ملی هند بود. امیرعبداللهیان با اشاره به دیدارش با این مقام هندی گفت: مقام‎های عالی هند نسبت به توهین به ساحت پیامبراسلام(ص) کاملا متأسف هستند و با فرد خاطی در دستگاه امنیتی برخورد جدی شده‎است.
وی با تأکید بر سازنده بودن گفت‎وگوهای انجام شده با مشاور امنیت‎ملی هند، ادامه داد: در جریان این دیدار نقشه‎راه همکاری‎های آینده 2 کشور بررسی شد.
‌ امیرعبداللهیان عنوان کرد: با توجه به اینکه قرن‎ حاضر و آینده، متعلق به قاره آسیاست و هند به‎عنوان قدرت نوظهور اقتصادی در منطقه ما مطرح است، در زمینه توسعه همه‎جانبه اقتصادی و تجاری به موازات همکاری‎های سیاسی، فرهنگی و امنیتی و بین‎المللی توافق خوبی حاصل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید