• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162726
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ هنر سیر و سفر


تبلیغاتی‌ها پیشنهادهای زیادی برای مقصدهای گوناگون دارند که مخاطبان‌شان را وسوسه می‌کند تا بی‌درنگ کوله‌بارشان را ببندند و تن به سفر بدهند اما بارها پیش آمده وقتی سفری را که آن همه از آن تعریف شده می‌رویم و مقصد را از نزدیک می‌بینیم، مأیوس می‌شویم. علت چیست؟ آلن دوباتن، فیلسوفی که به مسائل روزمره علاقه‌مند است در کتاب «هنر سیر و سفر» به این سؤالات پاسخ می‌دهد. برخلاف تبلیغات صنعت گردشگری، دوباتن به خواننده نمی‌گوید کجا سفر کند و برایش نسخه تجویز نمی‌کند بلکه به او می‌گوید که چطور سفر کند. دوباتن با استفاده از مهارت نویسندگی خود، دانش‌اش از فلسفه و استفاده از هنر، جنبه‌ای عمیق‌تر و دلرباتر از سفر را روایت می‌کند؛ سفری که با سفرهای معمول و مرسوم فرق می‌کند.

  پنجره عقبی

تقریباً هیچ فهرستی از بهترین فیلم‌های دلهره‌آور و روانشناختی در تاریخ سینما بدون «پنجره عقبی»، اثر محبوب آلفرد هیچکاک که به‌عنوان نمونه کامل این ژانر شناخته می‌شود، وجود ندارد. پنجره عقبی درباره یک عکاس ماجراجو با بازی جان استوارت است که به‌خاطر شکستگی پایش در خانه حبس شده و به‌خاطر این مشکل و گرمای بیش از حد هوا به مرز جنون رسیده است. او با دید‌زدن یواشکی همسایه‌هایش که هرکدام شخصیت و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند خود را سرگرم می‌کند؛ او در میان دید‌زدن افراد مختلف، متوجه قتل زن همسایه می‌شود و از اینجا ساختار پیچیده و روانشناختی فیلم آغاز می‌شود. هیچکاک تمام فیلم را از زاویه ساختمان استوارت فیلمبرداری کرده تا زاویه دید یکسانی برای شخصیت اصلی و بیننده ایجاد کند.

  زندگی انیمیشنی

این مستند به کارگردانی راجر راس ویلیامز در سال 2016منتشر شد. این مستند داستان کودکی به نام اون ساسکیند است که از سه‌سالگی به اوتیسم مبتلا می‌شود. این کودک که قدرت تکلم خود را به‌خاطر این بیماری از دست داده بود نمی‌توانست با دیگران ارتباط چندانی برقرار کند، ولی ارتباط خوبی با انیمیشن‌ها دارد. مستند «زندگی انیمیشنی» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد. این مستند با حضور بازیگرانی مانند گیلبرت گوتفرید و ران ساسکیند به یکی از بهترین مستندهای روانشناسی تبدیل شده. مستندهای روانشناسی به بررسی و مطالعه فرایندهای ذهنی و روانی مانند شخصیت، درک، انگیزه، هوش و هر فرایند ذهنی و همچنین بیماری و اختلالات روانی دیگر می‌پردازد. با تماشای چنین مستندهایی، درک بهتری از بیماری‌های روان‌شناختی خواهید داشت.

  شوروی ضد‌شوروی

کتاب شوروی ضد‌شوروی نوشته ولادیمیر واینوویچ، نویسنده تاجیکستانی و صرب‌تبار با ترجمه بیژن اشتری در نشر ثالث به چاپ رسیده است. نویسنده که بخش زیادی از زندگی‌اش را صرف مبارزه با رژیم شوروی کرده این کتاب را در تبعید نوشته است. شوروی ضد‌شوروی مثل دیگر آثار واینوویچ درونمایه طنز دارد و نیش قلم نویسنده متوجه کلیت نظام شوروی است. بوروکرات‌های بی‌سواد حزبی، امنیه‌چی‌های خشن و نادان، نویسندگان مرعوب و مزدور و مردم عادی ازجمله شخصیت‌های اصلی در کتاب واینوویچ هستند. او با قلم روان و نثری ساده و دلنشین، نقطه‌ضعف‌های رژیمی را آشکار می‌کند که ادعای نجات بشر و خلق جامعه بی‌طبقه را داشت. خواندن کتاب شوروی علیه شوروی را به طرفداران طنز انتقادی پیشنهاد شده است.

  تروآ

این فیلم جزو بهترین فیلم‌های تاریخی محسوب می‌شود که براساس داستانی به همین نام از کتاب حماسی «ایلیاد» اثر هومر، شاعر و داستانسرای یونان ساخته شده است. تروآ بعد از آنکه در سال 2004اکران شد مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نمرات خوبی را از سوی آنها دریافت کرد. منتقدان، این فیلم را به‌دلیل صحنه‌های مبارزه‌ای جذاب، بازی عالی گروه بازیگری به‌خصوص بازی برد پیت و‌ شان بین و کارگردانی فوق‌العاده مورد تحسین قرار دادند. فیلم تروآ به موفقیت تجاری عظیمی نیز دست پیدا کرد و موفق شد توجه مخاطبان زیادی را جلب کند. این فیلم که با بودجه 175میلیون دلاری تولید شده بود، حدود 497میلیون دلار در گیشه فروخت که یک موفقیت بزرگ برای «ولفگانگ پترسن» کارگردان آلمانی سینمای هالیوود به شمار می‌رفت.

  امپراتوری تزارها

مستندساز و مورخ بریتانیایی لوسی ورسلی به روسیه سفر می‌کند تا در مورد جنجالی‌ترین سلسله این سرزمین که بیش از 300سال حکومت می‌کردند تحقیق کند؛ داستانی در مورد سلسله رومانوف‌ها که دارای نکات جالبی است. رومانوف‌ها یک دودمان اشرافی قدرتمند در روسیه بودند که پس از سلسله «روریک» قدرت را در دست گرفتند. آنها از سال 1613تا 1917میلادی بر روسیه حکومت کردند. انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ میلادی سبب شد که آخرین پادشاه دودمان رومانو‌ف‌ها مجبور به کناره‌گیری از قدرت شود و این یعنی پایان سلطه 300ساله آنها بر روسیه. مستند امپراتوری تزارها در 3قسمت 55دقیقه تهیه و به زبان فارسی دوبله شده است. تماشای این مستند تاریخی را به کسانی که به مطالعه درباره فراز و فرودهای تاریخ کشور روسیه علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم.

  همه‌چیز یا هیچ‌چیز


این مستند که به گواه منتقدان، با بالاترین کیفیت و با حضور ستاره‌های تیم فوتبال منچسترسیتی ساخته شده یک اثر ماندگار در زمینه ساخت مستندهای ورزشی است. نکته جالب در مستند «همه‌چیز یا هیچ‌چیز» این است که بیننده در هر قسمت وارد زندگی شخصی یک یا دو بازیکن منچسترسیتی می‌شود و با جزئیات زندگی ستاره‌هایی مثل سرخیو آگوئرو، برناردو سیلوا و سایر بازیکنان آشنا خواهد شد. در این مستند خواهید دید که پپ گواردیولا، چگونه نقش پررنگی در موفقیت‌های این تیم ایفا می‌کند و این مربی نابغه چگونه رکورد بیشترین امتیاز، بیشترین پیروزی و بیشترین گل زده تاریخ لیگ برتر انگلستان در یک فصل را ثبت کرد. تماشای این مستند آن هم چند روز بعد از قهرمانی منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس خالی از لطف نخواهد بود.

  وان فوتبال

یکی از نرم افزارهای تخصصی فوتبال «وان فوتبال» نام دارد که در سال 2008توسط آلمانی‌ها طراحی شد. این اپلیکیشن کاملاً فوتبالی، تقویم و ساعت بازی‌ها، اخبار مختلف و همه امکاناتی که سایر برنامه‌های فوتبالی در اختیار شما قرار می‌دهد را دارد، با این تفاوت که در زمینه انتشار خبرهای فوتبالی بسیار سریع‌تر و جامع‌ترعمل می‌کند. بنابراین اگر دنبال اخبار فوری هستید و نمی‌خواهید کوچک‌ترین خبرهای فوتبالی را از دست بدهید این اپلیکیشن به شما کمک خواهد کرد. متأسفانه بخش ویدئوهای وان فوتبال مثل سایر اپلیکیشن‌ها با ‌آی پی ایران در دسترس نیست اما با آی‌پی دیگر کشورها می‌توانید از امکانات این برنامه استفاده کنید. وان فوتبال، آمار و اخبار 200لیگ به 12زبان مختلف را توسط اتاق خبر واقع در برلین پوشش می‌دهد.

  آمادگی بدنی در فوتبال

این کتاب را «جوزف لاکس باچر» از استادان صاحب نام فوتبال نوشته و توسط ابراهیم علی دوست و علی‌اصغر گودرزی در ایران ترجمه شده است. کتاب آمادگی بدنی در فوتبال شامل مطالب مهم و کاربردی در زمینه آماده‌سازی بازیکنان فوتبال برای حضور در مسابقات است. یکی از ویژگی‌های کتاب آمادگی بدنی در فوتبال که آن را از سایر کتاب‌های فوتبالی متمایز می‌کند این است که در بحث آماده‌سازی و ارائه تمرینات، نکته‌های مهمی مثل تمرینات استقامتی، قدرتی، انعطاف‌پذیری، چابکی و حتی تغذیه ورزشکاران مورد توجه قرار گرفته و نویسنده قبل از ارائه تمرینات، اصول و مبانی علمی آنها را مورد واکاوی قرار داده است. مترجم‌ها تلاش کرده‌اند این کتاب را به ساده‌ترین شکل ممکن برای مخاطبان ایرانی ترجمه کنند و در دسترس آنها قرار بدهند.

  آرامستان لهستانی‌ها

«آرامستان لهستانی‌ها»، رمانی تاریخی- عاشقانه درباره هجوم هیتلر به لهستان و اشغال آن به وسیله نیروهای شوروی است؛ داستانی از رنج‌ها و سختی‌های اسیران لهستانی در روزگار اسارت و ورودشان به ایران به‌ویژه شرح زندگی و لحظه‌های تلخ و شیرین آنها در اهواز دوره جنگ جهانی دوم. خاطرات بانو «هلنا ایرنا استلماخ» از آخرین بازماندگان مهاجر جنگ جهانی دوم، جان‌مایه نوشتن این رمان است. کتاب را نشر برسم در 108صفحه منتشر کرده. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «کنار آرامگاهی نشسته بود و چشم دوخته به عکس نصب شده در محفظه‌ای فلزی با دریچه‌ای شیشه‌ای. آنگونه که نشسته بود و چشم به عکس داشت حسرت به یاد می‌آورد، اندوه و تأسف را. در عکس پیرزنی بود کلاه به سر با لباس معمولی، در کنار آن عکس یک پسر بود پسری حدود دوازده ساله.»

  پیانیست

حتی اگر درباره فیلم‌های لهستانی اطلاعات زیادی نداشته باشید، حتماً اسم فیلم «پیانیست» را شنیده‌اید. پیانیست از بهترین فیلم‌های کشور لهستان در رابطه با جنگ جهانی محسوب می‌شود. این فیلم بر مبنای زندگی پیانیست یهودی لهستانی، ولادیسلاو اشپیلمان ساخته شده. داستان فیلم برگرفته از کتاب اتوبیوگرافی مرگ یک شهر است. این فیلم لهستانی با موضوع جنگ جهانی، جنگ جهانی دوم و حمله آلمان به لهستان و واقعه تلخ هولوکاست در سال‌های 1939تا 1945را روایت می‌کند. پیانیست به ما نشان می‌دهد که مشکلات جنگ چگونه خانواده اشپیلمان و خانواده‌های دیگر را وادار به ترک خانه‌های خود کرده. نجات باورنکردنی اشپیلمان از جنگ با پنهان شدن در ویرانه‌های ورشو و اتفاقات دیگری که در این مسیر برای او رخ می‌دهد، شما را وادار می‌کند تا این روایت تأثیرگذار را دنبال کنید.

  فصل زندگی

«فصل زندگی» روایتگر ماجرای مهاجرت لهستانی‌ها به ایران است که در سال‌های جنگ جهانی دوم روی داد و با وجود بی‌طرفی ایران، مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای ایران به همراه داشت. طی سال‌های 1320الی 1323خورشیدی بیش از 150هزار نفر از لهستانی‌ها برای مهاجرت به فلسطین و آفریقا، از کشور اتحاد جماهیر شوروی وارد خاک ایران شدند. در آن زمان ایران خود با قحطی و کمبود مواد غذایی، نابه‌سامانی سیاسی و اقتصادی در اثر اشغال کشور و... مواجه بود. با وجود این ایرانیان با وجود مشکلاتی که داشتند از مهمان‌نوازی دریغ نکردند. فصل زندگی تولید شبکه مستند است و روایت جالبی از روزهای ورود مهاجران لهستانی به ایران به نمایش می‌گذارد.

  مستند آشپزی در طبیعت (زندگی روستایی آذربایجان)

مستند «آشپزی در طبیعت» یا همان زندگی روستایی آذربایجان توسط زن و شوهری از اهالی کشور آذربایجان در 60قسمت ساخته شده است. این زوج آذربایجانی در این مستند در کنار نمایش زندگی روزمره خود، به آموزش غذاهای سنتی کشورشان و غذاهای ساده روستایی این خطه با استفاده از محصولات ارگانیک و تازه می‌پردازند. مستند آشپزی در طبیعت این امکان را برای بینندگان فراهم می‌کند تا آنها علاوه بر دیدن و یادگیری انواع غذاهای خوشمزه با نحوه زندگی روستانشین‌ها نیز آشنا شوند و از طبیعت زیبایی که در این مستند مشاهده می‌کنند لذت ببرند. بنابراین برای اینکه با غذاهای آذربایجانی آشنا شوید و کمی از زندگی شهری فاصله بگیرید این مستند زیبا را از دست ندهید.

  فیلم جولی و جولیا 
(Julie and Julia)

«جولی و جولیا» فیلمی کمدی درام است که در سال 2009و به کارگردانی «نورا افرون» ساخته شد. این فیلم روایتگر یک داستان واقعی و محصول کشور آمریکاست. در فیلم «جولی و جولیا» شاهد 2داستان متفاوت هستیم که یکی در دهه 40میلادی و دیگری در سال 2002اتفاق می‌افتد. در این داستان، ما با 2شخصیت زن همراه می‌شویم که هر دو با آشپزی راه درست زندگی‌شان را پیدا می‌کنند و از این طریق نه‌تنها به افراد زیادی کمک می‌کنند بلکه خودشان هم مشهور شده و به ثروت زیادی می‌رسند. در این فیلم «مریل استریپ»، بازیگر نقش جولی چایلد است و «امی آدامز» هم نقش جولی پاول را ایفا می‌کند.

  کتاب هزار و یک نکته خانه‌داری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارهای روزمره، انجام کارهای خانه و به‌اصطلاح پرداختن به امر خانه‌داری است؛ کارهایی که اگرچه به ظاهر ساده می‌آیند اما نکات ریز و درشت بسیاری را در دل خود جای داده‌اند که دانستن آنها خالی از لطف نیست. بنابراین مطالعه یک کتاب جامع در این حوزه می‌تواند ما را با این نکات آشنا کند. کتاب «هزار و یک نکته خانه‌داری» نوشته سیده محبوبه حسینی و آدینه کبرایی یکی از این کتاب‌ها در حوزه خانه‌د‌اری است که در سال 1398به نگارش درآمده است. این کتاب با ارائه نکات ساده و جالب خانه‌داری به شما یاد می‌دهد که چگونه پوشاک و وسایل خانه خود را تمیز کنید و به آشپزی بپردازید.

  500 نکته کاربردی از...

کتاب «500نکته کاربردی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی»، می‌تواند در روزگار مدرن ما، کمک زیادی به کسب‌وکار شما داشته باشد. امروزه بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی، هم بازاریابی و هم فروش و عرضه محصولات و هم برندینگ، به غایت سخت خواهد شد. اما ماجرا هم چنین نیست که بدون هیچ برنامه‌ای وارد این حوزه بشوید؛ چرا که در این صورت نه‌تنها هیچ سودی نخواهید برد، چه بسا با شکست هم روبه‌رو بشوید. مهم‌ترین نکته این است که یک یا دو شبکه اجتماعی مناسب با رویکرد کسب‌وکارتان را انتخاب کنید و بعد در آنها عالی ظاهر شوید. اگر بخواهید در همه شبکه‌ها حضور پیدا کنید، شاید حضورتان ضعیف شود. کتاب را اندرو مکارتی نگارش کرده و توسط نشر برایند نیز نشر یافته.

  صفر تا صد

اگر دوست دارید از ماجرای تولید کالاهای ایرانی خبردار شوید، در جریان باشید که فصل دوم مستندهای «صفر تا صد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود سلطانی ارج نیز توسط شبکه مستند تولید شده است. کارگردان این مستندهای 13قسمتی درباره فرایند کار می‌گوید: «صفر تا صد آنچنان که از اسمش پیداست مراحل تولید یک محصول ایرانی را از آغاز تا پایان نشان می‌دهد و در فصل دوم مراحل تولید آیینه و میز دکوری، بیسکوییت، درب و پنجره دوجداره، جعبه کتاب، دستمال کاغذی، سوسیس و کالباس، شکلات، شیرآلات، صندلی اداری، قابلمه روحی، لیوان سرامیکی، ماهیتابه نچسب و ماءالشعیر را به تصویر کشیدیم.» اگر هم علاقه‌مند به کسب‌وکار هستید که تماشای این مستندها می‌تواند شما را با زیر و بم این حوزه‌ها کاملا آشنا کند.

  10صبح

اگر دوست دارید که وقت‌های مرده خودتان را به شنیدن پادکست اختصاص بدهید، چرا به پادکست 10صبح فکر نمی‌کنید؟ این پادکست در خرداد‌ماه 1396متولد شده و توسط میثم زرگرپور و امید اخوان تولید می‌شود. هرقسمت از این پادکست، در قالب یک گپ و گفت بداهه، سعی شده تجربه همکاری با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متعدد با مخاطبان به اشتراک گذاشته شود. همچنین به‌گفته تولیدکنندگان این پادکست، «موضوعات مختلف مرتبط با راه‌اندازی، مدیریت و توسعه کسب‌وکار (از مدل کسب‌وکار گرفته تا رشد، تأمین مالی و جذب سرمایه)» نیز ارائه می‌شود که می‌تواند برای علاقه‌مندان این حوزه کارگشا باشد. مصاحبه‌ با ایجادکنندگان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های برتر نیز یک پای شنیدنی و ثابت این پادکست‌هاست.

   گردشگری و مهماندار

کتاب‌های زیادی در زمینه گردشگری و توسعه زیرساخت این صنعت نوشته شده و افراد بسیاری تجربه‌ها و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار داده‌اند تا بلکه سهمی هرچند کم در پیشبرد این صنعت داشته باشند. کتاب گردشگری و مهماندار در این زمینه اطلاعات ارزشمندی برای علاقه‌مندان به این حوزه دارد. این کتاب در برگیرنده غالب اصطلاحات و واژگان بخش‌های پنجگانه مرتبط با صنعت گردشگری (بخش‌های ترابری و حمل‌ونقل، اقامتگاه‌ها و اماکن پذیرایی، جاذبه‌ها اعم از طبیعی و تاریخی، سفرسازان و سازمان‌های مدیریتی و بازاریابی مقصد) است و تلاش شده تا مطالب به‌صورت توصیفی باشد و جنبه آموزشی آن برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با این صنعت، باستان‌شناسی، مترجمان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری را هم دربرداشته باشد.

   پیش از طلوع

برخی از فیلم‌ها در تاریخ ماندگار می‌شوند. همیشه عوامل زیادی لازم است تا یک فیلم از لحظه‌ای که می‌خواهد نوشته شود تا روزی که جلوی چشمان بیننده قرار بگیرد درست و منطقی یک روند را طی کند و مورد استقبال قرار بگیرد. این فیلم که داستانی بسیار عاشقانه و لطیف دارد، مخاطب خود را با نظریات فلسفی-عاشقانه دو بازیگر درگیر می‌کند، به‌طوری که دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها بیشتر از هر چیز دیگر توجه‌ها را به‌خود جلب می‌کنند. فیلم «پیش از طلوع» که در سال 1995ساخته شده، روایت داستان جذابی در یک روز زیبا در شهر وین است که در آن می‌توان زیبایی‌های این شهر را به خوبی دید. هنرنمایی بازیگران باعث شده تا فیلم‌های پیش از غروب و پس از نیمه شب هم پس از آن ساخته شوند.

   آتشکده ورهرام ایزد

آتشکده ورهرام ایزد فقط مخصوص به تهران نیست و در شهرهای بسیاری نظیر یزد، اردکان، کرج و کرمان آتشکده‌ای به همین نام وجود دارد. در آیین زرتشتی هر روز از‌ماه نامی مشخص دارد و روز بیستم هر‌ماه که نامش با نام آن‌ماه یکی می‌شود، ورهرام خوانده می‌شود و روز جشن در آیین زرتشتی است. آتشکده ورهرام ایزد تهران، خانه‌ای مسکونی بود که به عبادتگاه تبدیل شد و ظاهر اینجا فرقی با خانه‌های مسکونی قدیمی ندارد. این خانه متعلق به هرمزدیار بهمن ورهرامیان بود که تصمیم گرفت به نیایشگاهی برای هم‌محله‌ای‌ها تبدیلش کند و در سال ۱۲۸۴ یزدگردی، آیینی دینی در آن برگزار شد و رسماً به نیایشگاه زرتشتیان تبدیل شد. این نیایشگاه براثر اذیت و آزار زرتشتیان توسط قاجار مهم شده رونق یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید