• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162725
+
-

آشنایی با زندگی و شخصیت مردی که رؤیای کودکی‌اش را تحقق بخشید

کارل بنز پدر خودروسازی جهان

کارل بنز پدر خودروسازی جهان

در دنیای خودروها، چند برند افسانه‌ای هستند که سال‌هاست توانسته‌اند نه ‌تنها خود را از آسیب‌های بحران‌های اقتصادی نجات دهند، بلکه به جایگاهی دست‌نیافتنی بین محبوب‌ترین خودروها دست پیدا کنند. بدون شک بنز یکی از مهم‌ترین برندهای خودروی دنیاست که نامش را از کارل بنز گرفته؛ مردی که به پدر خودروسازی جهان معروف است و با تلاش و خستگی‌ناپذیری، توانست مهم‌ترین رؤیای کودکی خود را محقق کند. زندگی و شخصیت او جالب است.

خاطره موتورها و لکوموتیوها
کارل، تک‌فرزند یک خانواد آلمانی بود. پدر کارل، لوکوموتیوران بود و در اثر یک حادثه قطار، زمانی که فرزندش فقط 2سال داشت از دنیا رفت. از دست دادن پدر در کودکی، یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی کارل بوده است. شاید بتوان دست به آچار بودن کارل را میراثی به‌حساب آورد که از پدرش به او رسیده است. مادر کارل، یعنی ژوزفین، نخستین و مهم‌ترین فردی است که مسیر زندگی او را از یک مرد فقیر به پدر خودروسازی جهان تغییر داد. ژوزفین آدمی نبود که به این راحتی‌ها تسلیم شود. این نکته را می‌توان از تلاش او برای تحصیل یگانه فرزندش حتی در بدترین وضعیت مالی فهمید. او برای اینکه کارل در بهترین مدرسه‌ها درس بخواند و آینده‌اش را بسازد زحمت زیادی کشید. کارل نیز در عوض تلاش‌های مادرش به او ثابت کرد که به پیشرفت و تلاش، علاقه بسیار زیادی دارد. کاندیدای بعدی، پدر کارل است. شاید پدرش حضور پررنگی در زندگی‌اش نداشت اما یاد و خاطره او مدام کارل را به سمت موتورها، لکوموتیوها و ساخت خودرو سوق می‌داد. بنز همیشه پدر خود را تحسین می‌کرد.

کودکی بااستعداد
دوران تحصیل کارل با ورود به یک مدرسه محلی در زادگاهش یعنی کالسروهه، آغاز شد. در همین مدرسه بود که معلم‌ها متوجه استعداد کارل شدند و مقدمات تحصیل او را در مدرسه علمی فراهم کردند. زمان گذشت و کارل به سن 15سالگی رسید. در این زمان بود که با قبولی در رشته مکانیک دانشگاه «پلی‌تکنیک کالسروهه» یک‌بار دیگر مادرش را خوشحال کرد. بنز، در طول دوران تحصیلش به تخصص‌هایی مانند «مهندسی لکوموتیو» و «قفل‌سازی» علاقه نشان داد. دوران تحصیلات آکادمیک بنز، 4سال به طول انجامید و او خیلی زودتر از سایر هم‌سن‌و‌سالانش، زمانی که تنها 19سال سن داشت از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. کارل بنز در مورد تحصیلاتش در کالسروهه می‌گوید: «چیزهایی که آرزو کردم و تمام چیزهایی که ساختم، ریشه‌هایی دارند که به این مکان بازمی‌گردند».

سختکوش و امیدوار
او کارهای زیادی را امتحان کرد. از استخدام به‌عنوان کمک مکانیک در کارخانه فنی کالسروهه و کار به‌عنوان نقشه‌کش و مهندس طراح در شرکت «مسرزشوایزر» گرفته تا مشغول شدن در یک شرکت پل‌سازی در «فورتسهایم» هیچ‌یک نتوانستند توجه کارل را به‌خود جذب کنند. ماجرای تغییر شغل‌های مختلف او 7سال به طول انجامید تا اینکه بالاخره در سن 27سالگی تصمیم گرفت به ندای قلبش گوش داد و به سمت کارآفرینی، یک تغییر جهت اساسی بدهد. کارآفرینی کارل با راه‌اندازی یک کارگاه مکانیکی در مانهایم شروع شد. کارگاه او در زمینه‌های مختلفی مانند عرضه مواداولیه برای ساخت و تولید محصولات صنعتی فعالیت می‌کرد. او این کارگاه را با کمک شریک تجاری‌اش اوت ریتر به راه انداخت. برخلاف تصور کارل، همکاری با ریتر برایش گران تمام شد. او با کمک سرمایه‌ای که به واسطه جهیزیه همسرش مهیا شده بود، سهم ریتر را خرید و کنترل اوضاع را در دست گرفت. بعد از این ماجرا کارل شروع به طراحی موتور دو‌زمانه کرد و توانست با وجود سختی‌هایی که پیش رویش بود طراحی این موتور را تکمیل کند و آن را به ثبت برساند. سختکوشی و ناامید نشدن در موقع شکست، ویژگی پررنگ شخصیت کارل بنز بود که باعث شد او در مراحل مختلف زندگی، بارها از نو تلاش کند و تا رسیدن به نتیجه دلخواه، دست از ادامه دادن به راهش برندارد.

سفر ماجراجویانه و همدلی همسرانه
شاید بتوان علاقه بنز به دوچرخه را یکی از الهامات درونی او درنظر گرفت. چون از طرفی، او به‌علت همین علاقه بود که به کارگاه تعمیر دوچرخه در مانهایم رفت، شرکت دوم خود را ثبت کرد و حتی در طراحی‌های بعدی خود از اصول اولیه مکانیک دوچرخه برای ساخت اتومبیل استفاده کرد. ترکیب دوچرخه و موتور گازی به ساخت خودرویی با موتور 4زمانه و سیستم کنترلی شبیه به دوچرخه منجر شد. کارل بنز به‌خاطر طراحی همین اتومبیل، عنوان پدر خودروسازی جهان را از آن خود کرد! فروش اتومبیل‌ها کم بود و کارل بنز چون نتوانسته بود برای اختراع خودش به درستی بازاریابی کند احساس شکست می‌کرد. در این هنگام بود که همسرش «برتا بنز» تصمیم گرفت با انجام یک سفر ماجراجویانه به همسرش کمک کند. کارل بنز بعدها در خاطرات خود نوشت: «تنها یک نفر با من در کشتی کوچک زندگی باقی ماند، هنگامی که به‌نظر می‌رسید در حال غرق شدن است. او همسرم بود. او شجاعانه و قاطعانه بادبان‌های جدیدی از امید برافراشت». اکنون، مسیر مسافرت خانوادگی برتا بنز به مسیری تاریخی تبدیل شده است. مردم آلمان، هر سال برای یادبود این سفر، جشنواره خاصی با موضوع مسابقه ماشین‌های قدیمی برگزار می‌کنند. مخترع نخستین خودروی تجاری تاریخ، در سال 1929در منزل شخصی خود در لادنبرگ از دنیا رفت. هنگام مرگ، کارل بنز 84سال داشت و به‌علت ابتلا به بیماری برونشیت جانش را از دست داد. برتا بنز تا موقع مرگش، در همان خانه زندگی کرد. دیگر اعضای خانواده به‌مدت 30سال دیگر نیز در همان خانه سکونت داشتند که امروزه، خانه او به‌عنوان مکانی تاریخی شناخته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید