اشتغالزایی با یک ایده نوآورانه
با شکلگیری یک استارتآپ در حوزه تولید محتوای بصری، بخشی از جوانان به درآمدزایی رسیدهاند
عمادالدین قاسمیپناه - روزنامهنگار
استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان با یک ایده، کار خود را در حوزههای مختلف آغاز میکنند. با پرورش این ایده و حمایت شتابدهندههای مالی پس از مدتی آنها تبدیل به کسبوکارهایی میشوند که علاوه بر خلق ارزش، برای بخش قابل توجهی از فعالان آن حوزه اشتغالزایی میکنند. همچنین خدماتگیرندگان آنها هم در مقایسه با روشهای سنتی از رضایت بیشتری برخوردار خواهند شد. حالا تعدادی از جوانان کشور با پرورش یک ایده در حوزه تولید محتوای بصری، پلتفرمی را طراحی کردهاند که 2گروه عمده از منافع آن بهرهمند میشوند. گروه اول شامل تولیدکنندگان محتوای بصری است و گروه دیگر افراد، کسبوکارها و شرکتهایی هستند که نیاز به خدمات عکاسی، تصویربرداری، ساخت تیزر و مواردی از این دست دارند. اجرایی شدن این ایده باعث شده که هر دو گروه ضمن رضایت از کار برای پرداخت هزینهها نگرانی نداشته باشند.
نیاز بازار و خلق یک ایده
امیرحسین محمدزاده، مدیرعامل این استارتآپ در گفتوگو با همشهری از راهاندازی پلتفرمی سخن میگوید که عکاسان، فیلمبرداران، تدوینگران، ادیتورها و بهطور کلی عوامل تولید محتوای تصویری در یک سو و کسانی که به این خدمات(عکاسی، تیزر، موشنگرافی) نیاز دارند در سوی دیگر قرار دارند.
محمدزاده با اشاره به اینکه خدماتدهندگان نمونه کار و قیمتها را ارائه میدهند میگوید: خدماتگیرندگان هم با مشاهده آثار ارائهدهندگان خدمات، میتوانند یکی از این افراد را برای کار خود انتخاب کنند و سفارش بدهند.
بهگفته او «این استارتآپ از یک ایده در دانشگاه شروع شد. ما بعضی از دوستان را میدیدیم که در دانشگاه از دانشجویان عکس میگرفتند و بهای آن را دریافت میکردند. به همینخاطر به این فکر افتادم که میتوانیم چیزی شبیه به تاکسیهای اینترنتی در حوزه عکس و تصویربرداری داشته باشیم».
مدیرعامل این استارتآپ به مطرح کردن این ایده در یکی از خانههای نوآوری بهعنوان شتابدهنده(accelerator) اشاره میکند که مورد حمایت سرمایهگذار قرار گرفت.
محمدزاده همچنین از تحلیل بازار و نیازسنجی و تنوع کاری که مشتریان نیاز دارند میگوید و نتیجه آن را اینگونه توصیف میکند: «به این نتیجه رسیدیم که مشتری حاضر است هزینه بیشتری متحمل شود اما کیفیت بالایی دریافت کند. این اتفاق باعث شد که ما از ایده اولیه که در لحظه عکاس در محل عکاسی حاضر شود، فاصله بگیریم.»
او با اشاره به اینکه به این ترتیب تصمیم گرفتیم ارزشی را خلق کنیم که بازار به آن نیاز دارد، ادامه میدهد: «در این بازار لازم بود که به موضوع حق انتخاب توجه کنیم. بنابراین باید خدماتدهندگان و قیمت کارشان مشخص باشد تا خدمت گیرنده، عکاسی را انتخاب کند که با سلیقهاش منطبق باشد.»
بنیانگذار این استارتآپ همچنین یادآوری میکند که «پیش از این اگر کسی نیاز به خدمات تصویربرداری داشت باید به چندین استودیو و آتلیه مراجعه میکرد و نمونه کارهای آنها را میدید که بسیار زمانبر بود. ضمن اینکه عموما پورسانت استودیوها و آتلیهها هم به هزینههای عکاسی و فیلمبرداری اضافه میشد».
محمدزاده با اشاره به اینکه این ایده باعث شد که ما بتوانیم در نقش استودیو و آتلیه ظاهر شویم و خدمت گیرنده را مستقیما به خدمتدهنده وصل کنیم، میگوید: «از آنجا که تعداد پروژهها زیاد است، پورسانت ما بسیار پایینتر خواهد بود و نتیجه کار هم به صرفهتر است.»
ارزش حق انتخاب و مشاوره
مدیرعامل این استارتآپ مهمترین اتفاق در این پلتفرم را حق انتخاب شخص عکاس و سبک عکاس میداند. بهگفته محمدزاده «علاوه بر این، به جز افراد، کسبوکارها بخش دیگری از جامعه هدف ما هستند، که نیاز به محتوای بصری(تیزر و عکاسی صنعتی و شرکتی) در حوزه تجارت اجتماعی(social commerce) دارند».
او به خدمت دیگری از طرف این پلتفرم اشاره میکند و با تأکید بر اینکه مشتریان متفاوت هستند و برای بعضی هزینه و برای برخی دیگر کیفیت اولویت دارد، میگوید: «این خدمت جدید به این شکل است که ما بخشی را در پلتفرم درنظر گرفتهایم که به آنها در مورد نوع محتوا مشورت میدهیم و این کار پیش از تولید محتوا انجام میگیرد.»
بهگفته محمدزاده «درواقع ما بهگونهای به آنها مشورت میدهیم و محتوایی را برای آنها تولید میکنیم که آنها بتوانند متناسب با سناریوی خود رشد کنند». او در توضیح این خدمت میگوید: «کسبوکارها وارد این پلتفرم میشوند و این مسئله را مطرح میکنند که چه نوع محتوایی را بسازند تا مناسب کار آنها باشد. اگر بهعنوان مثال، کسی جوراب فروشی دارد ما در مورد نوع محتوای مناسب با فروش جوراب به او مشورت میدهیم. پس از این مشورت هم آنها اگر تمایل داشته باشند میتوانند از خدمات ما استفاده کنند.»
موانع پیش رو
مدیرعامل این استارتآپ مهمترین چالش این استارتآپ را در ابتدا یافتن و حفظ منابع انسانی عنوان میکند و از تلاش تیم این استارتآپ برای راضی نگه داشتن هر دو طرف(مجری و کارفرما) میگوید.
محمدزاده بعضی از مشکلات را هم مربوط به نداشتن تجربه برای «پلتفرم بودن» میداند.
بهگفته او «بهعنوان مثال، یکبار یکی از خدماتدهندگان در میانه کار دست از ادامه فعالیت کشید، درحالیکه ما به خدمت گیرنده یا کارفرما متعهد بودیم. بنابراین به ناچار هزینه کردیم تا ارائه خدمت به کارفرما به بهترین نحو به پایان برسد».
محمدزاده همچنین میگوید: «یکی دیگر از چالشهای اول کار این بود که ما بر دریافت هزینه کم و ارائه خدمت با کیفیت تمرکز کرده بودیم و به همینخاطر، افراد آماتور به جمع ما اضافه میشدند و این در حالی بود که کارفرماها انتظار بالایی داشتند. این اتفاقها باعث میشد که ما استراتژی خود را تغییر دهیم تا درنهایت به جایی رسیدیم که اکنون هستیم.»
دیده شدن تولیدکنندگان محتوای بصری
بنیانگذار این استارتآپ این پلتفرم را همچنین جایی برای عرضه مهارتهای تولیدکنندگان محتوای بصری میداند.
محمدزاده میگوید: «کارفرمایان با مراجعه به پکیجهای ارائهدهندگان خدمات با یک فضای رقابتی مواجه میشوند و در این میان، تولیدکنندگان محتوا به شکلی مناسب دیده میشوند. همچنین کارفرمایان به عکاسان و تصویربرداران امتیاز میدهند و این امتیاز در رزومه آنها ثبت میشود. به این ترتیب، اکنون فضایی ایجاد شده که هم به نفع خدماتدهندگان و هم خدمات گیرندگان است.»
رفع مشکل پرداخت هزینه مدیرعامل این استارتآپ یکی از مشکلاتی است که ارائهدهندگان خدمات با آن روبهرو بودند را نبود یک تضمین واقعی برای دریافت حقالزحمه عنوان میکند.
محمدزاده با اشاره به اینکه پلتفرم ما این مشکل را به این شکل حل کرده که هزینه پروژه در ابتدای کار از کارفرما دریافت و بهصورت امانت پیش ما نگهداری میشود، ادامه میدهد: «پس از آنکه مجری کار خود را به نحو احسن انجام داد، پول بدون هیچ مشکلی بهحساب او واریز میشود. بنابراین هیچیک از طرفین نگران پول خود نخواهند بود.»