گردشگری خلاق و معرفی نوآورانه
محمدرضا پارسیان*
طی سالهای اخیر توجه شهروندان به گردشگری و گذران اوقات فراغت با خانواده و اطرافیان بیشتر از گذشته شده است و گذران اوقات فراغت، تنها حول محور سفر شهربهشهر یا کشوربهکشور نمیچرخد و میتواند به سفر درونشهری یکروزه و چندساعته نیز خلاصه شود. بنابراین تنوع در انواع گردشگری موجب شده تا رقابت در کسبوکارهای گردشگری در مسیر توسعه روزافزون باشد و فعالان این حوزه در تلاش هستند تا مخاطبهای بیشتری را به سمت جاذبههای گردشگری خود جذب کنند. در اینجاست که روابطعمومی میتواند بهعنوان یک حوزه قدرتمند در جذب گردشگر و معرفی جاذبههای گردشگری اثرگذار باشد و توانایی خود را آنطور که باید به معرض نمایش بگذارد و در رقابت موجود در این زمینه موفق عمل کند. روابطعمومی یک رابط قوی، منسجم و پایدار محسوب میشود که میتواند بین شهروندان و محل ارائه خدمات ازجمله خدمات گردشگری پیوند مناسب ایجاد کند. از اینرو نیز در یک تعریف کلی آمده است؛ روابطعمومی(PR) به مجموعهای از تکنیکها گفته میشود که بر نحوه ارائه اطلاعات درباره یک فرد یا شرکت به مردم و بهویژه رسانهها متمرکز است و اهداف اصلی روابطعمومی انتشار اخبار و رویدادهای مهم، حفظ تصویر برند و ایجاد نگرش مثبت درباره آن کسبوکار است. با توجه به همین تعریف کلی متوجه خواهید شد که روابطعمومی در کسبوکار گردشگری و ایجاد یک درآمد پایدار تا چه میزان تأثیرگذار خواهد بود. در این بین، با توجه به توسعه کسبوکارهای اینترنتی از یکسو و گسترش فضاهای مجازی و اجتماعی از سوی دیگر، بهرهگیری روابطعمومیها از روشهای نوآورانه برای معرفی یا ایجاد ظرفیتهای گردشگری خلاق، اهمیت فراوانی دارد. تحقیقات نشان داده است گردشگری یکی از ارکان مهم اقتصادی در بسیاری از شهرهاست که نقش عمدهای در ایجاد درآمدهای پایدار، اشتغال، حفاظت از زیرساختها و افزایش کیفیت خدمات عمومی شهری ایفا میکند. از اینرو موجب تحرک اقتصاد شهری و حرکت صحیح آن در مسیر توسعه پایدار نیز میشود. نتایج این تحقیقات میگوید کسبوکارهایی که بر مبنای گردشگری هستند با کمک روابطعمومی میتوانند برای حضور مداوم و مستمر گامهای قابلقبولی بردارند تا به اهداف درآمدی خود برسند. همین مهم، کاری میکند تا مخاطبانِ هدف، ترغیب به بهرهمندی از خدمات گردشگری شوند. چون فرای تبلیغات تجاری، روابطعمومی با ارائه اطلاعات دقیق و درست و انتشار اطلاعات کلیدی در رسانهها و فضای مجازی میتواند بهخوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آنها را متقاعد به انتخاب آن مقصد گردشگری کند. تواناییای که از یک سو هزینه کمتری نسبت به تبلیغات تجاری داشته و از سوی دیگر میتواند تأثیرگذاری چندبرابری در مقایسه با تبلیغات شعاری و تجاری داشته باشد.
بر همین اساس نیز منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد با ۵۶۰هکتار وسعت در قلب پایتخت بهعنوان نگینسبز پایتخت و عضویت در سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) توانسته است در زمینه توسعه گردشگری تهران، نقش اثرگذاری داشته باشد بهطوری که مقاصد گردشگری این مجموعه همچون «پلطبیعت»، بوستان «آبوآتش»، آسماننمای «گنبد مینا»، بوستان «طالقانی»، دریاچه «نوروز» و دریاچه «هنر»، «باغهنر»، «باغکتاب»، «باغموزه دفاعمقدس» و... توانسته است در جذب گردشگر چه گردشگر تهرانی و چه گردشگران غیرتهرانی و حتی خارجی مؤثر واقع شود. لذا در سالهای اخیر بسیاری معتقد هستند تهران میتواند بهعنوان یک مقصد گردشگری شناخته شود و تنها محل گذر برای رفتن به شهرهای کلاسیک گردشگری مانند اصفهان، شیراز، تبریز و... نیست. روابطعمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد نیز در راستای معرفی این مجموعه و فعالیتهای گردشگری و فرهنگی که در آن در حال انجام است تلاشهای بسیار کرده و همچنان رسالت خود را در این زمینه پیش میبرد و امید است بتواند در این مسیر گامهای صحیحی بردارد و مخاطبان بیشتری را نسبت به گذشته به سمت خدمات گردشگری این مجموعه سوق دهد. بهویژه که هماکنون توجه به گردشگری خلاق و تبدیل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد به یک اکوپارک شهری میتواند ما را برای رسیدن به اهداف بلندمدت در حوزه گردشگری نزدیک و نزدیکتر سازد.