• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162594
+
-

دستور برخورد با تخریب‌کنندگان

درخواست محسنی‌اژه‌ای از دستگاه‌های اطلاعاتی برای رسیدگی به حادثه سالگرد ارتحال امام خمینیره

قضایی
دستور برخورد با تخریب‌کنندگان

ماجرای تخریب شخصیت‌ها در سخنرانی‌های عمومی بار دیگر هشدار نهاد قضایی در پیگیری چنین اتفاقاتی را به همراه داشت. رهبر معظم انقلاب و نهادهای مسئول امنیتی و نظارتی در بیش از یک دهه گذشته نسبت به طرح شعارهای تند علیه مقامات و چهره‌های شاخص تذکر داده بودند. 14خردادماه امسال، فریادهای برخی حاضران در مراسم سالگرد امام خمینی(ره) باعث اخلال در سخنرانی سیدحسن خمینی(ره) تولیت حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی شد. مشابه این اتفاق در خردادماه1389منجر به نیمه‌کاره ماندن سخنرانی سیدحسن خمینی شده بود.
براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در جلسه روز دوشنبه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اتفاقی که در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل رخ داد و با موضع‌گیری و نارضایتی رهبر معظم انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اینکه اتفاق رخ‌داده در روز ۱۴‌خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می‌خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند؛ چنانچه عده‌ای از روی غفلت مبادرت به چنین عملی می‌کنند باید متنبه شوند؛ همچنین چنانچه عده‌ای ناخواسته از ناحیه شیاطین تحریک می‌شوند، باید به این مسئله توجه کنند؛ از سویی دیگر، اگر دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که می‌خواهند اینگونه مراسم ملی و مهم ما را مخدوش کنند و سوژه به‌دست دشمن بدهند، باید موضوع دنبال و تعقیب شود و اقدام مقتضی و متناسب صورت گیرد.
12سال پیش، طرح شعارهای تخریبی و التهاب‌افکنی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، دلجویی رهبر معظم انقلاب از نوه بنیانگذار انقلاب و تذکر ایشان نسبت به جمعیت حاضر در مراسم را به همراه داشت. ایشان در سخنرانی خودشان در 14خرداد1389از همه خواستند که در مخالفت با هرکس، گرفتار ظلم نشوند. آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره تأکید داشتند: «اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم.»

مخالفت رهبر انقلاب
با این حال 2سال بعد حمله به سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس در مراسم 22بهمن 1391چهره جدی‌تری از شدت یافتن تخریب‌ها و گسترش دامنه آن به مقامات و رئیس قوه مقننه را به نمایش گذاشت. طرح شعارهای تندوتیز علیه رئیس وقت مجلس به پرتاب مهر و کفش هم کشید و در نهایت لاریجانی با هجوم جمعیت به سمت جایگاه ناچار به نصفه رها‌کردن سخنرانی خود شد. رهبر انقلاب به‌دنبال این حادثه در دیدار با مردم آذربایجان گفتند: «من مخالف هستم کسانی راه بیفتند افراد را ضد‌ولایت فقیه و بی‌بصیرت معرفی کنند و علیه او صحبت کنند. من با اقدامی که در قم صورت گرفت، مخالفم. من با اقدامی که در حرم امام(ره) صورت گرفت، مخالفم. بارها به مسئولین جهت جلوگیری از این وقایع تذکر داده‌ام. اگر این افراد واقعا حزب‌اللهی هستند و مومنند، این کار را نکنند.» در همان برهه هیأتی از نمایندگان مجلس برای رمزگشایی از غائله 22بهمن1391 حرم حضرت معصومه(س) شهر قم منصوب شدند. چند ماه بعدتر، هیأت گزارش‌ مبسوطی را به رهبر انقلاب و برخی مسئولان نظام ارسال کرد و گزارش کم‌حجم‌تر آن نیز با رعایت ملاحظات مردادماه سال1392در صحن مجلس قرائت شد.

وضعیت پرونده‌های تخریب سال‌های قبل
اگرچه نتیجه نهایی رسیدگی به تخریب‌های گذشته چندان مشخص نشد، ولی درخصوص مورد قم، دادگاه ویژه روحانیت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود از مجموع 23متهم‌ پرونده مربوط با احراز اتهامات انتسابی، نسبت به تعداد 16نفر از آنها در دادگاه بدوی نظر به محکومیت و نسبت به 7نفر دیگر به برائت اظهارنظر شده است. احکام قطعی اعلام نشدند. به گزارش ایسنا، در ادامه نشست سخنگوی قوه قضاییه خبرنگاری از وضعیت پرونده بر‌هم‌زنندگان جلسه سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و اینکه گفته می‌شود تشکیل‌دهندگان این جلسه از موضوع اطلاع قبلی داشته‌اند، سؤال کرد که محسنی اژه‌ای در این رابطه گفت: در مورد بخش دوم سؤال اطلاعی ندارم ولی پرونده‌ای تشکیل شده است. تعدادی شناسایی شدند و از آنها تحقیق شده است. تحقیقات هرکدام از این افراد که تمام‌شده قرارشان تبدیل شده است. محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قضایی 30بهمن1391چند روز پس از حادثه در معدود اظهارات خود نسبت به این پرونده و نتایجش گفته بود: «10نفر در این رابطه شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است ولی چون قائل به این هستند که ظاهرا افراد بیشتری در این رابطه دخیل بوده‌اند، تحقیقات برای شناسایی بقیه افراد وجود دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید