• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162436
+
-

قفسه/از پیکسار یاد بگیرید

قفسه/از پیکسار یاد بگیرید

کتاب «قصه‌گویی به روش پیکسار؛ قوانینی برای روایت بر مبنای بهترین فیلم‌های پیکسار» نوشته دین موشوویتز با ترجمه صوفیا نصرالهی یکی از کتاب‌هایی است که علاقه‌مندان به انیمیشن با مطالعه آن می‌توانند با زیر و بم روایت در انیمیشن‌های محبوب دنیا آشنا شوند. در بخشی از یادداشت مترجم بر کتاب می‌خوانیم: «قصه‌های پیکسار سطح روایت را در سینما چند پله ارتقا دادند. فیلمنامه‌نویسان پیکسار پا جای پای بزرگ‌ترین فیلمنامه‌نویسان تاریخ سینما گذاشتند. آنها جذاب‌ترین قصه‌های سال‌های اخیر را برای مخاطبان سینما تعریف کرده‌اند؛ از اسباب‌بازی‌هایی که زنده می‌شوند بگیرید تا روحی که به جهان پیش از تولد می‌رود و می‌خواهد دوباره به زمین برگردد. برای تخیل آنها مرزی وجود ندارد و برای مهارت‌شان در قصه‌گویی نمی‌شود حدی متصور شد. دلیل انتخاب این کتاب کنجکاوی شخصی خودم نسبت به شیوه‌هایی بود که پیکسار با آنها ایده‌هایش را به شکل فیلمنامه و در نهایت فیلم درمی‌آورد.
دین موشوویتز با مثال‌هایی ملموس از آثار پیکسار نشان می‌دهد که چطور فیلمنامه‌نویسان این استودیو هنر قصه گفتن را ارتقا داده‌اند و با سؤالاتی که آخر فصل مطرح می‌کند شما را به‌عنوان نویسنده، چه فیلمنامه‌نویس و چه حتی نویسنده‌ کتاب، به چالش می‌کشد. بعد از خواندن این کتاب ممکن است نویسنده‌های بهتری بشویم یا قصه‌های جالب‌تری تعریف کنیم یا حداقل قدر هنر قصه‌گویی را بدانیم و با چم و خم‌هایش آشنا بشویم.» دین موشوویتز، فیلمنامه‌نویس، نویسنده و مدرس فیلمنامه‌نویسی است و این کتابش یکی از پرفروش‌های آمازون بوده است. 
 این کتاب را نشر چتر فیروزه‌ای منتشر کرده است.

ریزه‌کاری‌های انیمیشن

ریچارد ویلیامز در سال ١٩٣٣ در انتاریو کانادا چشم به جهان گشود. از شانزده سالگی با طراحی آگهی‌های تبلیغاتی امرار معاش می‌کرد و سال‌های زیادی را در اروپا به نقاشی و دیگر هنرها گذراند، اما سرانجام علاقه شدیدش به انیمیشن موجب شد کار در این زمینه را با جورج دانینگ، کارگردان «زیردریایی زرد»، شروع کند. از جوایز و عناوین‌ بسیاری که ویلیامز در طول دوران طولانی فعالیت هنری خود دریافت داشته، می‌توان به جایزه بفتا برای بهترین انیمیشن کوتاه «جزیره کوچک»، اسکار بهترین انیمیشن کوتاه «سرود کریسمس»، جایزه امی برای فیلم تلویزیونی «هدیه زیگی» و البته دو اسکار برای فیلم بلند «راجر ربیت» اشاره کرد. با ‌وجود این، در کنار کارنامه پربار وی در عرصه تولید، شاید یکی از به یادماندنی‌ترین و مهم‌ترین آثار وی، تألیف کتاب «راهنمای جامع انیمیشن باشد» که نخستین‌بار در سال ٢٠٠٢ به چاپ رسید و با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان این عرصه مواجه شد. گرچه کتاب از ابتدا به بیان همه اصول می‌پردازد، بیش از همه مناسب انیماتورهایی است که دستی در این حرفه دارند و صاحب اندک‌تجربه‌ای در این زمینه هستند؛ چراکه مملو از ریزه‌کاری، نکات باریک و تکمیلی برای کسانی است که در جست‌وجوی راهکارهایی برای شخصیت‌های انیمیشنی بی‌نقص وکامل هستند. این کتاب را فرناز خوشبخت و فریده خوشرو ترجمه کرده‌اند و نشر آبان ناشر بوده است.

فیلمنامه‌نویسی برای انیمیشن

جفری اسکات، نویسنده کتاب «فیلمنامه‌نویسی برای انیمیشن» در مقدمه‌اش بر این کتاب می‌نویسد: «می‌توانید تصور کنید که در حال تعقیب کردن یک پرنده جیک جیکو هستید و یکی از پاهایتان ناگهان در آن طرف صخره‌ای قرار می‌گیرد! آیا می‌توانید خود را درحالی‌که در هوا ایستاده‌اید و زیر پایتان دره‌ای به عمق یک مایل وجود دارد، تصور کنید؟! نگاهی به پایین می‌کنید و خیس عرق می‌شوید! آیا می‌توانید تصور کنید که با صدای یک قلپ بلند به دوربین نگاه می‌کنید و بعد مثل یک تکه سنگ قل می‌خورید و می‌افتید؟! گردنتان مثل یک کش دراز می‌شود و سرتان سعی می‌کند که خودش را به بدنتان برساند! آیا می‌توانید ترکیدن خودتان را با صدای تالاپ خفه، در دوردست تصور کنید؟! درحالی‌که دودی هم از شما بلند می‌شود! اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، دوستانتان احتمالا فکر خواهند کرد که مغزتان نیاز به آزمایش دارد؛ اما اینطور نیست. شما دیوانه نیستید، شما لونی تونز هستید! و مشابه میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر دنیا به عارضه «علاقه شدید به انیمیشن» دچار شده‌اید. اگر فکر می‌کنید تماشای کارتون‌ها سرگرم‌کننده است، تردید نکنید که نوشتن آنها می‌تواند بسیار سرگرم کننده‌تر از تماشای آنها باشد. حال تصور کنید که قرار است یک کارتون بسازید. این دقیقا کاری است که من طی ۲۵ سال گذشته انجام داده‌ام. نمی‌توانم برای شما شرح دهم که ساختن آنها تا چه اندازه لذتبخش است. اگر بتوانید خود را در حال تعقیب یک پرنده یا به‌صورت پرنده‌ای در حال افتادن از یک صخره، تصور کنید، دیوانه نیستید؛ بلکه خیلی هم خوش شانس هستید و احتمالا آنچه را که لازمه نویسنده شدن در انیمیشن هست دارید.» این کتاب را مسعود علمداری و پریسا کاشانیان ترجمه کرده‌اند و ناشر آن نشر هنرنو است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید