• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161946
+
-

همکاری‌های شهرداری تهران با کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه چه منافعی را برای پایتخت کشور به‌دنبال دارد؟

فرصت‌های تازه برای تهران از مسیر دیپلماسی شهری با روسیه

دیپلماسی شهری
فرصت‌های تازه برای تهران از مسیر دیپلماسی شهری با روسیه

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

شهرداری تهران ارگان بزرگی است که در حوزه‌های گوناگون از ساخت‌وساز تا مصرف آب و انرژی و همینطور توزیع مواد مصرفی شهروندان فعالیت می‌کند. به همین نسبت شهرداری می‌تواند نه‌تنها در روابط داخلی اقتصادی بلکه در مناسبات بین‌المللی هم وارد شود. حضور شهردار تهران در کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. به گزارش همشهری، یکی از این همکاری‌های تجاری در زمینه محصولات کشاورزی است که بخشی از صادرات ایران به روسیه را تشکیل می‌دهد.
بزرگ‌ترین شبکه توزیع بخش عمومی و غیردولتی در اختیار سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران قرار دارد که ۳۰درصد از سهم توزیع محصولات در داخل تهران را تامین می‌کند. روزانه بین 3 تا 4هزار تن محصولات کشاورزی در حدود 300میدان عرضه می‌شود. در جریان توزیع این محصولات 300تن پسماند‌ تر هم تولید می‌شود که بخشی از آن در حال هدایت به صنایع تبدیلی مانند کود است تا در فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد. این فعالیت مجموعه بزرگی از انبار‌ها، سردخانه‌ها، خودرو‌های حمل‌ونقل و صنایع و مشاغل دیگری را فراهم آورده است که چرخه اقتصادی بزرگی را می‌سازند. هرگاه که برای توزیع یکی از اقلام ضروری مانند گوشت و مرغ مشکلی پدید بیاید می‌توان از ظرفیت میادین میوه‌و‌تره‌بار استفاده کرد، اما آنچه می‌تواند در روابط تجاری خارج از شهر تهران مورد توجه قرار گیرد ارتباط سازمان میادین شهرداری تهران با کشاورزان و باغداران است. این سازمان بنا به ماهیت خود برای کاهش نقش واسطه‌ها در توزیع ساخته شده است. در ماه پیش این سازمان از تولید‌کنندگان «گوجه‌سبز، گیلاس، آلبالو، گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، پیاز و سیر» در استان‌های مختلف کشور دعوت کرده بود تا با همکاری ادارات جهادکشاورزی استان‌ها محصولات خود را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به میادین تره‌بار عرضه کنند. این توانمندی در صورت هدایت به سمت تجارت خارجی می‌تواند امکانات قابل توجهی برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم کند.

 راه‌های جدید برای تأمین اتوبوس و واگن مترو
نکته دیگری که شهردار تهران در کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه به آن اشاره کرد، توسعه حمل‌ونقل عمومی، تامین واگن مترو و اتوبوس و مشکل آلودگی هوا بود. در دوره پیش شهرداری تهران، موضوع خرید اتوبوس‌های برقی از روسیه مطرح شده بود که در آن علاوه بر تهران چند کلانشهر دیگر هم تعدادی اتوبوس از صنایع روسی خریداری می‌کنند. این طرح به مرحله اجرا نرسید اما نشان می‌دهد که زمینه همکاری در تامین اتوبوس‌های برقی فراهم است. تهران نیز همزمان با دیگر شهر‌های بزرگ جهان باید حمل‌ونقل درون‌شهری خود را از سوخت بنزین و گازوییل به برق تغییر دهد تا بخشی از عوامل آلوده‌کننده هوا کاهش یابد. 
با توجه به تحریم‌های گوناگون مالی و صنعتی خرید اتوبوس‌های برقی از برخی تولید‌کنندگان این محصول با موانعی روبه‌رو شده است اما با توجه به روابط تجاری میان ایران و روسیه می‌توان از محصولات این کشور استفاده کرد. این البته پدیده جدیدی نیست و قبلا در زمینه مترو به کارگرفته شده بود؛ چنان‌که بخشی از واگن‌های موجود، نه از کشور‌های غربی بلکه از چین خریده شده‌اند.
در کنار صادرات محصولات کشاورزی و واردات صنایع حوزه حمل‌ونقل عمومی، زمینه‌های مشترک زیادی برای همکاری شهرداری تهران و روسیه وجود دارد. همچنان که بسیاری از ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی کشور در چارچوب قوانین و نظارت‌های قانونی، روابط گسترده‌ای با طرف‌های خارجی دارند، شهرداری تهران نیز به‌عنوان یک سازمان عظیم مالی و خدماتی می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند. در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه کمیته‌های زیرمجموعه نیز مشخص شدند. کمیته تعاملات شهری یکی از آنها بود که مسئولیت این کمیته نیز بر عهده علیرضا زاکانی، شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرها گذاشته شد. این فرصتی برای تهران و دیگر کلانشهرهاست که با استفاده از موقعیت اقتصادی وارد روابط خارجی شوند و برخی از نیاز‌های خود را تامین کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید