توسعه با استراتژی درست
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تأیید توان نسبی شرکتهای داخلی برای تأمین لکوموتیو، میگوید: ما امروز با کمبود لکوموتیو مواجه هستیم و برای بیش از ۱۴هزار کیلومتر راهآهن، به هزار دستگاه لکوموتیو فعال نیاز داریم که اگر تأمین شود امکان حمل ۲۰میلیون تن بار فراهم خواهد شد. در این وضعیت، هرچند شرکتهای داخلی توان خوبی برای تأمین لکوموتیو دارند اما نمیتوانیم ۱۵سال منتظر داخلیها برای تأمین لکوموتیو بمانیم؛ ازاینرو سیاست ما ورود شرکتهای خارجی به این حوزه و مشارکت آنها با شرکتهای داخلی است تا تولید شرکتهای داخلی هم ساماندهی شود.
نقد: سالهاست که توجه به تولید داخل، حتی با اهداف خیرخواهانه، ترمز رشد و توسعه بخشهای مختلف اقتصادی را کشیده است؛ اما این بار برخلاف انتظاری که میشد داشت، وزیر راه و شهرسازی اسیر این رویه نشده و به سمت متعادلسازی ماجرا، حداقل در حوزه ریلی حرکت کرده است. آنچه قاسمی میگوید؛ اصلی است که اگر سالها پیش به آن توجه میشد، اکنون هم سهم ریل از بار در اقتصاد ایران افزایش یافته بود و هم هزینه مبادله و حملونقل بهواسطه استفاده از ارزانترین و ایمنترین ابزار انتقال کالا، کاهش مییافت. ایران بهشت کریدورهای بینالمللی است و میتوان با چنین تمهیداتی، شرایط را برای استفاده بهینه از این کریدورها فراهم کرد. ارتباط ریلی ایران با روسیه و حوزه اوراسیا، پیوستن به کمربند ریلی چین تا اروپا و ارتباط ریلی با کشورهای دوست یعنی عراق و سوریه، فرصتهایی است که باید از آنها استفاده کرد و بدون توسعه داخلی حوزه ریلی این امکان وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی، میداند و میگوید که شرکتهای داخلی لکوموتیو و واگن توان قابلتوجه در تولید این محصولات را اثبات کردهاند و وعده پیگیری افزایش توان و ظرفیت این شرکتها را هم میدهد اما در عین حال، وقتی پای بحث ملی توسعه ریلی به میان میآید، تعارف را کنار میگذارد تا هرچه سریعتر، امکان توسعه ناوگان و مسیر ریلی و ارتباط حملونقلی با کشورهای همسایه سازماندهی شود و بار دیگر ایران از قافله عقب نماند.