• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161684
+
-

۱۹ استان مجری طرح جهش تولید دیم

کشاورزی
۱۹ استان مجری طرح جهش تولید دیم

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به آغاز اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور از سال۹۹ با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال ۱۹استان مجری طرح جهش تولید دیم شدند.
به گزارش همشهری، حسین جعفری در گردهمایی سراسری بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارها درباره تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه، دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی و جهش تولید در دیم‌زارهای کشور گفت: برای توسعه این طرح و رسیدن به اهداف آن یعنی تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال و ماندگاری روستاییان، بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای رفع مشکلات ضروری است.

ضرورت طرح 
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه تامین بذر از ارکان مهم کشاورزی است، افزود: از زمان اجرای این طرح تاکنون اثرات خوبی برای توسعه کشت دیم در سطح کشور داشته و امسال هدف عمده این طرح هماهنگی برای تولید هسته‌های بذری دیم است.
جعفری افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، توسعه کشت دیم یکی از موضوعات و سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است و نیاز به توجه ویژه درباره توسعه این طرح و تامین اعتبار آن وجود دارد.
به‌گفته معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور، توسعه این طرح برای آینده بخش کشاورزی نیز ضروری است و باید برای توسعه آن، دانش و اطلاعات فنی را به مزارع کشاورزان انتقال داد تا جلوی ناپایداری تولیدات دیم گرفته شود.
جعفری ناپایداری در تولیدات را یکی از معضلات اصلی مزارع دیم کشور عنوان کرد و گفت: دلایل زیادی بر این ناپایداری اثرگذار است که با استفاده از توان علمی همکاران در وزارت جهادکشاورزی، محققان و پژوهشگران می‌توان این ناپایداری را به حداقل رساند و تاکنون نیز گام‌های مهمی در این خصوص برداشته شده است.
به‌گفته وی، با انتقال دانش و مسائل فنی به مزارع کشاورزی می‌توان ناپایداری کشت دیم را کاهش داد.
طرح جهش تولید در دیم‌زارها ‌ طی سال۱۳۹۹ با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد. اجرای این طرح دانش‌بنیان طی پاییز۱۳۹۹ مورد توافق وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.
به‌گفته خشنود علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، با اجرای این طرح تولید محصول براساس شرایط اقلیمی کشور به‌معنای واقعی کلمه افزایش می‌یابد و نقطه قابل تامل اینکه در برنامه 5ساله تدوین‌شده، تنش خشکسالی حداقل برای ۲سال نیز پیش‌بینی شده است.

۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات 
طی اسفند سال گذشته نیز ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای تامین نهاده‌های طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور در قالب یک تفاهمنامه همکاری چهارجانبه اختصاص یافت.
این تفاهمنامه استفاده از تسهیلات تبصره۱۸ قانون بودجه سال۱۴۰۰ برای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور میان وزارت جهادکشاورزی، وزارت اقتصاد، صندوق کارآفرینی امید و ستاد فرمان اجرایی امام (ره) منعقد شد و براساس آن تسهیلاتی با نرخ سود۱۲ درصد برای تامین نهاده‌های کود، سم، بذر و ماشین‌آلات به کشاورزانی که در طرح جهش تولید در دیمزارها مشارکت دارند، پرداخت می‌شود.
علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه این طرح به افزایش عملکرد در واحد سطح و بهره‌وری در اراضی دیم و امنیت غذایی کشور کمک می‌کند، در حاشیه امضای همین تفاهمنامه، به اجرای آن در تعدادی از استان‌ها اشاره کرده بود که اشتغال مبتنی بر دانش را در مناطق مختلف کشور نوید می‌دهد.
معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ه) هم در این‌باره می‌گوید: امسال ۲۰۷هزار نفر از کشاورزان توانستند با آموزش دقیق فنی و حمایت‌های صورت گرفته ۲میلیون‌و۵۰۰هزار هکتار از اراضی دیم در ۱۷۰شهرستان را زیرکشت ببرند.
سیدمصطفی سیدهاشمی سطح پوشش بیمه‌ای اراضی دیم در قالب این طرح را در سال‌جاری ۵۰درصد اعلام و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده سطح پوشش بیمه‌ای این اراضی نیز افزایش یابد.

در زمان حاضر متوسط تولید گندم دیم در کشور 1100کیلوگرم در هکتار است و این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به 1450کیلوگرم در هکتار افزایش خواهد یافت. در طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» برای گندم و نخود فقط افزایش بهره‌وری درنظر گرفته شده است و با اجرای آن سطح زیرکشت فعلی گندم به میزان 4میلیون‌و۱۰هزار هکتار و نخود به‌میزان ۵۵۰هزار هکتار افزایش نخواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید