• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161085
+
-

آشنایی با زندگی و شخصیت دومین فرد ثروتمند دنیا، جف بزوس؛ مالک آمازون

ترکیب کله‌شقی و انعطاف‌پذیری

ترکیب کله‌شقی و انعطاف‌پذیری

بعد از آنکه جف بزوس نام کسب‌وکار خود را آمازون گذاشت، آن رودخانه قدیمی و معروف به دومین حدس آدم‌هایی تبدیل شد که این نام را می‌شنوند. این قدرتی است که تنها به وسیله آدم‌هایی معمولی با تفکری غیرمعمولی به‌دست می‌آید. جف بزوس مؤسس، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی آمازون است. نام او در سال 2022به‌عنوان دومین فرد ثروتمند دنیا بعد از ایلان ماسک مطرح شده است. آشنایی با زندگی و شخصیت مردی که توانسته به این حد از موفقیت و ثروت دست پیدا کند، جالب توجه است.

کنجکاوی‌های کودکانه
جفری پرستون در 12ژانویه سال 1964در نیومکزیکو متولد شد. ازدواج پدر و مادرش تنها یک سال دوام داشت و وقتی جف چهارساله بود، مادرش با یک مهاجر کوبایی ازدواج کرد. جف، نام خانوادگی بزوس را از ناپدری گرفته است. او از همان دوران کودکی، روحیه کنجکاوی داشت. جف مهارت‌های مکانیکی قابل توجهی را در همان کودکی به نمایش گذاشت. او به‌عنوان یک کودک نوپا با پیچ‌گوشتی تمام پیچ‌های تخت خود را باز کرد و تخت را جدا کرد تا مثل یک نوجوان در یک تخت واقعی بخوابد. یک زنگ الکتریکی برای دور نگه‌داشتن خواهر و برادر جوان خود از اتاقش ساخته بود. پدر و مادر جف در نهایت از او خواستند که این اختراعات کودکانه و کارهای خود را به گاراژ خانه منتقل کند که این گاراژ در نهایت به یک آزمایشگاه برای پروژه‌های علمی جف تبدیل شد. او طبق عادت و علاقه، خود را با قطعات الکترونیکی سرگرم می‌کرد. او در سال‌هایی که در هیوستون زندگی می‌کرد در مدرسه ریور اکس تحصیل می‌کرد و پس از مدتی خانواده جف به شهر دیگری (میامی فلوریدا) نقل مکان کردند. جف در دبیرستان پالمتو میامی تحصیلات آکادمیک خود را ادامه داد. دانش‌آموز زرنگی در دبیرستان بود و به‌عنوان شخص ممتازی شناخته می‌شد. در زمان دبیرستان در برنامه‌های آموزشی دانشگاه فلوریدا شرکت کرد و توانست مدال سیلور نایت را کسب کند.

ایده فروش آنلاین کتاب
جف به دانشگاه پرینستون رفت و در آخر در مقطع کارشناسی توانست در رشته الکترونیک و کامپیوتر فارغ‌التحصیل شود. جف پس از پایان تحصیل در دانشگاه در چندین شرکت ازجمله فیتل که روی پیاده‌سازی شبکه‌های رایانه‌ای تحقیق می‌کرد، مشغول به‌کار شد. در همین دوران بود که توجه جف به رشد بی‌نظیر اینترنت در جهان جلب شد. او در کمال تعجب دید که رشد استفاده از اینترنت در سال‌1994نسبت به سال پیش از آن، 23برابر شده‌ است. از همین‌جا بود که ایده ایجاد یک فروشگاه از راه دور را رسمی و شروع به پژوهش در زمینه شرکت‌هایی کرد که کالاهایشان را از راه دور ارسال می‌کردند. جف فهرستی از 20شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد. تقریباً همه کالاهای موردنظر جف از طریق این شرکت‌ها فروخته می‌شدند اما هیچ‌یک از آنها به فروش کتاب نمی‌پرداختند و دلیل آن، نبود یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب‌ها بود. عناوین کتاب‌ها بسیار متنوع بودند و تهیه یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند هزینه سنگین و تهیه یک کاتالوگ چند هزار صفحه‌ای بود. جف ایده خود را با شبکه جهانی وب همگام کرد و به فکر ساخت یک وبگاه برای معرفی عناوین کتاب‌ها افتاد.

رازهای جذب مشتری
جف قبل از آنکه تصمیم بگیرد فروشگاه آنلاین کتاب خودش را بسازد، نشست و 20محصول را فهرست کرد که فقط آنها را در سایتش ارائه کند و بعد وسواس بیشتری به خرج داد و فهرستش را محدودتر کرد و فقط 5محصول که عبارت بودند: از سی‌دی، سخت‌افزارهای کامپیوتر، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، کتاب و فیلم سینمایی را باقی گذاشت و در انتها تصمیم گرفت فقط روی فروش کتاب متمرکز شود. بزوس کار استارت‌آپ خود را با یک گاراژ کوچک در شهر سیاتل شروع کرد. او سیاتل از ایالت واشنگتن را به این دلیل انتخاب کرد چون این شهر از حیث تکنولوژی نسبت به شهرهای دیگر پیشرفت بیشتری کرده بود و برای کار فروش کتاب یک انتشاراتی بزرگ کتاب را هم در نزدیکی خودش داشت. در سال‌1995سایت فروش کتاب آمازون به‌دست جف بزوس تأسیس شد و طی مدت کمی کار فروش به جایی رسید که از 50ایالت آمریکا و 45کشور دیگر سفارش می‌گرفت. راز موفقیت جف بزوس در شرکت آمازون مشتری‌مداری فوق‌العاده‌اش بود. قیمت کتاب‌هایی که در شرکت بزوس فروخته می‌شد همیشه با تخفیف و پایین‌تر از قیمت بازار بود. حتی مرکز مشاوره رایگانی برای مشتری‌ها اختصاص داده شده بود که بنابر خریدهای قبلی و دسته‌بندی علایق آنها بهشان کتاب پیشنهاد داده می‌شد. همچنین برای تشویق مشتریان گاهی همراه محصولات، هدایای کوچکی به‌عنوان اشانتیون تقدیم می‌شد. یکی دیگر از ابتکارات این بود که در صفحه خرید کتاب امکان نظردهی برای مشتریان را ایجاد کرد تا خریداران بتوانند درباره کتاب‌ها نظر بدهند و به گفت‌وگو بپردازند.

سادگی بدون تظاهر
«من هم مثل بقیه از اتفاق‌هایی که برای خودم افتاده شگفت‌زده هستم؛ از کارمندی بانک تا بنیان‌گذاری آمازون، از استخدام 10کارمند تا 8000 نفر در کمی بیشتر از 5سال، میلیاردها دلار درآمد و تبدیل‌شدن به یکی از شناخته‌شده‌ترین کسب‌وکارهای آمریکا. الان که دوباره به آن فکر می‌کنم باز هم متعجب می‌شوم!»؛ این حرف‌های مردی است که استعداد و علاقه‌اش با خوش‌شانسی همراه شد و توانست ایده‌های درخشانش را به ثمر برساند. جف، از آن دست مدیرانی است که به تشریفات و حضور کاملاً رسمی در محل کار اعتقادی ندارد. محل کار او، فقط شامل یک میز ساده چوبی می‌شود که در دفتری با 800کارمند، هفته‌ای 60ساعت از زمانش را در آنجا می‌گذراند. جف در این مورد می‌گوید: «نمادها و نشانه‌ها مهم هستند. یک نماد خوب و درست، هرگز معنی تظاهر به‌خودش نمی‌گیرد. پس میز ساده محل کارم، نماد تظاهر نیست. چیزی که هنگام کارمندی در بانک اذیتم می‌کرد، همین نگاه رسمی به همه‌‌چیز بود. انگار که قرار است میز، اتاق و دکوراسیون، قدرت و جایگاه مدیران را به‌خودشان و دیگران نشان دهند.» از نظر جف بزوس، کارآفرینی یعنی یک ترکیب شگفت‌انگیز از کله‌شقی و انعطاف‌پذیری. او می‌گوید: «اصل ماجرا اینجا است که بفهمی کجا باید کله‌شق باشی و کجا انعطاف‌پذیر!»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید