• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158227
+
-

تمرین ساده برای افزایش انعطاف

حرکت
تمرین ساده برای افزایش انعطاف

حسن موسوی

اگر در انجام کارهای سبک و ساده روزمره مثل درآوردن و پوشیدن لباس، بستن بند کفش، بلند‌شدن از زمین با مشکل روبه‌رو هستید و یا احساس درد، کوفتگی و خشکی در مفاصل می‌کنید یا حتی دچار استرس، سردرد، خستگی و خواب‌آلودگی هستید، به‌احتمال زیاد انعطاف‌پذیری شما کاهش پیدا کرده است. به‌عبارت ساده‌تر وقتی بدن نرم و منعطفی نداشته باشیم، حرکت اندام‌های ما با مقاومت و سختی انجام می‌شود. این سختی و مقاومت روند گردش انرژی در بدن ما را دچار اختلال می‌کند و باعث مشکلاتی که پیش‌تر ذکر کردم خواهد شد.
انعطاف‌پذیری یا flexibility یکی از اجزای مهم آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی است. همانطور که همه ما احساس کر‌ده‌ایم، انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد. وقتی انعطاف کم شود، هنگام حرکت، در آن اندام درد و کوفتگی احساس خواهیم کرد.
داشتن بدنی منعطف می‌تواند تأثیرات متعدد و مثبتی بر سلامت کلی ما داشته باشد. برای مثال انجام منظم حرکات کششی باعث ایجاد آرامش ذهنی می‌شود. همچنین تمرین‌های کششی عضلات ما را از انقباض خارج می‌کند، در نتیجه ما کمتر دچار دردهای اسکلتی عضلانی خواهیم شد.
خبر خوش اینکه می‌توانیم انعطاف‌پذیری را افزایش دهیم و با انجام تمرینات خاص، بدنمان را شبیه به دوران کودکی نرم و منعطف کنیم.
برای افزایش انعطاف یک حرکت کششی ایستا و ساده را به شما پیشنهاد می‌دهم. در این تمرین، کشش به آرامی صورت می‌گیرد و لازم است ضمن حرکت چند ثانیه مکث کنید. بدین صورت که بدنتان را تا جایی که می‌توانید به سمت جلو کشیده و در همان حالت در وضعیت کشش به‌مدت 10تا 20ثانیه بمانید.
برای شروع در حالت نشسته قرار بگیرید، زانوها را صاف کنید و پاها را به اندازه عرض لگن از هم باز کنید، حالا دست‌هایتان را هم به جلو بکشید و به اندازه عرض شانه از هم دور کنید. سپس آرام و رها انگشتان دست را به سمت انگشتان پا بکشید، به‌تدریج شدت کشش را افزایش دهید و سعی کنید انگشتان دست بدون خم‌شدن زانو به انگشتان پا برسند و آنگاه به‌مدت 10تا 20ثانیه این وضعیت را حفظ کنید.
به خاطرداشته باشید در تمام مدت کشش، بدن را از وضعیت ریلکس خارج نکنید و به‌صورت طبیعی تنفس کنید. همچنین اگر درد را در عضلات پشت یا مفاصل احساس کردید به آرامی شدت کشش را کاهش دهید.
در آخر توصیه می‌کنم چنانچه دچار مشکل حادی هستید، پیش از انجام این تمرین، با پزشک خود مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید