• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160996
+
-

درآمد ۳۰۰میلیارد تومانی از زراعت چوب

درآمد حاصل از زراعت چوب در 12ماه اخیر ۳۰۰میلیارد تومان بوده است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی منابع‌طبیعی، میراحمد اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبر داد که در برنامه ششم توسعه، استان گیلان به زراعت چوب در 6600هکتار از اراضی ملی مکلف شد، ولی بنا به دلایلی این‌کار به‌تعویق افتاد و اتفاق خاصی در زراعت چوب دراستان صورت نگرفت. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به توسعه زراعت چوب از تابستان سال۱۳۹۹، افزود: زراعت چوب با 4‌سال تأخیر در گیلان شروع شد و تا پایان همین سال، هزارو۸۷۰هکتار زمین، زیرکشت صنوبر رفت. وی با اشاره به تحول بودجه‌ای ناشی از زراعت چوب گفت: در سال گذشته از طریق زراعت چوب با ۱۳۲هزار مترمکعب چوب، حدود ۳۰۰میلیارد تومان بودجه به استان تزریق شد و این رقم، یک تحول بودجه‌‌ای محسوب می‌شود. اختری درباره مزیت‌های زراعت چوب، افزود: برای گیلان که میراث‌دار بخش وسیعی از جنگل‌های هیرکانی است، زراعت چوب موجب پیشگیری از دست‌اندازی و قاچاق چوب از جنگل‌های گیلان می‌شود و این زراعت، یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح است. وی با بیان اینکه استان گیلان ۵۶۵هزار هکتار جنگل دارد که هر هکتار از جنگل حدود 2.5تن اکسیژن تولید می‌کند، گفت: این میزان، مصرف ۱۰نفر انسان در سال است، بنابراین 1500هزار تن اکسیژن از این میزان جنگل برای ۶میلیون نفر در سال، تولید می‌شود.
اختری دیگر مزایای زراعت چوب را ذخیره آبی عنوان کرد و افزود: هر هکتار جنگل 2500مترمکعب آب ذخیره می‌کند و هم‌اکنون با توجه به مشکل کم‌آبی، ۵۶۵هزار هکتار جنگل استان در سال بیش از 1400میلیون مترمکعب می‌تواند آب ذخیره کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان جلوگیری از فرسایش خاک را از فواید دیگر جنگل‌‌کاری دانست و افزود: متناسب‌کردن دمای محیط، تنظیم بارندگی‌ها و حاصلخیزی خاک از مزیت‌های دیگر طرح توسعه زراعت چوب است. وی گفت: تامین نیاز چوبی کشور، صرفه‌جویی ارزی، کاهش فشار بر جنگل‌های هیرکانی، ایجاد فرصت شغلی و افزایش فرهنگ درختکاری از دیگر مزایای عنوان‌شده پیرامون زراعت چوب است که مدیرکل منابع طبیعی بدان اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید