• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160989
+
-

رویای مالزی برای بازگشت گردشگران ایرانی

مقامات گردشگری کشور مالزی در سفر به تهران: بازار هدف گردشگری مالزی در خاورمیانه بر ایران متمرکز شده است

گردشگری
رویای مالزی برای بازگشت گردشگران ایرانی

محمد باریکانی-دبیر گروه زیست‌بوم

مالزی در رؤیای بازگشت به بازار هدف طلایی گردشگری ایران پس از حدود نزدیک به 2دهه از مرگ بازار سنتی گردشگری خود در ایران است.
نزدیک به 2دهه قبل مالزی چنان توانسته بود بازار گردشگری خروجی ایران را در تسخیر خود قرار دهد که تمامی رسانه‌های مکتوب، چاپی و تبلیغات سطح شهرهای ایران بر سفر به مالزی تأکید داشتند و از این کشور، بهشتی برای گردشگران ترسیم کرده بودند.
تبلیغات سفر به مالزی آن زمان چنان با استقبال گردشگران خروجی ایران مواجه شد که مقامات آن کشور ایران را در جایگاه بازار سنتی و تثبیت شده گردشگری خود قرار دادند و البته با این تصور اشتباه که بازار گردشگری ایران را به‌طور سنتی در اختیار گرفته و سفر به مالزی برای ایرانی‌ها تثبیت شده است، فعالیت تبلیغاتی خود در ایران را طی سال‌ها کنار گذاشتند و همین تصور بود که در فاصله زمانی کوتاه‌مدت موجب شد ایران به ناگهان از بازارهای سنتی مالزی حذف شود و ایرانی‌ها کشورهای جایگزین در آسیای جنوب شرقی و شرق ازجمله تایلند و هندوستان را جایگزین سفر به مالزی کنند.
2دهه است که حالا مالزی بازار سفر خود در ایران را از دست داده و طی 10سال گذشته مقامات آن کشور بارها تلاش کرده‌اند این بازار از دست رفته را با برپایی نشست‌های مشترک با تورگردان‌ها و هتل‌داران ایرانی احیا کنند تا شاید توان رقابت با همسایه خود یعنی تایلند و البته هندوستان و حالا ترکیه را داشته باشند.
مالزی با تغییرات سیاسی در ایران در 2دولت اخیر تلاش کرده است با اعزام سفرای گردشگری خود به ایران این پیام را به دفاتر خدمات مسافرتی ایران منتقل کند که آمادگی میزبانی دوباره از گردشگران ایرانی را دارد. این تلاش یک‌بار در دولت حسن روحانی صورت گرفت و آن زمان وزیر وقت گردشگری مالزی در سفر به ایران تلاش کرد فعالان صنعت گردشگری ایران را ترغیب به بستن پکیج‌های سفر به مالزی پس از غیبت طولانی در صنعت گردشگری ایران کند. آن تلاش اما با شکست مواجه شد و حالا در دولت سیزدهم بار دیگر تلاش کرده است تا با اعزام زین‌الدین عبدالوهاب، مدیرکل گردشگری آن کشور و مانوهاران پریاسامی، مدیرکل بخش تبلیغات بین‌المللی گردشگری در قاره آفریقا و آسیا در وزارت گردشگری مالزی به تهران، بار دیگر پیام تمایل برای حضور در بازار گردشگری ایران را مخابره کند. آیا مالزی در تلاش دوباره خود برای حضور در بازار گردشگری ایران و جذب انبوه گردشگران ایرانی به آن کشور همچون 2دهه قبل موفق خواهد شد؟
این سؤال در شرایطی مطرح می‌شود که ایرانی‌ها به‌دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه بلیت هواپیما و البته مهم‌تر از آن کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه گران‌تر شدن سفر به خارج از کشور تمایل کمتری به سفرهای خارجی یافته‌اند و ترجیح می‌دهند برای سفر خارجی ترکیه و کشورهای ارزان‌تر را انتخاب کنند. این تصمیم البته شامل 10درصد برخوردار کشور نمی‌شود که اگر نرخ دلار به 50هزار تومان هم برسد باز هم سفرهای گران و لاکچری‌شان را در سبد هزینه‌های زندگی حفظ خواهند کرد.
روزنامه همشهری از زین‌الدین عبدالوهاب، مدیرکل گردشگری وزارت گردشگری مالزی می‌‌پرسد، بازار گردشگری مالزی در ایران سال‌ها پیش از دست رفته است و این کشور هرازگاه تلاش داشته بازار از دست رفته خود در ایران را بازیابی کند، اما حالا ترکیه و تایلند جای مالزی را در ایران گرفته‌اند. پول مالزی هم گران‌تر از پول آنهاست. در این شرایط چه تضمینی برای ارزان شدن سفر ایرانی‌ها به آن کشور دارید؟  
وی می‌گوید: اگر قیمت‌های مالزی را با کشورهای اطراف آن مقایسه کنید، می‌بینید که هتل‌های آن از هتل‌های بالی اندونزی یا سنگاپور ارزان‌تر هستند؛ به‌طوری که با کمتر از ۱۰۰دلار می‌توانید اتاقی در هتل‌های مالزی داشته باشید، ولی در کشورهای اطراف این ممکن نیست یا با ۲۷۰دلار می‌توانید یک هفته در مالزی اقامت داشته باشید، ولی در هتل‌های بالی یا سنگاپور با چند برابر این قیمت این امکان را خواهید داشت. قیمت‌های مالزی را باید با کشورهای مشابه آن مقایسه کنید، نه با ترکیه یا کشورهای دیگر. هزینه سفر هم فقط به قیمت هتل محدود نمی‌شود و بخش زیادی از این هزینه به قیمت بلیت پرواز برمی‌گردد که به‌علت کرونا قیمت آن بیشتر هم شده است؛ برای نمونه هیأت گردشگری مالزی برای یک پرواز اکونومی 2ساعته از دوبی تا تهران حدود ۸۰۰دلار پرداخت کرده است.
همین اظهارات مدیرکل گردشگری مالزی کافی است که بدانیم یک سفر یک هفته‌ای به مالزی با پرواز رفت و برگشت اکونومی به آن کشور 1500دلار و بیشتر از 40میلیون تومان تنها برای اقامت در هتل و بلیت پرواز هزینه دارد. طبیعی است که ایرانی‌ها رغبتی برای چنین سفری که یک روز آن در آسمان تلف می‌شود، نداشته باشند.
مدیرکل گردشگری مالزی همچنین ادامه داد: ما امیدواریم تا یکی، دو سال آینده با توجه به افزایش پروازها شرایط سفرهای بین‌المللی آسان‌تر و قیمت‌ها کمتر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید