• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160995
+
-

میزان تبخیر در حوضه‌های آبریز کشور افزایش می‌یابد

مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو وضعیت تبخیر آب در حوضه‌های آبریز اصلی و فرعی کشور برای این هفته و هفته منتهی به ۶خردادماه پیش‌بینی کرد که بر این اساس هفته آینده میزان تبخیر در برخی حوضه‌ها‌ بیشتر خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، براساس اعلام تازه مؤسسه تحقیقات آب وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط ۵سال اخیر در بیشتر مناطق کشور به‌جز سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور افزایشی و نسبت به هفته گذشته نیز در بیشتر مناطق کشور به جز برخی از مناطق واقع در مرکز، شرق و جنوب کشور افزایشی خواهد بود. وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم (منتهی به ۶خردادماه) نسبت به متوسط ۵سال اخیر در بیشتر مناطق کشور (به‌جز سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور) افزایشی و نسبت به هفته گذشته در عمده مناطق کشور همراه با افزایش پیش‌بینی می‌شود.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در این هفته (منتهی به ۳۰اردیبهشت) نسبت به هفته گذشته 2.3میلی‌متر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر منفی 0.3میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته 1.8میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر 0.1میلی‌متر است.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در این هفته (منتهی به ۳۰اردیبهشت) نسبت به هفته گذشته 0.5میلی‌متر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر 1.2میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز قره‌قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته 0.8میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر منفی 0.2میلی‌متر است.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در این هفته (منتهی به ۳۰اردیبهشت) نسبت به هفته گذشته 0.6میلی‌متر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر 1.2میلی‌متر است.
 این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته یک میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر 1.3میلی‌متر است.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۶خرداد ماه نسبت به هفته گذشته 3.1میلی‌متر خواهد بود درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر صفر میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته 2.4میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر 0.2میلی‌متر خواهد بود. همچنین اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۶خردادماه نسبت به هفته گذشته 1.6میلی‌متر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵سال اخیر 1.9میلی‌متر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید