• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160572
+
-

استان‌ها نگران خاموشی تابستان نباشند

وزیر نیرو در روزهای پایانی سال گذشته، کسری تراز برق را حدود ۱۷هزار مگاوات اعلام کرده و گفته بود: بخشی از این کسری با نیروگاه‌های جدیدی که به مدار وارد می‌شوند و بخشی هم با ساماندهی تقاضا مدیریت خواهد شد.

نگرانی از کمبود برق در خراسان
هنوز نگرانی‌هایی برای خاموشی‌های تابستان و کسری برق در استان‌های مختلف وجود دارد؛ به‌طوری که چند روز پیش مدیرعامل برق منطقه خراسان پیش‌بینی کرد امسال در کشور با کمبود ۱۴هزار مگاوات تولید برق طی فصل تابستان روبه‌رو باشیم که از این میزان ۱۲۹۵مگاوات سهم ۳استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی خواهد بود. حسین محمودی با بیان اینکه مشکل تراز مصرف و تولید برق از حدود ۱۰سال گذشته در کشور آغاز شده است، گفت: شبکه برق، شبکه‌ای سراسری و یکپارچه است و در کل کشور توزیع می‌شود و نمی‌توان آن را به‌صورت منطقه‌ای تقسیم کرد. دیسپچینگ ملی نیز از تهران شبکه برق را به‌صورت کلی مدیریت می‌کند و سهمی را برای استان‌ها درنظر می‌گیرد؛ به اینگونه که ممکن است برقی که در خراسان تولید می‌شود در جنوب کشور مصرف شود. او نیاز مصرف همزمان استان‌های خراسان در لحظه پیک را ۴۸۱۲مگاوات دانست و افزود: خراسان شمالی طی سال گذشته در مقایسه با استان‌های خراسان رضوی و جنوبی پایین‌ترین سهم خاموشی‌ها را با ۵درصد داشت.
 
تلاش برای کاهش کسری
با وجود ابراز این نگرانی و تأکید بر مدیریت مصرف، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی جدید صنعت برق به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون شبکه سراسری برق وضعیت پایداری دارد و کمبودی نداریم و تامین برق به‌صورت پایدار انجام می‌شود؛ به‌طوری که از ابتدای سال تا الان توانستیم بیش از 10درصد رشد مصرف را در بخش صنعتی و همچنین در سایر بخش‌ها شاهد باشیم. مصطفی رجبی‌مشهدی با بیان اینکه برای گذر از تابستان اقدامات مفصل و گسترده‌ای برای افزایش نیروگاه‌ها و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود انجام شده است، می‌افزاید: برنامه‌ریزی این است که از طریق نیروگاه‌های موجود بیش از هزار مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شود و همچنین ساخت 4200نیروگاه حرارتی و 500مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار است که برخی از این نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار گرفتند و برخی تا تابستان بهره‌برداری می‌شوند. به‌گفته وی، استان‌های مختلف ازجمله برق منطقه‌ای خراسان به شبکه سراسری وصل هستند و به همین دلیل محدودیتی برای انتقال برق به آنها وجود ندارد. رجبی‌مشهدی اظهار امیدواری می‌کند که تابستان امسال با شرایط خوبی در همه استان‌ها پشت سر گذاشته شود. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مسئولان خوزستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان شبکه برق کشور از کاهش 40درصدی تولید برق در این استان خبر داده بودند. همچنین به‌دلیل محدودیت شدید منابع آب در سد کرخه عملا بیش از 7ماه است که نیروگاه سد آن از مدار خارج شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید