• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160443
+
-

لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت برق

چهره روز
لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت برق

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: در شرایط کنونی میزان واردات نسبت به صادرات برق چربش دارد؛ به‌طوری که ۵۰۰ تا ۶۰۰مگاوات واردات و ۳۰۰ تا ۴۰۰مگاوات صادرات برق داریم.
آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی ایران در دهه90 از 8.8درصد به 2.2درصد کاهش یافته، در حالی ‌که میزان مصرف برق سالانه بین 5 تا 7درصد در حال افزایش است. یعنی میزان نیروگاه‌های ساخته‌شده با میزان افزایش مصرف متناسب نیست.
کاهش عرضه برق به این دلیل است که روند سرمایه‌گذاری در صنعت برق در طول سال‌های 87 تا 99 نزولی بوده و از 6.5میلیارد دلار به 630میلیون دلار رسیده است. ریشه اصلی این کاهش سرمایه‌گذاری به قیمت‌گذاری دستوری بازمی‌گردد. دولت برق را از نیروگاه‌ها می‌خرد و آن را در اختیار مصرف‌کننده‌ها می‌گذارد اما مبلغی که به نیروگاه‌ها پرداخت می‌کند کفاف هزینه تولید را نمی‌دهد. در واقع ارزان بودن قیمت برق موجب شده نیروگاه‌ها زیان‌ده شوند و توان مالی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید نداشته باشند. دولت حتی بدهی‌های خود را با تأخیر طولانی به نیروگاه‌ها پرداخت می‌کند که موجب شده حجم بدهی دولت به نیروگاه‌ها هم افزایش یابد. طبق آخرین برآوردها میزان طلب فقط 10نیروگاه معادل 3100میلیارد تومان است و مشخص نیست دولت چه زمانی قرار است این بدهی را پرداخت کند. آنچه روشن است برای افزایش تولید برق راه‌حلی جز واقعی‌شدن قیمت برق وجود ندارد، تا ساخت نیروگاه‌های جدید صرفه اقتصادی داشته باشد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید