• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160303
+
-

انتقاد وزیر امورخارجه از عملکرد‌آبی ترکیه و افغانستان

مجلس
انتقاد وزیر امورخارجه از عملکرد‌آبی ترکیه و افغانستان

وزیر امورخارجه دیروز برای پاسخگویی به سؤالات 2 تن از نمایندگان مجلس درباره «سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه روی رودخانه دجله و ارس» و «علت عدم‌اقدام جدی درخصوص رودخانه‌های مرزی ازجمله هیرمند»، به بهارستان رفت و با انتقاد از عملکرد 2 دولت همسایه ایران در حوزه رودخانه‌های مرزی، از انجام پیگیری‌های ویژه در این زمینه خبرداد.
به‌گزارش همشهری، حسین امیرعبداللهیان در جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به سؤال جلال محمودزاده، نماینده آذربایجان‌غربی درباره دلیل عدم‌انجام اقدام‌های لازم در زمینه سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه، پیگیری‌های انجام‌شده در این زمینه در 8ماه گذشته را تشریح کرد و گفت: دراین مدت حداقل 2بار به‌صورت حضوری و چندبار در تماس‌ تلفنی این موضوع را از وزیر امورخارجه ترکیه پیگیری کرده‌ام. با وجود اینکه هیچ قرارداد دوجانبه‌ای میان تهران و آنکارا در زمینه همکاری‌های آب وجود نداشت، در طول 4ماه گذشته با رایزنی‌های صورت‌گرفته، قرار است کمیته مشترک آبی بین 2کشور تشکیل شود.
وی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در طول تاریخ در طول 4ماه گذشته گام‌های لازم برای تشکیل کمیته مشترک آبی بین ایران و ترکیه برداشته شده‌است و در 3ماه گذشته هیأتی از وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه رفتند و قرار است به‌زودی هیأت ترکیه‌ای به تهران بیاید. ازنظر فنی و حقوقی همچنان ابهاماتی وجود دارد که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد که اگر ترکیه عضو کنوانسیون۱۹۹۷ نیویورک بود، می‌توانستیم از طریق شکایت بین‌المللی این موضوع را دنبال کنیم، اما نیست. از طریق کمیته مشترک آبی مرزی این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.»
وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سؤال حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درباره علت عدم‌اقدام جدی در زمینه رودخانه‌های مرزی ازجمله هیرمند، گفت: از هیأت حاکمه موقت افغانستان در موضوع رودخانه هیرمند رضایت نداریم. با وجود این در گفت‌وگوهایی که با سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان داشته‌ایم، توانسته‌ایم چند مرتبه در مذاکرات دیپلماتیک و همچنین در عرصه رسانه‌‌ای این عبارت را که حق جمهوری اسلامی ایران درباره حقابه رودخانه هیرمند محفوظ است، مورد تأکید قرار دهیم. امیرعبداللهیان تصریح‌کرد: نکته مهم و مثبت این است که هیأت حاکمه موقت افغانستان پذیرفته باید این حقابه را به جمهوری اسلامی ایران بدهد و الان کمبود آب را دلیل این مسئله عنوان می‌کند، اما باید به این نکته اشاره کنم که این موضوع برای ما یکی از شاخص‌‌ها و مصادیق راستی‌آزمایی هیأت حاکمه موقت افغانستان است که آیا در موضوع حقابه آب از هیرمند صادقانه و طبق قرارداد۱۳۵۱ عمل خواهند کرد؟ این یکی از شاخص‌ها برای نحوه تعامل در آینده با این هیأت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید