• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160244
+
-

رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی:

یارانه 9 برابری تا رسیدن‌کالا برگ

دولت
یارانه 9 برابری تا رسیدن‌کالا برگ

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه‌شب خود با مردم همچنان که طی سخنرانی‌های اخیر خود وعده داده بود به‌طور صریح و شفاف درباره برنامه‌های اقتصادی دولت در اصلاح ارز ترجیحی و اختصاص یارانه‌ها توضیح داد. صحبت‌های سیدابراهیم رئیسی با ذکر اعداد و ارقام مربوط به پرداختی‌ یارانه‌ها همراه بود و به گمانه‌زنی‌های روزهای اخیر در این خصوص پایان داد. به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «ارزیابی شما از برنامه‌تان درخصوص محافظت از جان مردم و تامین نان مردم در این چند ماه ریاست‌جمهوری چیست؟» گفت: مهم‌ترین مسئله پیش‌روی مردم بعد از آغاز به کار دولت، مسئله کرونا بود. دغدغه جدی همه مردم بود و روزی 700خانوار داغدار می‌شدند. با مدیریتی که انجام شد و با دیپلماسی فعال دولت و با مشارکت جدی مردم، امروز در شرایطی هستیم که آمار جان‌باختگان کرونا به 7مورد رسیده است. 
رئیسی درباره شرایطی که دولت را تحویل گرفته است توضیح داد: مسئله مهم دیگر ذخایر کالاهای اساسی کشور است. این، اول نگران‌کننده بود. امروز نگرانی حل شده است. امروز بدون یک روز تاخیر حقوق‌ها را پرداخت می‌کنیم. فروش نفت به 2برابر افزایش پیدا کرد. نسبت به افزایش تجارت خارجی، حجم تجارت ما امروز 100میلیارد دلار است که کاملا با قبل متفاوت است. این در ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورهایی است که معتقدیم می‌تواند مبادله خارجی ما را فعال کند. مسئله کسری بودجه 450هزار میلیارد تومانی داشتیم که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، تلاش شد با کسب درآمدهایی که می‌شد داشته باشیم این کسری جبران شود و سال1400 گفته می‌شد تورم به 60درصد می‌رسد که به کمتر از 40درصد رسید.

ارز ترجیحی باید اصلاح می‌شد
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «برنامه مشخص دولت برای ارز 4200تومانی چیست؟» گفت: ارز ترجیحی از سال1397 به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. از همان ابتدا مشخص بود این دوقیمتی بودن مشکلات جدی ایجاد می‌کند. مدت کوتاهی که گذشت دولت قبل متوجه مشکلات آن شد و تلاش کرد که آن را از کالاهای مختلفی حذف کند؛ نهایتا 6 یا 7مورد کالای اساسی باقی ماند. ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب رانت و فساد و تبعیض می‌شود. مسئولان و اقتصاددانان هشدار داده بودند. قبل از اینکه به دولت بیایم، پرونده‌های مختلفی را شاهد بودم. پول گرفته بودند و واردات بی‌رویه کرده بود و کالاهای غیرمرتبط آورده بودند. مثلا پرونده حاج قربانعلی ماشین‌سازی تبریز، یکی از این موارد بود.  
رئیسی گفت: ما از ابتدا که آمدیم 8میلیارد دلار در قانون بودجه1400 قرار داده بودند که مصارف داشته باشد. این مبلغ وقتی ما آمدیم تمام شده بود. این مسئله در جلسه سران قوا مطرح شد و نهایتا به‌صورت یک لایحه دوفوریتی قضیه را مطرح کردیم که فوریت آن در مجلس رای نیاورد. نتیجه اینکه، تصمیم گرفتیم به‌نحوی این وضعیت را ادامه دهیم ولی زیرساخت‌ها آماده نبود. ما باید یک اجماع و اقناع‌سازی هم می‌داشتیم. برخی مطرح می‌کنند که چرا نسبت به این کار عجله می‌کنید. ببینید، اولا ما شتابزده عمل نمی‌کنیم. مدت‌هاست موضوع را در دستور کار داریم. هم در دولت و هم در مجلس و در نشست‌های متعدد ابعاد مختلف موضوع بررسی شده است و اینکه ادامه مسئله چه مفاسدی به دنبال دارد. یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث در مجلس، همین موضوع بوده است. ما شأنی جز خدمتگزاری به مردم برای خودمان قائل نیستیم. این اصلاح اقتصادی باید صورت بگیرد و نباید از تصمیم سخت فرار کرد.
 
ارز 23هزار تومانی مبنا خواهد شد
رئیس‌جمهور درباره تعیین تکلیف تک‌نرخی شدن ارز در کشور اضافه کرد: امروز همه به‌نحوی به تمام شدن بحث ارز دونرخی واقفند. بحث زمان مطرح است. ما گفتیم باید به قانون مجلس عمل شود. قانون1401 این‌طور است که برای دولت ارز ترجیحی در نظر گرفته نشده است باید نیمایی یا آزاد باشد. حالا اگر ارز نیمایی بود و واردات انجام شد، باید با ارز 23هزار تومانی کالای اساسی وارد کند. 

یارانه 400هزار تومانی داده می‌شود
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه «یارانه‌ای که پرداخت می‌شود چه سازوکاری دارد» گفت: آنی که تا الان پرداخت می‌شد به تولیدکننده داده می‌شد و رانت و فساد و تبعیض ایجاد می‌کرد. الان به آخر زنجیره داده می‌شود و مردم خودشان می‌دانند چه‌طور مصرف کنند. باید مردمی‌سازی و توزیع عادلانه صورت گیرد، حذفی در کار نیست. یارانه به آخر زنجیره مصرف‌کننده تعلق می‌گیرد. سازمان برنامه و بودجه کارشناسی کرده که کالاهای اساسی چه میزان مصرف دارد. پیشنهاد شده است که  برای همه دهک‌های امروز جامعه؛  در 3دهک اول 400هزار تومان برای هر نفر اختصاص پیدا کند، برای دهک‌های چهارم به بعد 300هزار تومان خواهد بود. همه مردم از یارانه نان و دارو برخوردار خواهند بود و قیمت نان و بنزین گران نمی‌شود. دارو به شکل بیمه‌ای داده می‌شود.  او گفت: یارانه نان سنتی پرداخت می‌شود و افزایش قیمت نخواهد داشت. قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت. هر‌وقت کالابرگ الکترونیک آماده شد، این پرداخت قطع می‌شود. حتما قبل از اینکه افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم کمک‌معیشتی به مردم پرداخت خواهد شد. اعتبارش در حساب مردم قرار داده خواهد شد و بعدا اجازه برداشت داده می‌شود. 

یارانه معیشتی بعدا تبدیل به کالابرگ می‌شود
رئیسی در عین حال توضیح داد: دهک اول تا سوم و سوم تا دهم ممکن است اعتراض داشته باشند. سامانه‌هایی برای هر نوع اعتراض وجود دارد. هر گونه اعتراض و شکایتی در دهک‌ها و حذف نام‌شان در سامانه‌ها رسیدگی خواهد شد. در وزارت رفاه به‌صورت شبانه‌روزی به شکایات رسیدگی خواهد شد. به‌گفته رئیس‌جمهور «یارانه کمک‌معیشتی برای 2ماه خواهد بود و بعدا تبدیل به کالابرگ خواهد شد. اگر مشکلی درخصوص کالابرگ پیش بیاید حتما با مردم صحبت می‌کنیم تا زندگی خودشان را تنظیم کنند. قیمت کالاها این‌طور نیست که با هر قیمتی واگذار شود. سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف است قیمت‌ها را اعلام کند.»

روزی مطالبه‌گر بودم و امروز پاسخگو
رئیس دولت سیزدهم درباره ضرورت‌های حذف ارز ترجیحی توضیح داد: «برخی به ما نصیحت کردند که چرا در سال اول چنین می‌کنید؟ دلسوزان بگویند که ما باید مشکل را حل کنیم یا بگذاریم مردم بسوزند و بسازند. ما اصلا اجازه نمی‌دهیم مشکلاتی که مردم با آن مواجهند، برای اینکه اسم و رسم خودمان بماند و کسی به ما حرف نزند و نگوید بالای چشم‌تان ابروست، همین وضع بماند. مردم مشکل دارند و جلوی چشم آنها دارد یارانه‌ها هدر می‌رود و فساد اتفاق می‌افتد. چه‌کسی قرار است این مسئله را حل کند‌؟ دولت باید مسئولیت بپذیرد. من رئیس قوه قضاییه بودم. آن زمان مطالبه‌گر بودم و امروز پاسخگو هستم.»

حذف ارز ترجیحی اول راه است
رئیسی درباره گام‌های اقتصادی دولت بعد از حذف ارز ترجیحی گفت: دولت اگر لازم باشد آبرویش را می‌گذارد که معیشت‌ مردم دچار مشکل نشود و رانت‌خواران، مردم را چپاول نکنند. من از حرف منتقدان و دلسوزان استقبال می‌کنم. من با یکی از منتقدان مواجه شدم و برایش شرایط را ترسیم کردم و از او خواستم راه‌حل بدهد. قانون، دولت را موظف کرده است. نمی‌توانیم مسائل را مشمول مرور زمان کنیم. نخبگان از ما مطالبه دارند که با نگاه اصلاح‌گری مسائل اقتصادی را پیش ببریم. دولت مطالعه و برنامه در این بخش‌ها دارد. این اول راه است. من خدمت مردم بگویم مسئله ارز ترجیحی آخر کار ما نیست. ما رشد 8درصد و افزایش بهره‌وری را پیش‌بینی کرده‌ایم. ما به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور نیاز داریم. ما از همه صاحب‌نظران و دغدغه‌مندان می‌خواهیم که مساعدت کنند. ما نمی‌خواهیم مسئله برای مردم مبهم بماند. تمام مسائل باید برای مردم به‌صورت اقناعی باز شود. 

مکث
هیچ ایرانی نباید بدون بیمه بماند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه تلویزیونی درباره مشکلات دارو و درمان مردم گفت: یکی از آرزوهایی که همواره دولت‌ها داشته‌اند بیمه همگانی بوده است.  امروز با 5میلیونی که تحت پوشش سلامت قرار گرفته‌اند جهش جدی در بیمه سلامت انجام شده است. هیچ ایرانی نباید بدون بیمه بماند و اگر بیمار روی تخت است همانجا باید بیمه‌اش کنند. هیچ‌کس نباید مشکل بیمه داشته باشد. امروز بودجه داروهای کمیاب تامین شده است. داروهایی که مبالغ سنگینی دارند تامین شده است. کاری که در این قضیه انجام شده از آرزوهای دولت‌ها بوده است. امیدواریم با آنچه دولت دارد دنبال می‌کند و از آنچه که به‌عنوان کمک‌معیشتی داده می‌شود، مردم احساس سختی در معیشتی نکنند. امیدواریم همه اصناف و اتحادیه‌ها مشارکت کنند تا گرانی اتفاق نیفتد. ما در دولت می‌خواهیم ساختارهای فسادزا را اصلاح کنیم. ما به مردم توضیح می‌دهیم که اصلاحات دیگری در پیش است. هیچ تردیدی در برخورد با کم‌فروشی و فساد نخواهیم داشت. همه این اقدامات برای این است که دولت با تصمیم جدی وارد این میدان شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید