• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226750
+
-

دویدن و رسیدن

روز جهانی دویدن، فرصتی برای ایجاد یک سبک زندگی سالم

دویدن و رسیدن

فاطمه عباسی

حتما شنیده‌اید که می‌گویند دویدن مادر همه ورزش‌هـاسـت. به‌خاطر همین مردم یک روز جهانی را به آن اختصاص داده‌اند تا حتی اگر حوصله باشگاه رفتن و ورزش حرفه‌ای را ندارند، ‌لااقل برای حفظ سلامتی‌شان، بدوند و سبک زندگی‌شان را با گنجاندن این ورزش در برنامه روزانه‌شان، عوض کنند. بد نیست بدانید که روز جهانی دویدن نخستین بار به‌عنوان یک روز ملی در کشور آمریکا ثبت شد. اما با گسترش شناخت اهمیت رشته دو، بیش از ۲ونیم میلیون نفر در بیش از ۱۷۷کشور جهان متعهد شدند که بیشتر از ۹.۲میلیون مایل را بدوند. به همین دلیل در نخستین چهارشنبه‌ماه ژوئن هر سال روز جهانی دویدن در کشورهای مختلف گرامی داشته و مراسم‌های مختلف ورزشی در این روز برگزار می‌شود.
حالا شاید خیلی از شما ندانید که چرا عنوان مادر ورزش‌ها را به ورزش دویدن داده‌اند. باید بگوییم که دویدن فواید بی‌شماری از قبیل افزایش قدرت تفکر، کنترل احساسات و تمرکز، تعریق سریع‌تر و تنظیم حرارت بدن، بهبود فعالیت شش‌ها، نای و مجاری تنفسی، استحکام استخوان‌ها، تقویت عضلات و بهبود ضربان قلب، کاهش سطح کلسترول و سایر چربی‌های خون و توده چربی بدنی، تنظیم هورمون‌ها، پیشگیری از چاقی و دیابت و خلاصه هزار جور فایده دیگر دارد. جالب است بدانید که موقع دویدن، مواد شیمیایی و هورمون‌های مغزی که احساس خوبی ایجاد می‌کنند، ترشح می‌شوند و به کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، با سالم نگه داشتن گردش خون مغز، خطر زوال عقل و سکته کاهش می‌یابد، تمرکز، حافظه و انگیزه تقویت می‌شود و خواب نیز بهبود می‌یابد.
عموما مردم دویدن را در ابتدای صبح و در فضاهای سرسبز و مفرح انجام می‌دهند و گاهی هم به‌صورت یک ورزش همگانی برگزار می‌شود به همین دلیل دویدن تبدیل به یک ورزش همگانی و اجتماعی شده است. کسانی که به دویدن علاقه دارند، صاحب یک خانواده دوومیدانی هستند و کلی دوست جدید پیدا می‌کنند که همگی به دویدن علاقه دارند. پیشنهاد می‌کنیم در روز جهانی دویدن، تصمیم بگیرید که این ورزش را به‌صورت مرتب و روزانه انجام دهید و برای اینکه انگیزه بیشتر بگیرید، می‌توانید فیلم «فارست گامپ» را ببینید یا کتاب «از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» را بخوانید و از همین امروز به یک دونده تبدیل شوید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید