• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160054
+
-

رضایت چایکاران در فصل برداشت

افزایش 37/5درصدی قیمت خرید برگ سبز از چایکاران، رضایت نسبی آنها را به همراه داشته است

پیگیری
رضایت چایکاران در فصل برداشت

حمیده پازوکی -  خبرنگار

‌فصل برداشت چای هر سال از اول اردیبهشت آغاز می‌شود و تا مهر ادامه دارد. در سال‌های گذشته مشکلات معیشتی و قیمت پایین چای، اعتراض چایکاران را به همراه داشت.
امسال اما با توجه به تورم بیش از 40درصدی در کشور و افزایش هزینه‎ تولید قیمت خرید تضمینی این محصول برای برگ سبز چای درجه یک 9200تومان و برای برگ سبز درجه۲، 7100تومان اعلام شده که به‌ترتیب نسبت به سال گذشته 37.5 و ۴۸درصد افزایش یافته ‌است.
با وجود این اما هزینه‌های تولید چای همچنان بالاست و کارگر چای‌چین برای برداشت هرکیلوگرم برگ سبز چای 2500تومان دریافت می‌کند.
از سوی دیگر، هزینه حمل‌ونقل هم حدود 500 تا یک‌هزار تومان است که جمعا 3هزار تومان از درآمد چایکار را از فروش محصول کم می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد ظرفیت بازار چای در کشور اجازه افزایش قیمت بیشتر از این را نمی‎دهد؛ موضوعی که چایکاران نیز به  آن آگاهند.

برداشت 17هزار تن برگ سبز از آغاز اردیبهشت
رئیس سازمان چای کشور درباره آغاز فصل برداشت چای و خرید تضمینی برگ سبز چای به همشهری می‎گوید: از ابتدای اردیبهشت تا‌کنون 17هزار تن برگ سبز چای از باغ‌های گیلان و مازندران برداشت و 3500تن هم چای خشک تولید شده است.
پیش‌بینی می‌شود امسال درصورت شرایط مساعد آب وهوایی بیش از 140تن برگ سبز چای از باغ‌های شمال کشور برداشت شود.
حبیب جهانساز با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 6690تومان و هر کیلوگرم برگ سبز جای درجه2، 4781تومان بود، می‌افزاید: 37.5 و ۴۸درصد افزایش قیمت امسال باتوجه به تورم 40درصدی کشور و افزایش هزینه‌های تولید تصویب شده که به‌نظر می‎رسد قیمت مناسبی است و کشاورزان از آن رضایت نسبی دارند. بازار،کشش افزایش قیمت بیش از این مقدار را ندارد.

همه‌‌چیز افزایش قیمت نیست
همانطور که رئیس سازمان چای می‌گوید چایکاران نسبتا از افزایش قیمت چای رضایت دارند. یک چایکار درباره این موضوع به همشهری می‎گوید: امسال شورای قیمت‌گذاری براساس نرخ تورمی که در کشور وجود داشت، افزایش قیمت قابل توجهی را برای خرید تضمینی برگ سبز چای درنظر گرفت. این موضوع می‌تواند به چایکاران کمک کند و هزینه‌های آنان را کاهش دهد. همچنین اگر چایکاری نتواند سود لازم را از برداشت برگ سبز خود ببرد کارخانه‌های چای برای هرکیلوگرم چای بین یک تا 2هزارتومان بیشتر پرداخت می‎کنند.
اکبر باشلقی با بیان اینکه چای خشک ارقام مختلفی دارد، می‌افزاید: هر کیلوگرم چای خشک بین 60 تا 150هزار تومان فروخته می‌شود و بعضی کارخانه‌ها چای خشک داخلی را تا 200هزارتومان هم می‎فروشند.
وی با بیان اینکه برای تهیه یک کیلوگرم چای خشک 5کیلوگرم برگ سبز نیاز است، اظهار می‌کند: چایکار با رقم 9200تومانی که امسال برای خرید چای تصویب شده است و با کسر هزینه کارگر و حمل باز هم قیمت کمی برای چای‌تر دریافت نمی‌کند.
باشلقی ادامه می‌دهد: درست است که چایکار باید بیش از این درآمد داشته باشد اما افزایش قیمت به تنهایی فایده‎ای ندارد و باید توان مصرف‌کننده داخلی را هم درنظر گرفت. اگر چای داخلی با قیمتی نزدیک به چای خارجی فروخته شود، مصرف‎کننده تمایلی برای خرید نشان نخواهد داد و این برای چایکاران ضرر بیشتری به همراه دارد.
این چایکار گیلانی معتقد است دامنه قیمت چای در بازار باید حفظ شود. صنعت چای یک زنجیره است و وضعیت چایکار و کارخانجات و بازار باید هنگام افزایش قیمت‌ها درنظر گرفته شود.
باشلقی می‌گوید: امسال برای خرید تضمینی 300میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان چای قرار گرفته است، این بودجه با توجه به حجم کاری چایکاران کم است. نیروی کار برای نظارت هم کم است که باید جبران شود.
فصل برداشت چای 6ماه در شمال کشور به طول می‌انجامد و تلاش و نگرانی چایکاران در ماه‌های آینده هم ادامه دارد؛ با این حال به‌نظر می‌رسد در سال جدید شورای قیمت‌گذاری چای تلاش کرده است تا کمی از این نگرانی بکاهد.  رئیس سازمان چای هم پرداخت تسهیلات و کمک به تولید چای باکیفیت را به چایکاران قول داده است. صنعت چای کشور تامین‌کننده 30درصد نیاز کشور است، صنعتی که گرچه کوچک نیست اما به حمایت و پشتیبانی بیشتر مسئولان نیاز دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید